Video är ett smart sätt att skapa engagerande och användbart content och blir allt mer populärt att använda sig av för företag i alla branscher. Har du ett Youtubekonto idag? Om du har det, när optimerade du det senast – om du någonsin gjort det? Har du precis börjat förstå hur Youtube funkar är det ingen självklarhet att ha koll på allt från spellistor till hashtaggar – men oroa dig inte! Här får du veta hur du finslipar ditt Youtubekonto med de små detaljerna som gör stor skillnad.

1. Optimera titel

Hur ska man tänka gällande videotitlar? Det handlar om att, precis som i andra typer av rubriksättningar, att kort sammanfatta vad innehållet handlar om. Det är superviktigt att den är intresseväckande – för du vill ju att så många som möjligt ska klicka på den, eller hur?

Några saker att tänka på gällande just titlar: 

    • Youtube-algoritmen väger in sökord i titlar så för ett optimalt resultat: använd ditt utvalda sökord i videotiteln.
    • Håll dig till max 70 tecken! Det går att skriva längre titlar men det är bara de första 70 tecknen som visas så det är bättre att hålla sig kort och koncis! 
    • Precis som det är smart att använda sig av siffror när du producerar annat content fungerar det på samma sätt på Youtube. Videor med siffror i titeln ökar CTR!
    • En självklarhet kanske, men dubbelkolla en extra gång så att den inte är felstavad!
History channel miniatyrbild

På tal om siffror och att väcka intresse. Vem vill inte klicka vidare när History channel säljer in en video om “10 TOTALLY WRONG Thing You Learned in History Class”? Det här är också ett grymt exempel på hur man använder sig av miniatyrbilder på bästa sätt. Mer om det längre ner.

2. Välj ut sökord

Börja med att sätta dig in i dina potentiella kunders situation och fundera kring deras search intent. Det vill säga, vad tror du att de söker efter när de letar efter videor som kan passa dem på Youtube? Använd dig sedan av dessa sökord i titlarna till dina videor. Om ni inte har en sökordsanalys eller samarbetar med en sökordsbyrå är Sökordsplaneraren ett grymt verktyg för att hitta förslag på relevanta sökord.

BONUSTIPS: Säg ditt sökord i dina videor! Eftersom att sökmotorer söker igenom både video och text är videobaserade sökord lika viktiga som de i skriven text.

3. Skriv en tydlig men omfattande beskrivning

Alla dina videor bör ha en beskrivning som kort och gott förklarar vad videon handlar om. Syftet är att på ett enkelt och konkret sätt beskriva innehållet så att dina besökare snabbt förstår vad de kommer att få ta del av om de tittar på videon. Inga konstigheter, eller hur?

Generella tips för din beskrivning:

  • Använd dina utvalda sökord och inkludera dessa i beskrivningen. 
  • Låt alltid den viktigaste informationen stå först i beskrivningen då det bara är de cirka första 300 tecknen som syns innan ”Visa mer”. Se därför till att inkludera sökord tidigt i beskrivningen också.
  • Lista därefter länkar till alla dina relevanta kanaler som sociala medier och din hemsida. Glöm inte heller bort att lägga till en länk så att besökaren enkelt kan börja prenumerera på ditt Youtubekonto.
  • Efter det kan du ta upp mer generell information om din kanal och vad den handlar om, samt mer information om företaget, kontaktuppgifter och liknande.

Kom också ihåg att alla beskrivningar ska vara unika och särskilja sig från dina övriga videor.

Lästips: 3 anledningar till varför du misslyckas med dina sociala medier

4. Använd hashtaggar

Hashtaggar är till för att användare enklare ska hitta rätt, så lägg alltid till lämpliga hashtaggar i beskrivningen till alla videor. Arbetar du inom rekryteringsbranschen kan lämpliga hashtaggar vara: “rekrytering”, “rekryteringsföretag” eller “rekrytering stockholm”. Men använd bara lämpliga hashtaggar för ditt företag och din bransch. Det är ingen idé att tagga Kim Kardashian i ett inlägg om SaaS-lösningar. Det kommer inte öka antalet visningar, snarare tala om för Youtube att ditt innehåll inte är relevant. All information som beskriver videon måste vara korrekt – alltså både titel, hashtaggar och beskrivningen i sig. Välj ut så många lämpliga hashtaggar som möjligt, men kom ihåg att du max kan använda 15 stycken.

5. Använd snygga, enhetliga miniatyrbilder

Miniatyrbilder är ett enkelt sätt att skapa en enhetlig bild av ditt Youtubekonto. Det ger en mer professionell känsla än om du bara använder dig av de screenshots Youtube väljer ut åt dig. 

Genom att använda miniatyrbilder du själv skapat har dina videor större chans att prestera bra. Dessutom ser det mycket bättre ut – förutsatt att du väljer bilder av bra kvalitet. Men då det är så pass små bilder är kvaliteten sällan ett problem. 

