Alla som läst på lite om bloggande och hur man når framgångar på sociala medier vet att bra rubriker är extremt viktig. Vi har tidigare skrivit om vad du kan tänka på när det känns svårt att komma på en rubrik, men det tåls att utveckla ämnet ännu mer.

Bra rubriker får folk att klicka på just din länk, men bra rubriker ska också sätta rätt förväntningar. För tro inte att det här kommer vara en guide till hur du skriver så irriterande clickbait-rubriker som möjligt. Nej, det här handlar om kvalitet – för det är vad content marketing handlar om. Och det är alltid kvalité som funkar bäst i längden.

Här kommer 4 knep som kan hjälpa dig få till riktigt bra rubriker!

1. Våga mer i dina rubriker

Våga göra din rubrik lite rolig, provocerande eller fyndig. Många av dem jag hjälper med titlar och hur de skriver ett läsvänligt blogginlägg, fastnar i sin egen bild av kunderna. Med det vill jag säga att många tror att deras kunder är en speciell typ av person, som uppskattar en speciell typ av innehåll. De kanske har många med titeln vd som kunder och tänker: ”De är konservativa, har inte tid att surfa och läser absolut inte en blogg. Och humor? Nej, då kommer vi uppfattas som oseriösa.”.
Men det är oerhört långt ifrån sanningen. Det är alltid en helt vanlig människa som sitter på andra sidan och läser din rubrik. Han eller hon gillar samma sak som alla andra, oavsett om personen är vd, inköpschef, marknadschef, utvecklare eller något annat. Glöm inte det.

Nu har vi fått det ur vägen. Ta ut svängarna! Skapa en rubrik som känns lite humoristisk eller kanske provocerande. Det kommer ge bättre resultat än en rubrik som bara är saklig, det lovar jag.

2. Håll dig till ämnet

Än en gång, clickbait är inte bra. Det kanske leder till 20% fler klick, med det kommer vara meningslösa klick från personer som aldrig kommer respektera ditt varumärke och som aldrig kommer bli genuint intresserade av vad ni har att säga. En bra rubrik sätter tonen för inlägget, lovar inte för mycket – men avslöjar precis tillräckligt för att vara intressant.

3. Optimera för sökmotorerna

Bra rubriker skall inte bara vara intressanta och leda till klick. De skall även få inlägget att prestera bra på Google. Enorma mängder trafik kommer via Google varje dag och rubriken är en av de viktigaste detaljerna för att kunna ta del av den kakan.

För att skapa en väloptimerad rubrik så gäller det att börja med att lista ut vad dina läsare har för intention med sin sökning, sin så kallade search intent. Därefter kan du välja ut ett nyckelord, en sökfråga som du vet att många vill veta svaret på, och sedan bygga en rubrik runt det ordet.

Men hur tar man reda på vad folk söker efter? Personligen använder jag följande metod:

  • Fundera ut ämnet du vill skriva om
  • Öppna en webbläsare och surfa in på Google
  • Koka ned ämnet** du tänkt skriva om så mycket det går och skriv in det du får fram i sökfältet
  • Kolla på de olika förslagen du får upp (förslagen är exempel på populära sökfrågor), där finns värdefull information om hur folk formulerar sina frågor kring ämnet, och det är precis det du vill komma åt.
  • Välj ut 3 av de sökförslag du tycker passar bäst för det du tänkt skriva om och gå in på www.google.com/adwords
  • Skapa ett konto/Logga in
  • Här väljer du sedan ”Verktyg” -> ”Sökordsplaneraren” -> ”Få sökvolym för en lista med sökord eller gruppera dem i annonsgrupper”
  • Skriv in de sökförslag du hittade innan och se vilket det söks mest efter
  • Voilá! Nu har du ett nyckelord du bör bygga din rubrik runt

**Med koka ned menas att du förenklar ämnet maximalt. Ämnet: ”Effektiv leadsgenerering för b2b” skulle t.ex. kunna bli: ”Hur får man fler leads?” eller bara ”Få fler leads!”. De allra flesta tenderar att använda ett relativt simpelt språk när de söker.

Guide: Att skriva för webben

4. Less is more

En rubrik skall inte vara komplicerad eller svår att tyda. Man ska omedelbart kunna bilda sig en uppfattning om innehållet kommer kunna vara till nytta eller inte. Sedan skall den även vara intresseväckande, så använd gärna adjektiv som har någon form av laddning.

Som du förstår är det sällan positivt om rubriken är komplicerad eller vittnar om att innehållet kommer vara väldigt tungt. Tyvärr är det här en fallgrop de allra flesta som är nya på bloggande faller i. Ofta handlar det om att man fått för sig att ens eget område är väldigt komplext, och att man därför inte kan formulera sin bloggpost och sin rubrik. Men tack och lov kan allt förenklas.

Ett bra exempel är det vi ägnar oss åt – inbound marketing. Det är ett väldigt komplext ämne med många olika komponenter. Men egentligen handlar det kort och gott om att få fler besökare att bli leads.

Om vi kan koka ner inbound marketing till något så enkelt som ”få fler leads”, då lovar jag att du kan korta ned din blogg-rubrik också, oavsett om du jobbar med offentliga upphandlingar eller rekrytering av internationella chefer i skogsindustrin.

Använd det du lärt dig för att skriva bra rubriker

Kanske det viktigaste av alla tips – prova det du läst här och var inte rädd att testa dig fram på lite olika sätt. Det kan ta ett tag att hitta en ultimat formel, men när du gör det så är det väl värt mödan.

Ett sista lästips: Skapa content – 9 steg att lyckas