Marknad

Så skapar du ett läsvänligt blogginlägg


H1: En alldeles lagom lång huvudrubrik (+ingress)

Rubriksättningen blir många läsares första kontakt med blogginlägget. Därför rekommenderar vi också att sätta den slutgiltiga rubriken först när resten av inlägget är färdigt, så att den på ett bra sätt summerar upp budskapet och värdet i texten. I ingressen som följer huvudrubriken skriver vi en kort summering av vad läsaren kan vänta sig av blogginlägget. Många gånger väljer vi även att feta ingressen (som ovan!) för att särskilja den från övrig text.

H2: En informativ mellanrubrik

Vi gillar att jobba med mellanrubriker i våra inlägg. Förutom att dessa skapar ett tydligt blickfång, blir det enklare för läsaren att följa informationen. Det stärker dessutom sidans SEO! Om läsaren är intresserad av en viss del av stycket blir det enkelt att hitta tillbaka och hänvisa till den specifika informationen. Utöver mellanrubriker brukar vi dessutom lägga in punktlistor:

Punktlistor är extra bra för att:

  • Bryta av brödtexten
  • Förenkla information som kan upplevas som svår
  • Väcka intresse/bli ett blickfång

Call to action (CTA)

En CTA läggs in både för att hänvisa läsaren vidare men också för att lätta upp texten och skapa ett läsvänligt blogginlägg. Och ungefär här brukar vi ge ett tips på vidare läsning. Ofta har läsaren vid det här laget både fått svar på ett par frågor, men också blivit intresserad av att lära mer, som:

Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

H2: En informativ mellanrubrik (igen!)

Under mellanrubrik två (2-3 mellanrubriker rekommenderas!) bör läsaren lotsas ett steg djupare i blogginläggets tema. Här kan det exempelvis vara bra att berätta att ett stycke inte bör vara längre än sex rader för att upplevas som “lättläst” och att det är smart att lägga in länkar direkt i löptexten för vidare läsning.

Avslut + CTA

Wrap it up! Avsluta inlägget ett smart sista tips och en uppmaning till vidare läsning. Som att ett blogginlägg bör vara max ett A4 eller 2200 tecken och att “Den stora content-guiden” troligtvis kommer att vara ett riktigt bra nästa steg för dig som tagit del av det här läsvänliga blogginlägget.

Hur långt är ett “lagom långt” och läsvänligt blogginlägg? Vilket upplägg är enklast för läsaren att följa och hur kan du väcka intresse genom rubriksättning? Här tittar vi på strukturen bakom ett läsvänligt och intresseväckande blogginlägg!

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer