Marknad

GDPR & CRM – Knäck nöten med Inbound Marketing


Den 25 maj i år, 2018, träder GDPR i kraft och företag som inte lyckas uppfylla de nya reglerna riskerar dryga böter: 20 miljoner euro eller 4% av den globala omsättningen, vilket än är högst. Vi anser dock att det största incitamentet för att följa GDPR inte är att ducka för en bot. Det är att sätta kundens intressen och rättigheter i fokus. En väg att gå är att implementera Inbound Marketing och Marketing Automation, låt oss förklara varför.

GDPR och kundens rättigheter

Stommen i GDPR är att ge individer ökad kontroll över sina personuppgifter, hur de hanteras, lagras och i vilka ändamål de används. Som leverantör räknas ni som personuppgiftsansvariga, vilket innebär att det är er skyldighet att tillgodose kundens rättigheter. Ni måste också vara helt transparenta med hur ni arbetar med personuppgifter. Vi listar kundens rättigheter mer i detalj i vår guide till GDPR.

Kontentan är att kunden måste vara medveten & ge explicit medgivande till:

  1. Att deras personuppgifter lagras.
  2. Ändamålet för lagring & hantering.
  3. Hur personuppgifterna kommer hanteras.

Detta skulle uppenbarligen kunna innebära en herrans massa administration, information och inskaffande av medgivanden för att kunna kommunicera med sina kunder. Om det bara fanns system eller dylikt som automatiserade kundhantering på individens vilkor… Vänta, det finns det ju! Säg hej till kombinationen Inbound Marketing och Marketing Automation.

Är ni redo?  Den stora GDPR-guiden för marknadsförare är här! Ladda ner nu!

Inbound Marketing och GDPR

För er som inte är bekanta med Inbound Marketing är det en marknadsföringsstrategi som handlar om att förtjäna kundens intresse. Du måste vara lyhörd och dela med dig av din kunskap och expertis på kundens villkor.

Läs mer om Invise filosofi kring Inbound Marketing

Inbound Marketing är det perfekta botemedlet mot dagens reklamtrötta samhälle. Idag gör kunder sina egna efterforskningar och behöver ingen som säger åt dem vad de ska köpa – de vill ta egna, informerade beslut. Ge dem möjligheten att fördjupa sig i ditt område, utan köpkrav. Det kommer du tjäna på i slutändan. Exempel på Inbound Marketing-strategier är:

  • Guider
  • Whitepapers
  • Webbinarier
  • Kostnadsfria seminarier
  • Podcasts

Kommunikationen ska innehålla ett mervärde för mottagaren, inte vara ett påträngande säljsnack. Målet är att i slutändan kunna erbjuda en produkt eller tjänst som kunden intresserat sig för, inte som du tryckt upp i dennes ansikte.

För att kunna basera sin marknadsföring på en kunds engagemang måste man registrera dennes beteende på något vis, i något medium. I och med GDPR kommer det krävas medgivande för detta, oavsett om du samlar leads på ett seminarium eller via formulär på din hemsida. Vår expertis ligger i digital marknadsföring och hur du löser kommunikationen och medgivandet i digitala medier. Den mest effektiva vägen är Marketing Automation, Inbound Marketings naturliga följeslagare.

Marketing Automation to the rescue!

Du har drivit en massa besökare till er hemsida och som dessutom börjat intressera sig för era tjänster, men vad gör du nu? Målet var ju att kommunicera med kunden på dennes villkor. För att kunna följa upp måste du få reda på VAD på er hemsida som var intressant för just den besökaren och HUR du ska komma i kontakt med denne. Här kommer Marketing Automation (MA) in.

Läs mer om Marketing Automation här.

Genom att erbjuda fördjupat innehåll som besökare bara kan få tillgång till om de lämnar sin e-mail (nedladdningsbara guider exempelvis), kan ni registrera och börja spåra kundens beteende. Därefter kan automatiserat innehåll, baserat på engagemang, börja presenteras för kunden. Men vänta nu, vilket övertramp på integriteten! Eller?

Med hjälp av ett MA-system, exempelvis Hubspot, kan ni automatisera informationen som kunden får inför varje beslut samt erbjuda opt-ins för godkännande. Se exempel från vår egen hemsida nedan:

Opt-in på landningssida Invise

Det låter kunden ge ett informerat och aktivt medgivande medgivande inför hantering av dennes personuppgifter, precis som GDPR kräver. På plussidan ger det också er chansen att förklara nyttan av att kunden ger er det förtroendet – att ni då kan leverera en bättre kundupplevelse och erbjuda skräddarsytt, fördjupande innehåll.

Hubspot låter även kunden i efterhand att enkelt:

  • Dra tillbaka medgivandet
  • Begära att bli raderad/glömd
  • Få veta vilka personuppgifter som finns registrerade hos er
  • Få sina personuppgifter exporterade (dataportabilitet)

Det är fyra rättigheter som kunden enligt lag kan kräva av er som personuppgiftsansvarig.

Invise är marknadsledande när det kommer till Inbound Marketing & Marketing Automation i Sverige. Kontakta oss så berättar vi hur vi kan hjälpa er implementera det hos er.

Hur ser ert system ut för att registrera, lagra och hantera kunduppgifter? Är du HELT säker på att det följer det nya EU-direktivet, GDPR? Handen på hjärtat är titeln något missvisande. Hela GDPR-nöten knäcks inte med Inbound Marketing, men det förenklar onekligen många aspekter. Och nu börjar det bli bråttom.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer