Marknad Copywriting UI/UX SEO Webb

Nya EU-lagen om webb­tillgänglighet 2025 – detta bör varje CMO ha koll på

Nya EU-lagen om webbtillgänglighet 2025 – detta bör varje CMO ha koll på

Senast uppdaterad

Digitala tjänster ska funka för alla – oavsett förutsättningar. Punkt. Därför ökar nu kraven på företag med en webbplats. Den 28 juni 2025 börjar den nya EU-lagen om webbtillgänglighet, European Accessibility Act (EAA), att gälla vilket kräver att din webb lever upp till WCAG 2.1 AA. 

I det här inlägget får du koll på:

  • Vad EAA och WCAG innebär för dig som CMO
  • Hur du undviker böter
  • Hur du ser till att ligga steget före dina konkurrenter

Vad handlar EAA och WCAG om?

Den nya EU-lagen EAA ställer krav på att digitala produkter och tjänster ska vara tillgängliga för alla – även personer med funktionsnedsättningar. 

Hittills har EU:s webbtillgänglighetsdirektiv (2016/2102) enbart gällt offentliga verksamheter, men nu utökas den alltså rejält. När EAA träder i kraft omfattas även privatägda företag som har digitala produkter eller tjänster. I Sverige sker det genom Lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet.

Det här innebär att fler (antagligen du) behöver säkerställa att din webbplats följer WCAG 2.1 AA – en global standard för digital tillgänglighet.

Vem omfattas av det nya lagkravet?

  • Offentliga webbplatser och appar (sedan tidigare).
  • Privata företag som tillhandahåller digitala tjänster inom e-handel, bank, transport, e-böcker, media och kundtjänstplattformar.
  • Företag med fler än tio anställda eller över två miljoner euro i årsomsättning.

Därför är det affärskritiskt

Enligt WHO har 1 av 6 personer en betydande funktionsnedsättning. Och enligt Post och Telestyrelsen har 20 % av Sveriges befolkning någon form av funktionsnedsättning. Kort sagt: din webb måste fungera för fler. Det är ett direkt affärskrav.

Men det handlar om mer än en teknisk justering. En otillgänglig webbplats kan i praktiken stänga ute tusentals potentiella kunder – och samtidigt skada ditt varumärke. Du riskerar att diskas från offentliga upphandlingar, tappa förtroende, förlora affärer, och i värsta fall: böter med rättsliga påföljder.

Samtidigt öppnar lagen upp för konkurrensfördelar. Genom att säkerställa att din webbplats följer WCAG 2.1 AA så undviker du inte bara böter, du ökar företagets tillväxt och chansen att ta ledningen.

En tillgänglig webbplats ger:

  • Smidigare användarupplevelse
  • Starkare varumärke
  • Nöjdare kunder
  • Bättre SEO
  • Fler konverteringar

Det här innebär tillgänglighetskraven för webbutveckling

Rent konkret: Den nya lagen ställer flera krav på webbplatsens kod och utseende. För att uppfylla de nya kraven krävs en kombination av semantisk HTML, ARIA-attribut och responsiv design.

Detta behöver du ha koll på:

  • Tangentbordsnavigering – Alla funktioner måste kunna användas utan mus.
  • Semantisk HTML – Använd rätt element (exempelvis <button> istället för <div> för klickbara objekt).
  • Responsiv design – Sajten ska funka på alla skärmar och enheter.
  • Skärmläsarstöd – Tydlig rubrikstruktur och ARIA-attribut underlättar för skärmläsare att tolka innehållet.

Exempel: En <div> utan etikett säger ingenting till en skärmläsare, medan <button aria-label="Skicka formulär"> gör knappen tillgänglig för alla.

Så påverkas UX-design och copywriting av lagkraven

Tillgänglighet är mer än teknik. Det handlar även om hur du designar och skriver. Genom att tillämpa smart UX-design och UX-copy underlättar du för alla att använda webbplatsen.

Tänk så här:

  • Enkel navigering – Logisk menystruktur och tydliga länkar.
  • Färg och kontrast – Texten ska vara läsbar för alla.
  • Läsbarhet – Justerbar textstorlek och lättlästa typsnitt.
  • Tydligt språk – Undvik krångliga termer och oklara instruktioner.
  • Alternativ för media – Undertexter och textbeskrivningar för ljud.

Exempel: Ett felmeddelande som bara visas i rött kan vara svårt att förstå för färgblinda användare. Använd istället en kombination av färg och text:

form-accessibility-example

Webbplatsens SEO påverkas också

Google premierar webbplatser som är användarvänliga och tillgängliga. Det betyder att WCAG-anpassade webbplatser får en högre ranking i sökresultaten. Tillgänglighet = bättre SEO.

Detta kommer bli extra viktigt att tänka på:

  • Alt-texter för bilder – Hjälper både skärmläsare och Google att förstå bildinnehållet.
  • Tydlig rubrikstruktur (H1-H6) – Hjälper sökmotorerna förstå innehållet.
  • Snabb laddningstid – Optimerad kod ger snabbare sidor.
  • Strukturerad data – Ökar din chans att synas rätt.

Exempel: En webbplats med en tydlig rubrikstruktur, alternativa beskrivningar och korrekt HTML-kod har större chans att ranka högre än en webbplats som saknar dessa tillgänglighetsanpassningar.

Vad kan du som CMO göra – nu?

Du sitter på taktpinnen. Det är du som CMO som styr strategin. Det är dags att ta ledningen (istället för att invänta en sanktionsvåg).

Fyra steg du kan ta redan idag:

  1. Gör en tillgänglighetsanalys – gärna tillsammans med experter på WCAG.
  2. SEO-optimera innehållet – och utgå från användaren i varje del.
  3. Testa och certifiera – så att du vet att allt på webbplatsen verkligen håller.
  4. Publicera en tillgänglighetsredogörelse – visa att ni tar frågan på allvar.

Säkra framtiden för din webb

På Invise är tillgänglighet en självklar del i vår strategi för webbutveckling. Vi jobbar enligt WCAG 2.1 AA i allt från design till innehåll och kod – och hjälper dig bygga en webb som är användarvänlig, SEO-vänlig och konverteringsoptimerad – OCH uppfyller nya EAA.

Boka tid med en av våra specialister för en kostnadsfri analys av just din webbplats.