Marknad

CTR – Essensen av den gyllene klickfrekvensen


Vad är CTR?

CTR är en förkortning för click through rate (klickfrekvens). Begreppet refererar till den procentuella andelen klick en länk får i förhållande till mängden exponeringar (det vill säga hur ofta den visas). En hög CTR genererar alltså fler besökare och det skickar även positiva signaler till mediet där länken existerar (sökmotorer, annonsnätverk, sociala medier, osv). Här hittar du hela ordlistan!

Nedan går vi igenom vad du bör tänka på när det gäller de länkar som pekar mot just din webbsida.

1-100% CTR – vad är rimligt?

Som du kanske redan gissat beror det helt på vilken typ av länk det handlar om. I det här inlägget kommer vi att fokusera på organiska sökresultat och annonslänkar via Google (adwords och displaynätverket). Vi börjar med de senare. För att klarifiera är alltså displaynätverket annonser som du ser på webbsidor, baserade på vart du surfat på nätet tidigare. Du kanske har surfat efter skor tidigare och helt plötsligt ser du sko-annonser överallt.

Medel-CTR för adwordsannonser ligger endast på drygt 2%. Visst låter det mjäkigt? När det kommer till annonser i displaynätverket är det ännu värre. Det är i medel bara 0,35% som klickar på dem.

Grafen nedan är hämtad från fantastiska wordstream och visar CTR inom olika branscher. Du kan också använda deras verktyg för att se medelvärdet på CTR för just din bransch.

CTR graf

Ju bättre CTR dina annonser har, desto bättre kvalitetsresultat (quality score) ger Google till dem. I kombination med att din sida är relevant för besökaren kommer det få positiva effekter som:

  • Förbättrade placeringar av annonserna
  • Billigare klick

Har du en CTR som ligger under medel bör du fundera på om du ska formulera om annonsen, så att den bättre prickar dina kunders intentioner och förväntningar.

Men! Det är också viktigt att inte bara stirra sig blind på att skaffa en så hög CTR som möjligt – eftersom du betalar för klicken. I värsta fall driver du in en hiskelig massa trafik som inte konverterar, men kostar en massa pengar. Det kan exempelvis vara på grund av att annonserna lockar besökare från en ej köpstark kundgrupp, eller att innehållet på sidan inte uppmanar till, eller underlättar, en konvertering. Det är viktigt att följa upp så att både annonsen och innehållet på sidan når rätt målgrupp på rätt sätt.

Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

CTR och Googles organiska sökresultat

Procentuellt ser det mycket ljusare ut när det kommer till de organiska sökresultaten på Google (alla länkar som inte är annonser). Rättare sagt: det är ljusare ju närmare toppen av första sidan ditt företag dyker upp. Grafen nedan är baserad på statistik från advancedwebranking.com.

CTR Organisk trafik

Som du ser får första positionen drygt 40% (!) av alla klick. Det blir dock smärtsamt uppenbart hur mycket trafik du förlorar ju längre bort från toppen du befinner dig. Beroende på hur konkurrensutsatt sökordet eller frasen är kommer det vara lättare eller svårare att ta sig upp till den gyllene, första platsen. Så, hur tar du dig dit?

Hur får du dina länkar att synas?

Det första du bör fundera på är om och hur ditt företag går att hitta på nätet. Syns du inte, finns du inte! Undersök med hjälp av adwords sökordplanerare eller liknande verktyg vilka sökord och fraser som har relevanta sökvolymer för ditt företag.

Dina organiska sökresultat som matchar utvalda sökord kan du spåra med hjälp av diverse verktyg, exempelvis ahrefs. Där ser du vilken position på Google de har i förhållande till sökningen. Du BÖR synas på första sidan med dina huvudtjänster och produkter. Om du inte gör det rekommenderar jag å det varmaste att du verkställer en SEO-strategi. Min kollega Sanna har skrivit en finfin guide med fem enkla tips för SEO att starta ifrån.

När det kommer till annonsering har du större frihet att styra över hur och var dina annonser dyker upp. Har du en pågående adwords-kampanj kan du granska synligheten av dina annonser och dess CTR i ditt adwordskonto.

