Att marknadsföring strävar efter att ge ökad försäljning är inte direkt en nyhet. Men med inkommande marknadsföring blir detta väldigt konkret av en mycket enkelt anledning: leads.

Inbound marketing tillämpar flera metoder för att utföra vad som enkelt kan förklaras som de fösta delarna av en köpprocess. Att väcka medvetenhet och få kunden att göra sin research utan en säljare till sin hjälp. När detta är gjort strävar inkommande marknadsföring efter att fånga upp kunden till att bli ett lead: att ni får in ett flertal uppgifter om kunden som skvallrar om var denna befinner sig i sin beslutsprocess. Detta delas in i två delar: MQL (Marketing Qualified Leads) och SQL (Sales Qualified Leads).

En följare av ert nyhetsbrev är på sätt och vis ett lead (om det inte redan är en kund) men denne är långt ifrån lika varm som en besökare som besökt er hemsida ett flertal tillfällen och som laddat ned flera dokument om era produkter, priser och mycket annat. Den sistnämnde är någon som av eget intresse valt att sätta sig in i hur ni jobbar och hur era produkter fungerar. Det gör man endast om ett genuint intresse finns för vad ni har att erbjuda.

Därför framgår det tydligt med inbound marketing när det höjer er försäljning. Får ni in många leads som säljstyrkan sedan säljer till så vet ni att det fungerar. Då gör marknadsföringen sitt jobb i att understödja och höja försäljningen. Till skillnad från den verklighet många säljare jobba i, där man kontaktar en kund och på frågan ”känner du till oss?” får svaret ”ja vagt men vad gör ni egentligen?”. Det är en kund som uppenbarligen sett någon form av marknadsföring men där det gett ett näst intill obefintligt genomslag hos kunden.

Alltså är grundregeln bakom ökad försäljning via inbound marknadsföring enkel: ju fler kvalitativa leads desto bättre. Något viktigare nyckeltal inom marknadsföring finns knappast att finna.