Precis allt är nytt

En sprillans ny grafisk profil, implementering av inbound marketing och total rebranding av varumärket – så kan det se ut när man anlitar Invise som samarbetspartner. Eller som extern marknadsavdelning, som Mikke Selander, CEO på Ancon, valt att kalla det. I det här caset delar han med sig av hur det gick till när Ancon anlitade Invise!

Googlade sig till Invise

Ancon jobbar med att utveckla mjukvara för restauranger, alltifrån molnbaserade kassasystem till självbetaltningslösningar och orderappar. Målet är att underlätta för krögare i vardagen och ständigt driva utvecklingen i branschen framåt.

Det var Mikke själv som googlade sig fram till Invise, i jakt på en byrå som kunde hjälpa företaget med marknadsföringen. Till en början var det främst SEO som de ville ha hjälp med och kunskapen om inbound marketing i sig var låg, berättar Mikke.

 

Jag hamnade på er webbsida och såg rubriken “Bäst i Sverige på inbound marketing”. Min första tanke var “Härligt, dem vill jag jobba med”. Därefter slängde jag iväg ett mejl och resten är historia.

 

En förändrad syn på marknadsföring

– Den absolut största förändringen efter att vi började samarbeta med Invise, är att vi har gått från en liten marknadsbudget till en stor, säger Mikke. I början hade vi inte samma förståelse för värdet av digital marknadsföring, och inbound marketing var ett helt nytt fenomen för oss. Efter att arbetet drog igång blev vi snabbt måna om att ge Invise fullt förtroende – och att använda dem till allt.

Mikke berättar att han personligen inte tror på en process där man bara tar hjälp med vissa delar, utan tycker att det är bättre att go all in. Vilket Ancon gjorde! Innan Invise kom in i bilden skötte de det mesta själva, men eftersom de hade ambitionen att ta bolaget till en ny nivå, ställdes nya krav på marknadsföringen.

– Vi var tvungna att anpassa oss till förmån för företagets utveckling, berättar Mikke. Det fanns inte längre tid för oss att själva sköta AdWords, administrera WordPress och snickra ihop grafiken. Därför bestämde vi oss för att ge Invise fria händer och låta dem göra det som behövdes!

All in med inbound marketing!

Invise första uppgift blev att gå in och ge Ancons grafiska profil en total makeover – en ny logga designades, den utmärkande orangea färgen valdes ut och en helt ny webbsida togs fram. Invise hjälpte även till att sätta företagets tonalitet och därigenom lyfta fram identiteten bakom Ancon.

– När det var klart hade vi fått ett helt nytt ansikte utåt, menar Mikke. Trafiken till webbsidan ökade dessutom kopiöst efter lanseringen – utan att vi behövde lägga ner så mycket tid på det själva. Första kvartalet efter att den nya webbsidan lanserats ökade antalet nya unika besökare med drygt 102% och antalet leads med drygt 179%. Vi seglade också upp på första plats på Google under vårt utvalda sökord!

– När man anlitar en byrå är det viktigt att man vågar satsa och låta en partner som Invise ta stort ansvar. Det måste finnas ett förtroende, så att man känner att man själv inte behöver gå in och peta på saker för att det ska bli bra (eller ens bli gjort), säger Mikke. En stor anledning till att samarbetet med Invise gått så bra, kopplar Mikke till att Ancon just vågade ge Invise fria händer.

– Idag ser vi det som att vi har en extern marknadsavdelning i Invise, vi abonnerar tjänster månadsvis, vilket innebär att det aldrig blir stopp i produktionen, säger Mikke. Han berättar att en av de största skillnaderna före och efter Invise ligger i just det kontinuerliga arbetet. När de skötte marknadsföringen själva hade de inte en lika stark digital närvaro. Idag däremot, produceras blogginlägg, guider och case på löpande band – och sociala medier uppdateras regelbundet. Invise jobbar även månadsvis med att anpassa och förbättra webbsidan.

En ny företagsidentitet – såväl extern som internt

– Innan vi hade Invise hade vi inte samma möjlighet att analysera data. Idag kan vi tydligt se hur många besökare webbsidan har, hur många leads som konverterar och vart de kommer ifrån. Vi har också betydligt fler leads och vårt varumärke är starkare såväl internt som externt, säger Mikke. Man kan säga att Invise har gett oss en snyggare kostym som tilltalar våra kunder, och våra Buyer Personas, bättre!

På Ancons kontor i Lysekil har även väggarna målats i den orangea färg som är företagets nya signalement (se här!), och medarbetarna går runt i tröjor med loggan på bröstet. Företagets makeover har därmed också gjort mycket för den interna sammanhållningen. Det är viktigt att medarbetarna älskar varumärket de jobbar med, menar Mikke.