Okej, det kanske både låter och är dramatisk då jag jobbar som strateg inom just inbound marketing och inbound sales. Anledningen till att jag lyfter frågan är helt enkelt för att det känns som att byråer och proffstänkare, ja, till och med vår vår favoritplattform HubSpot ibland får inbound att framstå som raketforskning (för att använda ett annat utslitet begrepp).

Det här blogginlägget är för er som är sugna på inbound men tänker att det känns som världens största kliv. Jag är här som en räddare i nöden för att säga att inbound inte ÄR raketforskning. Och troligtvis gör du inte ens speciellt “fel” med det du gör idag. Inbound marketing är bara ett sjuhelsickes bra redskap i att FÖRSTÅ att du gör rätt – och fel! Nu kör vi.

PS. Ord är ibland bra. Ta en titt på vår ordlista så klarnar nog en del.

Den dötråkiga jämförelsen “inbound vs. outbound”

Ofta sätts Inbound i förhållande mot vad som kallas Outbound. Lika ofta symboliseras begreppen visuellt med en sändar-orienterad “megafon” jämsides en mottagar-centrerad “magnet”. Här har alltså någon gått crazy och varit lika innovativ som en låda sten. Jag menar, vem skriker ut sitt budskap och hoppas på att alla köper ens produkt 2018 – är det en rimlig jämförelse? Nej, de företagen dör lika fort som de kommer igång. Att tänka att en marknads- eller kommunikationschef år 2018 liksom missat kommunikationens totala utveckling sedan 1940-talet känns lika verklighetsfrånvänt som att referera till Shannon & Weavers kommunikationsmodell 70 år senare. Okej, jag kanske går igång på för många cylindrar. Men varför tänker jag då så här?

Jag tror att inbound marketing och sales är en hygienfaktor om något år, om det nu inte är det redan idag. Varför skulle vi försöka få det att framstå som att kommunikatörer och säljare är grottmänniskor som måste bli civiliserade och lika uppdaterade som oss “proffs”. Jag tycker att det är dax att vi sätter inbound i ett rimligt perspektiv.

Du har säkert redan kommit långt

Istället för att anta att ni som är intresserad av inbound-metoden senast sålde elixir till Sweeney Todd vill jag berätta att ni troligtvis redan kommit en lång väg. Ditt företag har säkert redan tänkt på eller arbetat med content marketing, gått lite bananas på sociala medier och försökt personalisera era e-postutskick. Du ser, ni har redan kommit långt bort från pestens tid! Vad jag försöker säga är att du som marknadschef säkert redan har relativt bra koll på hur man ska tänka och vilka trender som florerar i samhället.

Det som du dock INTE har, om du nu inte jobbar inbound (som egentligen bör betraktas som både ett tankesätt och som en teknisk möjlighet), är troligtvis en samlad och ihoplimmad strategi för hela din digitala närvaro. Det finns också en stor chans att du inte kan eller vet hur du ska utvärdera, optimera och räkna resultat på dina digitala satsningar – i alla fall inte på en samlad plats. Läs mer om hur grymt HubSpot är som verktyg här.

Så istället för att säga att du lever kvar i 40-talet skulle jag vilja säga att du är 85% i mål. Så låt oss istället fokusera på de resterande 15 MAGISKA procenten som gör inbound så förbajjat bra som metod och verktyg.

Inbound är fundamentet, toppingen och glasyren

Att tänka och andas inbound (för just ert företag) är fundamentet i en lyckad marknads- och säljprocess. Det är ansiktet ni ser på när ni skriver, tankesättet ni implementerar i allt och värdet ni ger era kunder. Du har säkert redan skrivit lite texter och inlägg du är stolt över – haft lite “skön” tonalitet på Facebook och försökt tänka ur besökarens perspektiv och intentioner på hemsidan. Bra jobbat – klapp på axeln (på riktigt)! Vad som gör just inbound så jädra grymt och effektivt är att inget, och då menar jag INGET, produceras eller distribueras utan att ha S-T-E-N-K-O-L-L på vilken din buyer persona är och var i den så kallade buyers journey (eller köpresan) den specifika buyer personan befinner sig. Utan den är vi ingenting. Möjligen en otydlig fis i rymden. Och det vill ingen vara.

Om vårt förhållande till vår buyer persona och var i köpresan denna befinner sig i är fundamentet, är det verktyg vi använder toppingen. Och vi snackar ingen halvdan McDonalds-topping tre på morgonen utan vi pratar schweizisk chokladfondue. HubSpot ger dig 100% insyn i dina digitala besökares resa – googlade de på ost och hamnade hos er? Kalas – ni kanske säljer ost! Klickade de på en LinkedIn-post ni la upp som skickade dem till ett blogginlägg om chevré som hänvisade till ett annat blogginlägg om edamer som hänvisade till en guide (konverteringsyta) om en ännu bättre edamer som ledde till ett automatiserat e-postutskick som hänvisade till en annan guide om den bästa edamern som hänvisade till ett boka demo- (eller boka ost)-formulär som gjorde att de fick nog mycket lead score för att trilla ner i er säljares inkorg?

Succe! Under hela vägen från okänd linkedin-besökare till SQL vet ni att edamer är vad besökaren är intresserad av och därför bör denna edamer-vurmande människa värmas enligt inbounds alla principer till den praktiskt taget är en het ost.. menar hett lead (rekord i dåliga puns accepted). Och tänk på den säljaren som får SQL-notisen – 100% insyn i allt också. Gissa vad världens bästa säljare ska prata om idag? Exakt. Du gissade rätt. *ring ring* “Jag tänkte att vi skulle snacka lite edamer idag”.

Glasyren då? Ja, alla möjligheter, tekniska verktyg, contentidéer kommer på köpet. Ni har redan kartlagt vilka ni är, vilka ni vill vara och för vem ni vill vara vad. Det kommer göra allt arbete så mycket enklare.

Har ni väl satt igång ett inboundarbete så kommer poletten trilla ner och ni förstår att det egentligen bara var ett finare sätt att säga “högst rimligt sätt att arbeta med marknadsföring och sälj 2018”.

Känns det fortfarande snårigt? Vi finns såklart här för att hjälpa dig! Inbound innehåller många delar och ibland behöver man hjälp att kicka igång – ett utifrånperspektiv är grymt. Har ni några frågor kan ni så klart också maila mig direkt på fredrik.landstrom@invise.se så fixar jag bra svar på svåra frågor!

Om du själv vill jobba med att kicka igång inbound kommer jag snart att lägga ut en köttig guide om hur du på bästa sätt skapar en alldeles egen inbound marketing-strategi. Håll ut och läs allt annat fint här så länge. Kör hårt – du är just vid målsnöret!