Frågan i rubriken är det garanterat många företag som har ställt sig genom åren. Inte så svårt att förstå varför – för alla vill vi väl sälja mer? Men nu ska jag förklara faran som ligger begravd i denna formulering, och ge tips på hur du gör för att verkligen komma till botten med problemet.

När du ställer en fråga reagerar mottagaren (eller du själv) oftast omedelbart med att börja söka svaret. Alltså har du redan tagit ett steg in i processen, utan att det egentligen är helt uttalat. Du kommer aktivera dig själv, ditt team och din verksamhet mot att omgående börja leta efter nya kunder. Hur du går tillväga låter jag vara osagt, men summan av kardemumman är att ni spontant direkt börjar söka efter en eller flera nya kunder att erbjuda er produkt eller tjänst till.

Är ni på rätt spår?

Men det relevanta i sammanhanget är inte hur du gör för att hitta nya kunder. Det viktiga är om själva frågeställningen kommer att leda dig mot den lösning du verkligen är ute efter. I grund och botten är troligtvis ert mål att sälja mer. Och förmodligen att sälja mer till nya kunder! Nästa steg är alltså att ta reda på hur du uppnår målet. Är det genom att:

  1. Hitta fler nya kunder?

    eller är det:

  2. Genom att fler nya kunder hittar till dig?

Lästips: Fånga potentiella kunder – så gjorde vi för att lyckas!

Vänd på frågeställningen – i tid

Frågan ”Hur hittar vi nya kunder?” ställs kanske framför allt av företag som är pressade att öka sin försäljning, av olika anledningar. Ett sådant (mer eller mindre) outtalat krav tenderar ofta att generera denna typ av frågeställningar. Samtidigt är det ett kortsiktigt tankesätt, eftersom det handlar om att lösa ett omedelbart problem: bristande försäljning. Men trots hårda ansträngningar tycks problemet för jämnan komma tillbaka.

Genom att däremot vända problemet till: ”Hur kan fler nya kunder hitta till oss?” tvingas du jobba på ett helt nytt sätt.

Här blir det istället viktigt att ställa sig själv frågor som:

  • Hur får vi vår målgrupp (eller ännu bättre: vår buyer persona) att veta mer om oss?
  • Hur kan vi erbjuda våra kunder ett ännu bättre resultat?
  • Hur kan vi vara delaktiga i fler av våra kunders köpprocess, hela vägen från idé till köp?
  • Hur skapar vi oss ett ännu starkare namn inom vårt område?

Genom att ha dessa utgångspunkter när du ska hantera ett så pass omfattande problem som bristande försäljning kommer du att stärka ditt företag på långsiktigt starka grunder.

Kortsiktigt tänkande vs mod

I längden kommer du dessutom att få betydligt högre resultat – för när kunderna väl trillar in har du skapat en tydlig grund för att fler och fler ska komma till dig, av samma anledningar. Ju längre tiden går så kommer du uppleva att du får tillbaka mer för mindre, jämfört med ett annars oändligt letande av nya kunder där den investerade tiden och energin många gånger är helt proportionerlig, eller till och med negativ, mot tillväxten av kunder.

Det brukar många gånger handla om mod. Att våga tänka om, och att inte längre enbart jaga kunder utan även skapa en miljö kring ditt företag för att få fler och fler kunder att komma till dig. Här är din digitala strategi och närvaro avgörande. Ofta krävs det en ganska komplex och genomarbetad plan för att lyckas – men med den plats har du en grogrund för hela företagets tillväxt och framtida försäljning.