Marknad

Vad är en extern marknadsavdelning — och när behöver jag det?


Vad innebär en extern marknadsavdelning?

Att ett företag tar hjälp av en byrå som sköter en del av den digitala marknadsföringen under en tidsbestämd period, eller driver ett specifikt projekt, är inget ovanligt.

Men hur omfattande är samarbetet mellan ditt företag och den byrå du valt att ta hjälp av? Svaret på den frågan avgör om byrån i själva verket är er externa marknadsavdelning.

Det är när en byrå driver marknadsarbetet som om det var deras egen marknadsavdelning som vi kan tala om begreppet extern marknadsavdelning. För att det ska bli verklighet måste det finnas ett beslut hos ditt företags ledning som klargör att ni litar på byrån så till den grad att de som en utomstående aktör får sköta ert marknadsarbete. Det allra troligaste är att ditt företag och byrån då har jobbat tillsammans tidigare och byggt upp en stort förtroende för varandra och en förståelse för verksamheten.

Läs vårt kundcase: extern marknadsavdelning åt SalesOnly

Krävs en tydlig tidsplan

Som en extern marknadsavdelning jobbar man direkt mot någon eller några i företagsledningen, eller mot en person på företaget som har så mycket mandat och förståelse att hen blir byråns röst in i ledningen.

Det behöver också finnas en tydlig tidsplan. Är det här något som ska göras under en övergångsfas eller tänkt som något mer långsiktigt? Svaret på det påverkar alla beslut som tas av byrån.

salesonly-case-mailInvise agerade extern marknadsavdelning åt SalesOnly – och vann silverpris för webben.

Då borde du ta hjälp av en extern marknadsavdelning

Företaget växer fort

När ditt företag är inne i ett riktigt flow och växer fort kan det vara svårt att hinna rekrytera i den takt som krävs och bygga upp en tillräckligt stor marknadsavdelning. Ofta tar en lyckad rekrytering 6-9 månader från det att rekryteringsprocessen startar tills personen i fråga har hunnit visa sitt värde. Har ni tid att vänta så länge? Sanningen är också att många rekryteringar, oavsett befattning, blir fel.

Så om ditt företag vill surfa på en framgångsvåg, vara aggressiva och kapitalisera på det maximalt så kan en extern marknadsavdelning vara en lyckad lösning. En stor fördel är då att ni på bara några veckor får tillgång till en hel rad med experter inom olika områden. Att förskansa sig ens en tiondel av det som företag tar oftast flera år.

Företaget behöver omstruktureras

Vare sig du vill det eller inte behöver du som marknadschef ibland dra i handbromsen. Kanske är ni tvungna att varsla några medarbetare eller göra en kraftig omstrukturering, något som innebär att det är svårt att hålla ihop allting själv för tillfället. Då kan en extern marknadsavdelning vara ett bra alternativ.

Då borde du bara komplettera din befintliga marknadsavdelning

Finns det inte en tydlig symbios och ett grundmurat förtroende är det korta svaret att en extern marknadsavdelning förmodligen inte är lösningen. Du kanske redan har en grym copywriter och en expert på sociala medier. Då är det en dum idé att byta ut dem – det du istället måste göra är att komplettera dem. Låt en byrå komma in med den expertis ni saknar.

Många gånger är den bästa lösningen just ett samarbete mellan era interna resurser och den byrå ni väljer. Då kan du bygga och utveckla dina redan befintliga kompetenser inhouse, eller ta in någon på ett visst område, som sedan jobbar tätt med en eller flera byråer för att få den spets ni behöver för att lyckas.

SalesOnly – ett framgångsrikt exempel med digital tillväxt

För Invise finns det inget självändamål att bli ett företags externa marknadsavdelning. I det framgångsrika exemplet med SalesOnly var det resultatet av ett långsiktigt samarbete och en väldigt nära och ärlig relation med vd:n Jenny Berge, som litade på Invise efter att vi tidigare visat resultat. Så när förutsättningarna är rätt och en kund behöver en extern marknadsavdelning, då kliver Invise mer än gärna in.

Är du osäker på vad som är rätt väg framåt för ditt företag? Boka ett kostnadsfritt digitalt möte med oss på Invise så hjälper vi dig!

När ditt företag växer i snabb takt kan en extern marknadsavdelning vara ett bra alternativ för att fortsätta ta kliv framåt. Men vad menas med begreppet extern marknadsavdelning och när är förutsättningarna de rätta för att använda sig av det? Det reder vi ut i den här artikeln.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer