Hypotetiskt scenario: Föreställ dig det företag där du jobbar idag, fast 25 år tillbaka i tiden. Innan internets stora genomslag. Hur skulle ni ha gått tillväga för att få in nya kunder? Kanske satsat på marknadsföring i tidningar? Sett till att synas i telefonkataloger? Jobbat med personliga nätverk? Hade ni haft en annan typ av försäljning och ringt eller besökt ännu fler kunder än ni gör idag? Troligtvis.

Föreställ dig också att vara kund utan internet. Hur hade du hanterat säljare som hör av sig om nya och för dig kanske okända produkter och tjänster? Hade du lyssnat lite extra och tänkt att jag borde åtminstone höra vad de har att erbjuda? Kanske.

För företag med väldigt försäljningsinriktade organisationer kanske det till och känns attraktivt med den här tanken? Kunder som inte har en aning om vad man har att erbjuda och som inte har något naturligt och enkelt ställe att researcha andra företag. Den här kunden lyssnar förmodligen lite mer och kanske till och med värdesätter marknadsföring på ett annat sätt, reklamen kan ju innehålla svaret eller alternativet man gått och sökt.

Men ge samma kund tillgång till internet med dess 4,12 miljarder hemsidor. Lägg även till Google som svarar på 1 miljard sökförfrågningar per månad bara i Sverige och att nästan varenda vuxen svensk har en smartphone. Då förändras spelreglerna radikalt. Här får kunden helt annan kontroll.

Kunden bestämmer

I och med den ökade tillgången på information har kunden blivit mer självständig. Kunden har också lärt sig att använda webben till research inför köpbeslut. Det märks genom att kunder är mindre intresserade av marknadsföring och säljpitchar och mer intresserad av att själva identifiera lösningar på sina utmaningar.

Vad gör företagen

De senaste tio åren har alla företag förstått att webben är viktig. I princip alla har en hemsida, allt annat vore otänkbart. Men få har förstått hur viktig hela den digitala närvaron är, det räcker inte längre med att bara ”ha” en hemsida. Om din hemsida är ouppdaterad, gammaldags i design och funktion eller väldigt innehållsfattig så riskerar den att motverka sitt syfte. Den kanske till och med skrämmer iväg kunder. Ungefär som en butik med halvfulla hyllor, det ger inget bra intryck.

Alla företag behöver bli bra på att använda hela sin digitala närvaro till att möta sina kunder. Det gör man på flera sätt: via sin hemsida, sociala medier, sökbarhet i Google och mycket mer.

Varför är inbound marketing så viktigt?

Inbound marketing är marknadsföring som kunder älskar. Det handlar om att publicera innehåll och skapa mervärde för potentiella köpare på rätt ställen. Det är marknadsföring som är relevant och hjälpsam för kunden, inte störande. Innehållet sprids med hjälp av sociala medier, hittas via sökmotorer och sprids vidare av att folk pratar om det offline.

Med inbound marketing lär man sig som företag att spela med efter kundens spelregler. Man bygger upp förtroende och relation med kunder på ett sätt som ligger helt i linje med vad kunden vill.

Att jobba med inbound marketing håller på att bli ett måste för alla företag, precis som hemsidor redan är det. Genom att jobba med inbound marketing lär man sig att förstå hur digitala verktyg kan användas för att nå högre resultat. De företag som struntar i sin inbound marknadsföring kommer inte att lyckas vinna intresset hos kunder i deras inledande köpprocess och gör man inte det så är sannolikheten att man vinner kunden i ett senare skede ännu mindre.

Läs mer om inbound marketing här.