Inom digital marknadsföring finns det mänger av tekniska begrepp och förkortningar. Här är två begrepp som du bör lägga på minnet, speciellt om du är intresserad av inbound marketing – MQL och SQL.

Vad är MQL och SQL?

Målet med inbound marketing är att effektivisera och öka försäljningen. Det första steget är att du på så många sätt som möjligt konverterar dina besökare till leads. Och ett lead är enkelt beskrivet en person som frivilligt lämnar uppgifter om sig själv på din hemsida. Det kan vara namn, e-post, mobilnummer och befattning till exempel. Detta sker ofta mot att personen exempelvis får ladda ner en guide eller anmäler sig till ett webinar.

MQL – Marketing Qualified Leads

När du får in ett lead av denna typ är det alltså ett MQL. Vilket betyder att det är kvalificerat av marknadsavdelningen, som en person som visat intresse i företaget. Nu börjar det viktiga arbetet att veta hur denna potentiella kund skall hanteras. Med system som HubSpot kan du se vad denna besökare har visat intresse för på din hemsida, redan innan hen laddade ner guiden eller anmälde sig till webinaret. Det ger en tydlig indikation om var kunden befinner sig i sin köpresa.

Så länge kunden är ett MQL är det marknadsföringen som gör jobbet. Det innebär att ingen fysisk person tar kontakt med en person som har befattningen MQL. I detta stadie får personen ta emot automatiserade rekommendationer, via marketing automation, på ytterligare läsning som kan driva hen längre framåt i köpprocessen.

SQL – Sales Qualified Leads

Genom att slå samman information om kunden (namn, företag, titel) med hur mogen kunden verkar vara för ett köp – kan man välja när det är dags att lämna över detta lead till en säljare. Det kallas SQL – när personen är varm nog att bli kontaktad av en säljare.

Här finns inget givet rätt eller fel för hur kunden skall kontaktas. Men en viktig regel är att vara snabb, ett SQL är ett lead som är intresserad och som eventuellt vill fatta ett beslut inom kort. Då är det viktigt att höra av sig i tid.

Om säljare hör av sig via telefon, mail eller på något annat sätt är upp till er att testa. Men generellt är vår rekommendation att börja med att ringa kunden. Det är det säkraste sättet att få svar på hur pass intresserad kunden är.

Bygg in rutiner för vad som krävs för att klassificera kunder som MQL och SQL. Sätt även upp processer för hur ni underhåller och hanterar respektive leads på bästa sätt.

Läs mer: inbound marketing ordlista