Spana in texten uppe i fliken i din browser. Håller du i en mobil får du helt enkelt lita på mig. Det är den torraste titeltaggen jag någonsin skrivit: ”Social Media Marketing | Marknadsföring i sociala medier”. Varför har jag skrivit så? Titeltaggen och rubriken ”Social Media Marketing <3 SEO” rimmar inte perfekt, eller hur?

Jo, därför att den här artikeln både är en presentation OCH ett experiment kring nyttan av att SEO-anpassa kampanjer i sociala medier. Producerar du engagerande innehåll med rätt sökord har du chansen att det genererar trafik även i Googles sökresultat!

Snabba puckar om Titeltaggen

Titeltaggen är en av de starkaste signalerna du skickar till Google om vad en sida handlar om. Närmare bestämt vilka ord och fraser som är viktigast. Enligt Googles sökordsplanerare söks det, i Sverige, i genomsnitt:

  • 210 ggr i månaden efter ”marknadsföring sociala medier”
  • 170 ggr i månaden efter ”sociala medier marknadsföring”
  • 390 ggr i månaden efter ”social media marketing”
  • Ingen söker på ”Social Media Marketing SEO”

Innan har jag bloggat om fenomenet ”User Generated Content” (90 sök/mån). Jämfört med det svenska ”användargenererat innehåll” (20 sök/mån). Diskrepansen gjorde att jag, såklart, valde att lägga fokus på den engelska termen och inlägget fick titeltaggen ”User Generated Content – Kunden som reklammakare”.

Den, för besökaren, mest relevanta titeltaggen för detta blogginlägget hade kanske egentligen varit något i stil med ”Social Media Marketing & SEO | Så lyckas du på Google”. Men nu vill jag som sagt experimentera med att maximera titeltaggens potential. OK, åter till marknadsföringsdelen!

Vad är Social Media Marketing?

Social Media Marketing (förkortat SMM) inbegriper all marknadsföring som sker på webbplatser och i andra digitala kanaler, där användare kan interagera med varandra och bidra med just User Generated Content. Du känner säkert till de vanligaste; Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, osv. Målet med SMM är att producera innehåll som får läsaren att engagera sig och konvertera, men även sprida innehållet vidare.

Vilken kanal är bäst för ditt företag?

Enkelt svarat är det där dina bäst konverterande kundgrupper kommunicerar med varandra, om dina eller liknande produkter/tjänster. Här krävs att du spottar i nävarna och gör lite research, pratar med dina kunder, spionerar på dina konkurrenter för inspiration, osv. När du väl hittat rätt är det bra om du är konsekvent och strukturerad i din SMM-strategi. Om du börjar lägga upp inlägg/annonser måste du fortsätta med jämna mellanrum, annars blir du snabbt irrelevant i besökarnas ögon.

Läs mer här om vad du bör tänka på inför val av social kanal.

Det absolut bästa som kan hända är att din kampanj blir viral och att dina konsumenter sprider och skapar nytt innehåll kring den själva.

Exempel på en framgångsrik SMM-kampanj

Den kanske mest framgångsrika sociala media-kampanjen som någonsin kablats ut på Facebook är ”The Ice Bucket Challenge”. Med en startbudget på 0 $ genererade den:

  • 17 miljoner videor från 159 olika länder och 70 millioner visningar
  • 220 miljoner $ i kampanjintäkter
  • 440 miljoner människor kom i kontakt med kampanjen
  • alsa.org, domänen bakom Ice Bucket Challenge, ökade sin trafik till webbplatsen med 7775% i samband med kampanjen.
Gates Social Media Marketing Image

Varför blev den så framgångsrik? Teorier om att man på ett enkelt sätt kunde engagera sig i en större, osjälvisk kamp har förts fram. Att kändisar deltog, under samma förutsättningar som alla andra, att innehållet i sig uppmanade och utmanade till interaktion och reciprocitet hjälpte till.

Jag tror att en viktig poäng vi kan ta med oss är att ju mer du kan engagera mottagaren, framför allt emotionellt, desto större är sannolikheten att de interagerar, vare sig på ett positivt eller negativt sätt. Ett bra skandinaviskt exempel på detta är ”Kära Pappa”-kampanjen, som både genererade medkänsla, men också en massa ”inte alla män”-utrop.

Var inte rädd för att sticka ut hakan och ta avstamp i något du tror på, även om det inte faller i god jord hos varje mottagare. Att skapa interaktion genom att vara lite provocerande fungerar, vare sig du jobbar med rekrytering, tekniklösningar eller försäljning. Våga testa!

Hur hänger då SEO och Social Media Marketing ihop?

En framgångsrik Social Media Marketing-kampanj kan resultera i följande positiva effekter, som även påverkar webbplatsens position på sökmotorer:

  1. Ökad trafik och engagemang på sidan. Ju fler aktiva användare en sida har, desto starkare signal i Googles ögon.
  2. Brand recognition. Om användare börjar söka på den produkt eller tjänst du marknadsför tillsammans med ditt varumärkesnamn kan Google gå så långt att de till och med föreslår ditt företag för en besökare. Skriver jag in ”soffa” i sökfältet ger Google mig ”soffa ikea” som närmsta sökförslag.
  3. Länkar. Det kan argumenteras att detta är det viktigaste för att få en sida att ranka bra i sökresultaten. Om du producerat så bra innehåll att andra vill länka till det är det BINGO!

Så, vad om den sjukt tråkiga titeltaggen?

Därför att om det här inlägget genererar engagemang och länkar finns det en chans att det, i sinom tid, kommer att synas i Google på sökningarna ”social media marketing”, ”marknadsföring i sociala medier” & ”sociala medier marknadsföring”. Det söks ju ändå sammanlagt drygt 770 ggr i månaden på dem. MEN, eftersom jag inte explicit skrivit om enbart SMM utan också vinklat det mot sökmotoroptimering är risken stor att folk känner sig lurade och struntar i länken och engagemanget.

DUBBELMEN, om du ändå är här nere och läser har jag förhoppningsvis nått fram med poängen. När du skapar innehåll för en SMM-kampanj, se till att sidan du länkar till är optimerad för rätt sökord, det vinner du på i längden.

Vill du delta i ett experiment får du gärna dela den här sidan, eller varför inte länka till den, så ser vi hur den rankar om en månad på de olika sökorden!

Kontakta oss, så bjuder vi på en kopp kaffe och diskuterar hur vi kan hjälpa er synas i sociala medier och på Google