Marknad, Sälj, Business

Behöver du verkligen ett nyhetsbrev?


Är nyhetsbrev rätta vägen för dig?

Efter den här skoningslösa checklistan vet du svaret:

1. Finns det nyhetsbrev i din bransch som många följer?
2. Om ja, har ni kraft att göra något som ger lika mycket värde till era kontakter?
3. Har ni tillräckligt intressant innehåll att dela till era kontakter?
4. Sett till era affärsmål – är nyhetsbrev ett bra sätt för er att nå dem?
5. Har ni relevanta kontakter att skicka ert nyhetsbrev till?
6. Har ni segmenterat kontakterna så att ni kan skicka nischade nyhetsbrev?

Om du svarade ja på de här frågorna är det definitivt värt att starta igång ett nyhetsbrev. Börja kort och enkelt, se först om det fungerar och lägg mer energi på utskicket när du vet att det rullar.

Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

När du är igång med nyhetsbrevet

Allting rullar och alla internt är nöjda med nyhetsbrevet, men levererar det verkligen? Om dina utskick hamnar under någon av kategorierna i den här slaktarlistan är det dags att göra något nu med en gång:
• Spam- eller bouncerate skjuter i höjden
• Din click-through rate är under 4,3%
• Ingen skriver upp sig på prenumeration av nyhetsbrevet
• Nyhetsbreven hjälper dig inte att nå marknadsföringsmålen

Hamnade det i slaktarlistan? Då är det dags att testa dig fram för att få ett nyhetsbrev som fungerar (ingen fara, vi kommer skriva ett blogginlägg om det också inom kort).

Om du testat dig fram men inte lyckas nå framgång med nyhetsbrevet ska du ta en funderare på om detta verkligen är ett bra verktyg för er.

Slutsats

Så nu vet du om du ska fortsätta att skicka nyhetsbrev eller inte. Om du kom fram till att du inte ska fortsätta betyder det inte att du ska sluta skicka automatiserade mail helt och hållet, bara att du ska skicka andra sorters mail. Med ett marketing automation-system kan du till exempel se till att ni skickar mail när någon laddar ner en av era guider, kontaktar er kundservice, deltar i ett event eller blir kund hos er.
Så – fortsätt skicka riktigt bra mail och se till att de hjälper dig nå dina och företagets mål!

Ett nyhetsbrev kan vara guld värt för att dela värdefull information och hålla dig intressant för dina potentiella kunder, kunder och följare. Du kan se till att bli en kompis med koll helt enkelt.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer