Att säljkårar runt om i landet sliter med nykundsbearbetning är långt ifrån en hemlighet. Vi upplever också att många företag har svårt att behålla personal som sitter med potentiella kunder eftersom det blir för slitigt i längden. Att hela tiden nyrekrytera och lära upp tar mer tid än vad någon vill erkänna för sig själv. Det är tufft för medarbetare så väl som för företagets tillväxt.

Med andra ord: kalla samtal på ännu kyligare samtal gör det svårt att nå fram med sitt budskap. Dessutom tröttar det ut säljare att hela tiden sälja till kalla leads istället för heta.

Det där var vi för några år sedan, men sedan hände något

Jepp, vi ringde kallt innan vi blev Invise. Vi hade ett säljteam som krängde mobila hemsidor (innan responsiva slog igenom) och de gjorde det rätt bra. Ett tag. Men det byggde inga längre kundrelationer och det blev allt svårare och svårare för företaget att nå dit de ville. Så grundarna, Camilla och Fredrik, tänkte om. De valde att skippa toksäljet och istället satsa på att skapa värde för kunderna som attraktionskraft.

För några år sedan gjorde de en nystart och startade det vi är idag – Invise. De började blogga, synas i sociala medier och satsa stort på webbsidan. Ett helhetsgrepp på den digitala närvaron helt enkelt. Det var att kasta sig ut i okänt vatten men de hade hittat inbound marketing och bestämt sig för att köra på det till 100%.

Nå potentiella kunder med Hubspot

Efter ett år som Invise skaffade vi sedan Hubspot. Det gick lite trögt i början men vi visste att det skulle ta runt ett halvår innan resultaten kom. Under de här sex månaderna testade vi oss fram, optimerade och inte minst så lärde vi oss vad som funkade och inte funkade.

Ju fler leads vi fick in via inbound marketing och Hubspot desto roligare blev det att ta fram mer värde för våra besökare! Det har lett till att vi kontinuerligt producerar nya guider och reviderar våra gamla samtidigt som bloggen har fått en ordentlig skjuts i antal inlägg. Inbound marketing har lärt oss vad våra potentiella kunder söker efter, vill läsa om och vad de funderar över.

Blogginlägg och guider som träffar våra potentiella kunder har gett oss en dramatisk ökning i antal leads. Det i sin tur har medfört fler löpande kunder och vi har lyckats bygga ett nätverk att vara stolta över!

Leads blir möten som blir till kunder

Camilla, som är den som träffar våra potentiella kunder, har numera fler möten i veckan än vad hon har tid till. Ett lyxproblem av rang som lett till fler rekryteringar för oss. Invise är ett levande exempel på att inbound levererar och ger resultat. Detsamma gäller våra kunder som vi hjälper med deras inbound marketing.

Summa summarum: vi ringer inga kalla samtal längre, personalstyrkan är intakt/växande och kundbasen ökar. … så man kan väl säga att det funkar helt okej, det där med inbound marketing 😉