Kan man verkligen göra sig hörd i dagens reklamtrötta samhälle utan att vara den som skriker högst? Svar, ja! Value Proposition slår ännu ett slag för värdeskapandet.

Vad betyder Value Proposition?

Value Proposition, eller värdeerbjudande som det heter på svenska, bygger på att identifiera kundens utmaningar och möta dem med lösningsorienterade erbjudanden. Begreppet jämförs ofta med Unique Selling Point (USP), som går ut på att identifiera ett företags unika egenskaper och anpassa marknadsföringen därefter. Ett värdeerbjudande ska vara lätt att förstå, tänk dig att du ska tala kundens språk – inte konkurrenternas! Det spelar ingen roll hur värdefull din tjänst eller produkt är om din målgrupp inte förstår sig på den.

Syftet med Value Proposition är att tala om för kunderna varför just du har lösningen på deras problem. Börja med att identifiera målgruppens utmaningar och skräddarsy sedan erbjudandet baserat på dem. Men hur identifierar man utmaningarna då? Det bästa sättet är att våga inkludera målgruppen i processen och faktiskt fråga kunden. Enkäter, fokusgrupper, you name it! Var lyhörd och låt kunden berätta för dig var utmaningarna ligger.

Ett värdeerbjudande ska:

Förklara hur du kan lösa kundens utmaningar.
Visa vilka fördelar och vilket värde du kan skapa för kunden.
Tala om för kunden varför du är ett bättre alternativ än konkurrenterna.
Vara lätt för kunden att förstå.

Intresserad av att läsa mer om värde? Kolla in Har du koll på ditt företags Unique Selling Point (USP)?

Kartlägg med Value Proposition Canvas

Value Proposition Canvas är en karta som beskriver värdeerbjudandet utifrån avsändare (kundbehov) och mottagare (kunderbjudande). Det finns flera likheter mellan Value Proposition Canvas och Buyer Persona, som handlar om att förstå målgruppens pains and gains. Båda modellerna bygger på att identifiera kundens problem och komma med lösningar i form av erbjudanden.

Value Proposition Canvas

Identifiera kundbehov med Value Proposition Canvas:

Vad vill kunden åstadkomma med sitt arbete? (Customer Jobs)
Vad har kunden för utmaningar? (Pains)
Vilka fördelar efterfrågar kunden? (Gains)

Identifiera kunderbjudande med Value Proposition Canvas:

Vad kan företaget erbjuda kunden? (Product and Services)
Hur kan företaget lösa kundens problem? (Pain Relievers)
Vilka fördelar kan företaget skapa för kunden? (Gain Creators)

När du har identifierat kundens utmaningar och skapat dig en uppfattning om hur du kan lösa dem är det dags att hitta rätt design för erbjudandet. Och sen – börja skapa värde!

Läs mer om hur du identifierar kundvärde i Vad är Buyer Persona?