Marknaden svämmar över av företag som påstår sig vara bäst när det gäller kvalitet, pris och service. Men vad är det egentligen som påverkar att en kund väljer en leverantör framför en annan? Det kan vara din USP som avgör. Vi går igenom vad det är och hur den kan hjälpa ditt företag att sticka ut på marknaden.

Vad betyder Unique Selling Point (USP)?

Unique selling point, eller unique selling proposition som vissa väljer att kallar det, står för de fördelaktiga egenskaper som skiljer dig från konkurrenterna. De ska vara one of a kind, konkurrenskraftiga och utmärkande för just ditt företag. I de flesta fall kan en USP relateras till kvalitet, pris eller service. Några typiska exempel är telefonsupport som har öppet dygnet runt, speciella garantier eller extra snabba leveranstider.

Tänk dig att din USP ska fylla ett tomrum på marknaden, den ska nästintill vara som namnet – unik. Undvik därför att använda uttryck som “prisvärd”, “bra service” eller “snabb”. Anser inte alla företag att de har dessa klassiska egenskaper? Ditt mål är naturligtvis inte att vara som alla andra.

En USP kan alltså uppfattas som:

  • En positiv egenskap som skiljer ditt företag från konkurrenter
  • Något som är extra attraktivt för målgruppen
  • Något som ingen av era konkurrenter kan erbjuda i samma utformning

Läs tips! Lära av konkurrenter eller bli företaget andra tar efter?

Hur identifierar jag min USP?

Att hitta sin USP kan vara klurigt. Börja med att tänka till kring företagets fördelar – vilka är ni ensamma om att ha? Ta god tid på dig och reflektera. Fundera både över vad ditt företag har och vad dina konkurrenter saknar. Luckor på marknaden är till för att fyllas!

Kom ihåg att USP:arna i sig inte behöver vara helt unika. De ska däremot utgöra ett unikt erbjudande, så kallat value proposition, för kunden i kombination med din företagsidé och filosofi . Det behöver inte röra sig om stora skillnader, många gånger är det någon enstaka liten detalj som gör att en kund väljer en tjänst över en annan. Sätt dig ner och gör en lista, du kommer hitta fler saker än du tror. Och om du behöver hjälp – fråga dina kunder! Vad är det som får dem att välja just din produkt eller tjänst?

Sammanfattningsvis:

  • Vänd på det – fundera över vad dina konkurrenter saknar stället för vad du har
  • Gör en lista med ditt företags fördelar
  • Fråga existerande kunder varför de valt just ditt företag

Här kan du ladda ner vår guide “Den nya försäljningsmodellen”

Hur marknadsför jag min USP?

Låt din USP bli en naturlig del av marknadsföringen. Nöj dig inte med att berätta att ni är ett företag som säljer skor, ta det steget längre – ni är ett företag som säljer skor i 100 % läder och alltid har gratis frakt.

Lyft din marknadsföring genom att komma med förslag på hur ditt företags unika egenskaper kan underlätta för kunden. Ett klassiskt exempel på marknadsföring med fokus på USP:ar är Domino’s Pizza, de lovade att kunden skulle få sin pizza levererad till dörren inom 30 minuter eller mindre – annars pengarna tillbaka. Det finns många företag som erbjuder pizza och hemleverans men Dominos var först ut den korta leveranstiden och garantin som lovade pengarna tillbaka.

Sammanfattningsvis:

  • Inkludera din USP i beskrivningen av verksamheten
  • Kom med förslag som är av fördel för kunden
  • Gör som Domino´s, våga lova att ni uppfyller garantin!

Och avslutningsvis – var konkret när du kommunicerar ditt unika värde. Gör det omöjligt för besökare att missa vad just du kan erbjuda – som era konkurrenter saknar!