Marknad, Business

Så bygger ni ett starkt digitalt varumärke


Vår mest nedladdade guide  Vad är inbound marketing? Ladda ner

I det här inlägget har vi valt att skriva om det digitala varumärket och tipsen förutsätter därmed att ni redan har (eller har satt konceptet för) ett idag analogt varumärke. Med detta sagt hoppar vi rakt på våra allra bästa tips för ett starkt och långsiktigt digitalt varumärke – som får kunderna att hitta till er (istället för tvärtom):

Definiera er målbild och målgrupp

1. Vilka är era värderingar och vilket värde skapar ni för era kunder? För att skapa ett starkt digitalt varumärke behöver ni vara på det klara med ert varumärkes identitet. Vad tror ni på, vad står ni för och vilken nisch är ni bäst inom?

2. Var finns er målgrupp? Vilka sociala medier-kanaler används, vad söker de efter och vilket content är de intresserade av att ta del av? Uppdatera även era befintliga buyers personas utefter deras digitala identiteter och rörelsemönster (lästips: kika på vårt blogginlägg “Content i buyer’s journey”).

3. Fastställ i vilka kanaler, baserat på var er målgrupp befinner sig, ni känner er mest bekväma. Var kommer er nuvarande varumärkesidentitet bäst till sin rätt och i vilka kanaler fungerar det inte lika bra?

Starta upp kanalerna

När ni har landat i vilka kanaler som lämpar sig bäst för just ert varumärke är det dags att starta upp och optimera dessa. De flesta företag startar med en webbsida och/eller en Facebooksida, men många företag glömmer bort att ge kanalerna likvärdig kärlek och omsorg. Vi menar att en ouppdaterad sida snarare stjälper än hjälper och att en tom webbsida som länkar till en halvdan Facebooksida (mer vanligt än du kan tro!) är poänglöst.

1. Vårda era kanaler ömt. Uppdatera dem regelbundet, använd ett enhetligt bildspråk och en genomgående och tydlig tonalitet.

2. Skapa en contentkalender för er hemsida eller kanal. På så vis håller ni koll på vilken typ av inlägg som ska publiceras framåt och kan säkerställa att ni får en bredd i innehållet som intresserar alla era buyer personas i olika stadier av köpprocessen.

3. Bygg vidare på vinnande koncept. Märker ni att tips kring effektivisering går bra i era kanaler?

Spinn vidare på ämnet och hitta nya intressanta vinklar på det för att nå ut ännu bredare.

Lästips! “Guide – Strategi för sociala medier

Utvecklas förnuftigt

Den digitala världen står i ständig utveckling och användarna rycks gärna med i de senaste trenderna. För att bibehålla ett starkt digitalt varumärke är det därmed viktigt att hålla koll på trender, men också göra en avvägning kring vilka trender som är värda att hoppa på, eller avstå.

1. Håll koll på nyhetssidor som rapporterar kring de senaste digitala trenderna. Bland annat uppdateras svenska Breakit eller Di Digital, men även techsajten The Verge dagligen med de senaste nyheterna, produkterna och tjänsterna som kan vara bra att koll på.

2. Kompetensutveckla er internt. YouTube är en bra källa till kunskap, både vad gäller digital varumärkesstrategi och trender. Dessutom håller många större företag gratiskurser i såväl marknadsföring, som strategi och varumärkestänk.

3. Ge er inte på saker som ni inte behärskar eller förstår, om ni inte har tid eller resurser för att hantera det. Ert varumärke kommer inte bli ihågkommet om ni spretar, utan stärks av kontinuitet och väl genomtänkta inlägg eller poster. Var för den sakens skull inte rädda för att hoppa på snabba tåg eller aktuella händelser, men ha alltid er varumärkesidentitet i bakhuvudet.

Digitala varumärken behöver samma typ av omvårdnad som ett traditionellt varumärke, men agerar i ett mer snabbrörligt klimat. Var beredda på att arbeta hårt, men ta också i beräkning att genomslaget kan bli grymt, om ni satsar helhjärtat. Och kom ihåg: att bygga ett varumärke tar tid, även digitalt.

Lycka till!

Ett starkt digitalt varumärke är viktigt av precis samma anledning som du hittade till den här bloggen, blev medlem på Facebook (och inte Google+) eller googlade information om den där julklappen förra året. Precis som du och jag söker efter information på nätet, letar nästan alla, såväl existerande som potentiella kunder, efter tjänster och produkter online.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer