Recruiment marketing

Därför är inbound recruiting framtiden


Ni har just publicerat en ny jobbannons på Linkedin och hoppas nu att några riktigt bra ansökningar trillar in. Samtidigt gnager frågan i bakhuvudet: Är detta verkligen det bästa sättet att hitta rätt kandidat? Svaret är nej, ni behöver satsa på inbound recruiting. Men hur gör man egentligen?

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge

Inbound marketing är sedan länge en vedertagen och framgångsrik metod som många företag använder för att attrahera, värma och konvertera kunder. Men samma strategi fungerar utmärkt även för kandidater. Idag måste företag vara proaktiva med att attrahera, engagera och konvertera framtida medarbetare. Då den nuvarande arbetsmarknaden till största del består av passiva kandidater är det inte längre tillräckligt att publicera en jobbannons på en job board. Istället måste kandidaterna bekanta sig med ditt employer brand och ges en övertygande anledning till varför de ska intressera sig för er som arbetsgivare.

Guide: Allt du vill veta om inbound recruiting

Kom igång med inbound recruiting

Därför behöver ni en proaktiv metod som leder rätt kandidater till er, och det är inbound recruiting. Precis som med inbound marketing görs detta genom ett grundat målgruppsarbete, relevant och värdefullt content såsom blogginlägg, guider och videos som pricksäkert riktas mot målgruppen och i mailworkflows. Ni behöver också mäta och följa upp vilket innehåll som fungerar bäst och att ständigt optimera.

Att skapa värde lönar sig

Enligt Hubspot börjar 70 % av arbetssökande sin jobbsökning via Google. För att företag ska vara attraktiva har det alltså blivit allt viktigare att använda bloggar och sociala medier för att visa upp sin företagskultur och sitt employer brand på ett autentiskt och transparent sätt. Genom att dela relevant och värdefullt innehåll hjälper ni kandidaten identifiera sina egna värderingar och behov, vilket i sin tur leder till fler relevanta ansökningar.

När ni skapar och implementerar en inbound recruiting-strategi får ni kontakt med både passiva och aktiva kandidater utan att behöva lägga tid på search. Samtidigt får ni dem engagerade i er som arbetsgivare vilket skapar ett levande nätverk av kritiska kompetenser. Ni levererar också en kvalitativ kandidatupplevelse från första kontakt till anställning och sänker ni era rekryteringskostnader. Så varför vänta? Börja jobba proaktivt med er kandidatpipe idag!


Vill du lära dig attrahera rätt kandidater genom att skapa värde? Ladda ned vår guide Vad är inbound recruiting eller boka ett samtal med en av våra recruitment marketing managers!

Publicerad

Läs mer