Fundera på vilka bilder du skulle klicka på. Använd bilder från videon i fråga, gärna med en rubrik där du kort och koncist förklarar videons innehåll och väcker intresse. Det kan räcka med att göra som Jamie Oliver och lyfta ditt företagsnamn på dina miniatyrbilder.

Jamie Oliver print screen

National Geographics har ofantliga mängder av vackra klipp på djur och natur på sin Youtubekanal. Att plocka ut snygga bilder som miniatyrbilder är inget problem där direkt. Men de har dessutom skapat en enhetlighet på kanalen genom att lägga till en logga uppe i vänstra hörnet, och ibland även lyfta in text i deras miniatyrbilder för att ännu tydligare sälja in klippet och vad det innehåller.

National geographic print screen

BONUSTIPS: För bästa resultat välj bildfiler som är 1280×720 pixlar, 16:9 och 2 MB eller mindre.

6. Skapa smarta spellistor

När du har börjat samla på dig lite fler videor bör du dela in dess ai spellistor för att dina besökare ännu enklare ska kunna hitta vad de söker efter. Du kan kategorisera videor som berör liknande teman. Ni kan dela upp videor som rör specifika branscher eller teman för att samla alla videor inom samma ämne på ett bra sätt. 

På så vis kan dina besökare enkelt fortsätta titta på videor inom ett liknande ämne. Du gör det lättare för dem att få mer kunskap vilket gör de nöjdare och du får på köpet fler visningar.

Insider har tusentals videor på sin Youtubekanal. De har därför skapat mängder av spellistor för att dela upp sina videor på ett smart sätt. Någon mer än jag som blir sugen på att klicka sig in i “Cheese Insider” till exempel?

Insider print screen

Tänk på detta när du skapar spellistor

När du skapar spellistor handlar det om att tänka på samma sätt som när du skriver beskrivningar för dina separata videor. Välj ut ett sökord som används i titeln och i beskrivningen av spellistan. Beskrivningen för spellistan kan vara upp till 5 000 tecken, men förkortas alltid i listvyn. Tänk därför på att skriva det viktigaste i början då du bara kommer se de första 160 tecknen. 

Därför är spellistor viktiga

Genom att använda dig av spellistor och på så sätt definiera vad dina videor innehåller, underlättar du för Youtubes sökalgoritm. Spellistor rankar dessutom även i Googles och Youtubes sökresultat. Genom att använda spellistor kan dina videor även dyka upp som relaterat material när någon tittar på videor i liknande ämnen. Det bästa sättet att ranka på Youtube är genom att öka tiden som besökare tittar på dina videor. Spellistor är ett bra sätt att få besökare att stanna på din sida längre!

7. Välj en snygg kanalbild

Skapa en snygg kanalbild (bakgrundsbild) som står ut! Välj en bild eller snygg grafik som kompletteras med en kort beskrivning av vad kanalen handlar om. Du kan även inkludera relevanta CTA:s här som länkar till andra sociala mediekanaler och för att kunna följa ditt konto. 

Viktigt att komma ihåg är att en väloptimerad idag Youtubekanal bör vara nischad och skapad för att vara relevant för besökare. Vill ni stå ut räcker det inte med att döpa kanalen till ert företagsnamn och fritt blanda webbinarier, intervjuer och produktlanseringar. Försök istället att hitta ett fokusområde för att utbilda era besökare. I det här inlägget pratar min kollega Sofia mer om detta och lär dig allt om hur man skapar en Youtubekanal som konverterar!

8. Gör en proffsig kanaltrailer

Trailern för din kanal är superviktig! Framförallt för att skaffa sig nya följare.  Det är alltså den video som ligger på din förstasida och spelas upp när man går in på din kanal. Välj ut ett viktigt ämne och gör en video som är någonstans mellan 30-60 sekunder lång.

Såhär ser HubSpots kanaltrailer ut som bara är en kort video på 15 sekunder som uppmanar till att börja följa dem!

https://www.youtube.com/watch?v=3FJd8mvmFds

9. Lägg till anteckningar i dina videor

I dina videor kan du lägga till anteckningar som kan dyka upp som en pratbubbla eller kort text som kan fungera som en CTA. Du kanske vill kommentera något specifikt som händer i videon vid ett visst tillfälle eller bara påminna tittaren om att prenumerera på din kanal.

10. Glöm slutligen inte bort Om-avsnittet

Många missar att skriva en beskrivning under Om. Här kan du uttrycka dig hur långt eller kort du vill, men lägg oavsett till en kort text där du förklarar vad företaget gör, var ni finns och hur man kan nå er. Hänvisa exempelvis till en mailadress och er hemsida.

Optimera Youtubekonto – sammanfattning

Genom att optimera din beskrivning och de tillhörande delarna som vi gått igenom i checklistan (som titel och hashtaggar) gör du det lättare för Youtube och Googles sökalgoritmer att förstå vad det är för typ av video du skapat. Detta hjälper videon att ranka bättre och hittas av fler. När du har gått igenom hela checklistan kommer du ha mycket lättare att närma dig rätt målgrupp som verkligen kommer att uppskatta dina videor. Lycka till!