Marknad

Därför behöver du en contentkalender


Svarade du ja på någon av frågorna? Lägg allting annat åt sidan och börja skapa en gemensam contentkalender. Att få riktigt bra innehåll på webben och i dina sociala kanaler är inget som händer av sig själv. Du behöver jobba systematiskt och kontinuerligt, men resultatet kommer också bli över alla dina förväntningar. Är du redo? Här är 3 fördelar med att arbeta med en contentkalender:

Du slutar skriva på magkänsla

Arbetar du strategiskt med content eller är det något som bara händer? Om du skriver en affärsplan ser du till att koppla den till företagets utveckling och förutsättningar från omvärlden. På samma sätt som du måste du arbeta strategiskt med din affärsplan måste du också arbeta strategiskt med vilket innehåll du skapar, din contentstrategi.

Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

Fler blir involverade i innehållet

Med en contentkalender blir det enklare att få en överblick över det innehåll ni kommer att producera den närmaste tiden. Det gör att fler kan bli involverade och kan tycka till med sin egen expertkunskap. Finns det frågor som era potentiella kunder ofta frågar säljarna eller något som serviceavdelningen alltid måste svara på? Läge för material till contentkalendern!

Kickstart för att arbeta med inbound

När du arbetar med inbound blir contentkalendern ännu viktigare. Först och främst givetvis därför att hela idén bygger på att attrahera besökare genom riktigt bra innehåll, men också därför att du behöver vara säker på att du skriver rätt innehåll till rätt person i rätt fas av personens köpprocess.

Vi använder själva en contentkalender för alla våra blogginlägg men också för våra sociala medier. Eftersom vi använder HubSpot gör vi hela planeringen och alla utskick med blogginlägg, sociala medier och email genom HubSpot. Det gör dels att vi får en överblick över allt vårt innehåll, men också att vi ser att det delas och sprids på rätt sätt. Med contentkalendern kan du få den utväxlingen på arbetet med inbound som din genomtänkta marknadsstrategi förtjänar.

Det börjar bli tid att få ut veckans blogginlägg och du funderar på vad du borde skriva om. Du har en känsla av att ni kanske inte skriver innehåll som möter hela kundresan. När ledningen frågar om hur varumärkesstrategin omsätts in innehåll på hemsidan och i sociala medier har du svårt att ge ett konkret svar.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer