Marknad

Allt du behöver veta om Google Analytics 4 – och varför du borde uppgradera nu


I den här artikeln går vi igenom alla uppdateringar och fördelar med Google Analytics 4 – och varför du borde uppgradera redan nu.

En stor anledning till att den nya versionen har lanserats stavas GDPR. Den senaste tiden har det debatterats mycket huruvida Google Analytics delar IP-adresser och därmed bryter mot GDPR-reglementet.

En fördel med nya Google Analytics är att du kommer kunna utvärdera dina kampanjer bättre med hjälp av AI. Som marknadsförare kommer du uppskatta den nya attributionsmodellen som tidigare bara ingått i GA premium version 360.

Google Analytics 4 uppfyller GDPR

En viktig del som skiljer GDPR mot gamla PUL är hur man definierar en personuppgift, där GDPR även räknar indirekta personuppgifter som en personuppgift. En indirekt personuppgift är något som inte kan knytas till en enskild person direkt men som ändå berättar något om personen, vilket i sin tur kan leda till att personen identifieras (till exempel en IP-adress).

Den nya versionen av Analytics 4 är GDPR-kompatibel eftersom alla IP-adresser anonymiseras direkt. Enligt Google så kommer även data att lagras inom EU:s gränser framöver.

Vänta inte med att skaffa Google Analytics 4

Trots att Google Analytics 4 har funnits en tid på marknaden så är det ännu få som har konverterat till nya versionen. Men nu är det hög tid eftersom Google har kommunicerat att Google Universal Analytics (UA) den 1 juli 2023 kommer att sluta samla in data. Eftersom en analys ofta bygger på jämförelser av historisk data rekommenderar vi att ni installerar Google Analytics 4 senast den 30 juni 2022. För att hänga med i framtidens datalagring behöver ni migrera vid rekommenderat datum för att kunna samla in ett års data i GA4.

Det kommer inte vara möjligt att flytta historisk data från Google Analytics Universal till Google Analytics 4. Vi rekommenderar därför att parallellt fortsätta samla data i Universal.

För att kunna fortsätta samla in data på ett rätt och riktigt sätt i Googles moderna analysverktyg krävs också en genomsyn av uppsatta mål så att även de spåras korrekt. En stor skillnad mellan de båda systemen handlar om hur datan samlas in, där det grundläggande konceptet för mätning i GA4 är event, inte session som i GA3.

Viktiga nyheter i Google Analytics 4

Google Analytics 4 har ett helt nytt sätt att samla in data och erbjuder en mängd nya funktioner till dig som webbplatsägare, så du enklare förstår vad dina besökare gör på din webbplats. Några viktiga nyheter är:

  • GA4 ger mer djupgående information som drivs fram genom AI.
  • Större och mer flexibelt analys- och rapportverktyg som går att skräddarsy fritt efter exempelvis attributionsmodell, mätetal och dimension.
  • Systemet är designat för att ge er en snabb överblick över hur ni får in, engagerar, konverterar och behåller era besökare. Det finns ett nytt nyckeltal, engagement, som är tänkt att mäta besökarnas “engagemangsnivå”.
  • Det finns inga begränsningar i antal mål som kan sättas upp och målen går även att ta bort, vilket är en begränsning i nuvarande GA3.
  • Du har möjlighet att använda flera attributionsmodeller, bland annat en helt datadriven modell som tidigare bara varit tillgänglig i Analytics 360 som har varit deras premiumversion av analysverktyget.

Ta hjälp om du behöver

Behöver du hjälp med att implementera GA4 på er hemsida redan i dag? Lugn, vi hjälper gärna till! Boka in ett samtal med oss så berättar vi mer.

Trots att Google Analytics 4 (GA4) lanserades i oktober 2020 så är det ännu få som har bytt till den nya versionen. Branschen har utvecklats mycket sedan Google Analytics Universal (GA3) lanserades 2013 och det är därför inte särskilt förvånande att Google har tagit fram en ny och förbättrad version av det populära analysverktyget.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer