Vad betyder personlig kommunikation för dig? Är det kanske att dela klipp med dansande katter på Facebook eller att göra som en viss Anthony Weiner och visa personliga delar på Twitter? Det är såklart upp till var och en att tolka! Här kommer min syn på personalisering inom marknadsföring och framförallt, Inbound Marketing!

Vad är personalisering?

Personalisering bygger på att innehåll och kommunikation anpassas efter väl utstuderade buyer personas. Målet är på sikt att konvertera, att förvandla besökare till leads och leads till kunder. Personlig kommunikation är, precis som Inbound Marketing, produkten av ett reklamtrött samhälle. Tiden där det lönar sig att skrika efter kundernas uppmärksamhet har nått sitt slut och vi, som sedan gammalt tjatat om värdeskapande, är ivriga att följa utvecklingen. Det är dags att sluta generalisera, säga hejdå till allmänna nyhetsbrev och välkomna nya metoder.

Kunderna förväntar sig att du:

  1. Lär känna dem
  2. Använder den kunskapen för att förmedla ditt budskap

Använd informationen besökarna vet att du har

Flera företag envisas med att fortsätta uttrycka sig stelt och byråkratiskt, en metod som inte bara är förlegad, utan ofta även kontraproduktiv. Dina besökare är fullt medvetna om att du, såväl som andra företag, dagligen samlar in information om dem. De ser det också som en självklarhet att använder den informationen för att kommunicera – för vad ska du annars ha den till?

Jag fick nyligen ett mejl från Bokus med ett erbjudande om rea på böcker. Mejlet inleddes med Camilla Läckbergs “Häxan” och avslutades med tre mycket illustrativa barnböcker. Jag har aldrig läst en deckare i mitt liv, och kommer inte börja nu, inte heller är jag förälder, eller tillräckligt ung för att uppskatta bilderböcker. Om de hade valt att lyfta fram något jag faktiskt ville läsa, en bok om hälsa, skrivande eller annat kul, hade jag varit betydligt mer benägen att faktiskt klicka hem något. Jag kanske till och med hade blivit en trogen kund på sikt!

Det är inte effektivt att göra utskick med allmänna erbjudanden, inte heller är det schysst att fylla någons inkorg med onödigt utrymme. Få koll på dina buyer personas och börja personalisera istället. Någon som gillar deckare (det finns sjukt många där ute!) eller har småbarn (även här, målgruppen är enorm Bokus) är troligen mer öppen för det där erbjudandet än vad jag är. Know your audience helt enkelt – gör om, gör rätt och utveckla.

Hitta kundens utmaningar

Personalisering handlar om att identifiera besökarnas hinder, det som hindrar dem från att fullfölja kundresan och uppnå syftet du satt med ditt erbjudande. Syftet kan exempelvis vara att göra ett köp, anmäla sig till ett event eller ta kontakt med ditt företag. Personalisering är ett verktyg för att att sänka hindren, och på sikt – riva dem helt och hållet. Förvirra inte potentiella kunder genom att försöka sälja på dem saker de inte vill ha, det skapar onödiga hinder.

Du kan personalisera ditt erbjudande genom att medvetet lyfta fram innehåll, till exempel annonser, bilder och text, som är relevant för dina buyer personas. Eller kanske genom att byta ut hälsningsfrasen mot ett “Tjo!” istället för ett mekaniskt “Välkommen”. Personalisering behöver inte vara superavancerat, att börja ett mejl med mottagarens namn kan vara tillräckligt för att brevet ska öppnas istället för att markeras som skräppost.

Varför personalisering?

  • För att hela 40 % säger att de köper mer från sajter som använder sig av personlig kommunikation
  • För att du får 42 % högre konvertering från en personaliserad CTA (call to action)
  • För att allmänna budskap, som inte tar hänsyn till den kunskap besökarna vet att du har tillgång till, kan väcka irritation och driva bort potentiella kunder

Vill du ha tips på hur just ditt företag kan använda sig av personalisering? Tveka inte att kontakta oss, så tar vi en kopp kaffe och bollar idéer!