Kämpar du också med otillräcklig mätbarhet, irrelevanta leads och en marknadsavdelning som inte tycks kunna samarbeta med sälj? Tro mig, vi har också varit där. Invise arbete med Inbound Marketing förändrades drastiskt när HubSpot implementerades för fyra år sedan. Det tog en liten stund att greppa alla nya funktioner (Invise var trots allt nybörjare), men systemet blev snabbt vår bästa vän och trogna följeslagare. I det här blogginlägget har jag fått äran att berätta varför!

Steg 1 – HubSpot gör ett team av marknad och sälj

I Inbound Marketing inriktar vi oss uteslutande på de besökare som visat tillräckligt mycket intresse, de som HubSpot kvalificerat som marketing qualified leads (MQL) eller sales qualified leads (SQL). I den här texten ska jag rikta in mig på MQL – leads som är redo att hanteras av marknadsavdelningen. Det är först när marknad gjort sitt som ett lead kan kvalificeras som SQL – och är redo att tas över av en säljare. Vi vill aldrig störa besökare i onödan. I vår värld förtjänar ingen att besväras av kalla samtal från någon som vill sälja en produkt som man inte har intresse för eller behov av.

Du kanske har hört talas om smarketing? Det är magin som uppstår när marknad och sälj arbetar tillsammans, ett begrepp HubSpot gärna använder sig av och en förutsättning för Inbound Marketing. Vi ska ta det från marknadsavdelningens perspektiv. När besökaren blivit kvalificerad som MQL är det dags att börja bearbeta relationen. Så att den potentiella kunden inte bara blir en kund, utan på sikt också en entusiastisk promoter av dig och ditt företag, eller som vi brukar säga – raving fan! Hur bearbetar man då relationen på ett effektivt men samtidigt personligt sätt? I HubSpot såklart – och med workflows!

Intresserad av att läsa om hur sälj kan använda sig av HubSpot? I det här blogginlägget skriver min kollega Sanna om HubSpot som säljsystem!

Steg 2 – du blir ett självlärt proffs i marketing automation

I HubSpot kan marknadsavdelningen bearbeta potentiella kunder genom automatiserade flöden – även kallade workflows. Istället för att skicka slumpmässiga mejl till dina kontakter kan du standardisera utskick i HubSpot, utan att det för den delen blir opersonligt! Det är det här som är kärnan i marketing automation.

När HubSpot talat om vilka kontakter som blivit MQL:s får du en smidig översikt över vilka du ska göra utskick till – istället för att du ska behöva gå igenom varje lead manuellt (för vem har tid med det egentligen?). I HubSpot sätter ni själva upp ett poängsystem som bygger på antal klick, interaktioner, öppnade mejl, besökta sidor, ifyllda formulär och så vidare. När en potentiell kund fått tillräckligt många poäng blir den ett MQL och är redo att bemötas med workflows.

Workflows består av ett antal mejl, med innehåll som ska skapa någon typ av värde för mottagaren. Till exempel tips om något av era läsvärda blogginlägg, en matnyttig guide eller kanske en inbjudan till ett frukostseminarium. Du kan utforma dem i princip hur du vill – bara för att det är ett automatiserat utskick behöver det inte kännas som ett. Varför inte byta ut det klassiska “Hej” mot ett “Tjo”, “Hejsan” eller “Tjena”? Välj det som speglar ditt företag och passar din målgrupp bäst.

En marknadsavdelning samlar i regel in mycket kontaktuppgifter och det kan vara knepigt att sålla fram vad som är relevant. Med HubSpot kan du enkelt få fram till exempel hur många med titeln “VD” som fyllt i ett specifikt formulär – och vilka som blivit MQL. Du kan också använda HubSpot för att styra dina sociala medier, schemalägga inlägg för publicering och mäta konverteringsgraden därefter.

Steg 3 – med HubSpot kan alla system lira tillsammans

Det fina med HubSpot är att du slipper använda flera olika program och kan samla alla utgifter på en plats. I vanliga fall kanske man har ett system för mejlutskick, ett för nyhetsbrev och ett annat för att mäta konvertering. No need for that here! Ni kan driva hela er digitala strategi i HubSpot. Hantera kontakter, bearbeta leads och publicera blogginlägg är bara några av funktionerna.

Varför vill man då egentligen ha allt på samma ställe? För att kunna mäta såklart. I HubSpot kan ni samla alla era verktyg (blogg, landningssidor, workflows och så vidare) och göra en kampanj av dem. Därefter kan ni se all statistik från kampanjen och utvärdera hela er strategi! Systemet låter er se all historik från leads, från att de kommer in på sajten till att de blir kunder.

Ni kan också se faktorer som open rate och click rate i utskick. I blogg och sociala medier kan ni mäta views, räckvidd och interaktioner. Nu ryms rimligt nog inte alla mätbara parametrar i ett blogginlägg, men det jag ville komma till är att i princip allt går att mäta i HubSpot. För oss på Invise är det A och O – för hur ska vi annars kunna se alla grymma resultat vi skapar för våra kunder?