Förbättra er ranking  Grundläggande SEO Ladda ner guiden

Att konvertera (be)sökare till kunder

Okej, säg att du lyckats få bra organiska placeringar och har annonser som alla driver trafik med hög CTR. Men sen då?

För att en god CTR ska ha relevans för ditt företag bör det finnas ett mål med den indrivna trafiken – en konvertering helt enkelt. Vad en konvertering är kan variera vitt och brett beroende på dina intentioner. Utan att djupdyka för mycket just nu i det ämnet är den genomsnittliga konverteringsgraden för nättrafik strax under 3%. Alltså: har du en helt medelmåttig webbsida och adwords-kampanj kommer statistiskt sett 3% av de 2% som klickade på din annons att konvertera.

I slutändan handlar allt faktiskt om matematik! Jag rekommenderar att du går igenom följande checklista:

  1. Välj ut den sökning du vill titta närmare på. Börja med de produkter och tjänster där en konvertering är högst prioriterad.
  2. Hur mycket söks det på ordet eller frasen? Undersök i Googles sökordsplanerare eller annat verktyg.
  3. Hur stor del av den trafiken får du just nu (CTR)? Informationen finns på ditt adwordskonto när det gäller annons-länkar. För den organiska trafiken – jämför din CTR i Google Search Console med din sidas placering på Google och den genomsnittliga CTR:en för den positionen. Om länkens CTR underpresterar – optimera annonsen eller den organiska listningen av sidan efter målgruppens intention.
  4. Hur stor del av trafiken konverterar? Sätt upp mätpunker. Jämför med den genomsnittliga konverteringsgraden för din industri. Når du inte upp dit? Då är det dags att optimera content och CTAs för att bättre möta målgruppens intentioner.
  5. Hur mycket skulle du tjäna på att klättra en eller flera positioner på Google? Att genomföra en SEO-strategi kostar tid och/eller pengar. Du vet bäst vad en konvertering är värd för ditt företag. Genom att använda statistiken och graferna ovan kan du räkna ut om insatsen kommer vara värd investeringen. Se exempel nedan.

Vinst kontra CPA

Är SEO och google-annonsering värt investeringen, dvs överstiger vinsten av en konvertering kostnaden (CPA – Cost Per Action)? Vi avslutar med två konkreta räkneexempel, med hjälp av schablonsiffrorna ovan:

  • Ditt företag får 10 000 visningar av sin adwordskampanj.
  • Det klickas då 200ggr (2%) på din annons och det kostar 20kr/st (som exempel).
  • Av dessa klick får ni 6 konverteringar (3%).
  • CPAn blir då 200×20/60=667kr

Att räkna ut CPA för organiska sökningar är lite svårare (själva klicken är ju gratis), men säg att ni befinner er på 4e plats på google:

  • Sökordet har 10 000 sökningar i månaden.
  • På pos.4 får du 750 besök (7,5% CTR).
  • Av dessa klick får ni 23 konverteringar (3%).
  • Att klättra upp till pos.3 (11,2% CTR) skulle ge en ökad trafik och i förlängningen konverteringarna med nästan 50% = totalt 35 konverteringar i månaden.

Det fina med de organiska klicken är att de inte kostar något, men investeringen för att klättra på Google varierar, beroende på sökordets svårighet. Vi kommer att återvända till det ämnet framöver. Tills vidare är du varmt välkommen att kontakta oss, så berättar vi vad vi kan göra för ditt företag när det kommer till att konvertera bättre på nätet:

Vi hjälper dig gärna att optimera företagets digitala närvaro! Kontakta oss för kostnadsfri konsultation.

Vilka länkar klickar du på när du googlar eller hänger på LinkedIn? Vilka hoppar du över? Fungerar clickbaits på dig? Vi blir hela tiden bombarderade av länkar, annonser och visuella intryck, som fightas om vår uppmärksamhet på webben. Poängsystemet, som korar vinnaren av klickkriget, kallas CTR. Men vad betyder det? Och vad har det för betydelse för ditt företag i jakten på nya affärer?

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer