(Lösning)
Banbrytande recruitment marketing
För att lösa HiQ:s utmaningar inledde Invise ett tätt samarbete med reklambyrån Post Sthlm, som fått i uppdrag att ta fram ett reklamkoncept för marknadsföringen. Utifrån HiQ:s två tydliga mål byggde vi upp en recruitment marketing-kampanj mot den utvalda målgruppen med syfte att just bygga varumärke och driva konvertering; dvs locka techkonsulter att ansöka till HiQ. Arbetet bestod av både strategi och produktion, där vi både tog fram candidate personas, skrev content, satte upp annonsering i sociala medier, designade kampanjsidor och optimerade karriärsidan för konvertering.
Finslipad innehållsstrategi med röd tråd
Med konceptet “End bad tech” som Post skapade hade vi en vass och trovärdig utgångspunkt för innehållsproduktionen. Genom att skapa rätt typ av content baserat på candidate personas höll vi en röd tråd genom hela materialet. Målet var att locka målgruppen till läsning för att först bygga varumärke, istället för att direkt uppmana dem till att söka jobb via karriärsidan.
Med en kombination av artiklar, guider och banners riktade till seniora respektive juniora utvecklare så skapade vi en unik uppsättning av innehåll med målgruppsanpassade budskap och effektiva CTAs. Vi såg till att innehållet – från annonser till content, copy, bild, filmer, CTA:er och landningssidor – var resultatbetonat hela vägen – för att ständigt vara relevanta och driva besökaren mot nästa action.
Färgsprakande kampanj som sticker ut
HiQ har ett starkt och etablerat varumärke inom techkonsultbranschen, samtidigt som de är måna om sitt coola uttryck som speglar deras employer brand. Recruitment marketing-kampanjen behövde därför gå i samma anda. Den färgglada designen, unika bildspråket och rättframma copyn gick perfekt samman med det värdeskapande och seriösa innehållet.
Insatsen blev en riktig snackis. I februari 2023 nominerades HiQ och kampanjen till tävlingen Magnet Awards, SM i employer branding, och HiQ har klättrat på Universums employer branding-topplistor.
Fullträff med paid social
Med noggrann segmentering och genomtänkta strategier för paid social översatte vi employer branding-konceptet till träffsäker annonsering i sociala medier mot den juniora och seniora målgruppen. Kampanjens mål var att skapa awareness för HiQ:s varumärke, driva trafik till artiklar och generera konverteringar genom leadannonser. Materialet fokuserade på utmaningarna för kampanjens två personas och länkade vidare till målgruppsanpassat content. Samtidigt skapade vi lösningar bakom kulisserna där kanalerna sömlöst lirade ihop med kampanjens landningssidor, Teamtailor och HiQ:s egen talent management-process.