LinkedIn är ett kraftfullt verktyg för att knyta nya affärsrelationer, rekrytera medarbetare och söka sig vidare i karriären. Det fungerar också som en plattform där du eller ditt företag kan profilera er gentemot kunder och konkurrenter. En genomtänkt profil och en tydlig, konsekvent strategi är viktigt för att lyckas.

Tyvärr missar dock även de mest erfarna användarna att optimera sin närvaro. Här kommer därför 10 enkla tips för att du ska komma igång ordentligt och få ut mesta möjliga av LinkedIn och kanalens möjligheter.

1. Vad du vill få ut av LinkedIn?

Som med närvaron på alla sociala medier ska du börja med att ställa dig frågan: Varför är jag på LinkedIn? Är det för att hitta nya medarbetare, samla nya kontakter, leta nytt arbete eller knyta affärskontakter? Ditt mål bör genomsyra hela din närvaro.

2. Använd en professionell profilbild

Du bör ha en representativ profilbild på LinkedIn så att folk kan koppla ditt namn till en bild. Om du är obekväm med att rekryterare eller andra ser din bild bredvid din yrkeskompetens kan du ändra dina sekretessinställningar så att bara dina kontakter kan se ditt foto.

3. Låt LinkedIn hjälpa minnet på traven

Har du lätt för att komma ihåg namn men desto svårare att komma ihåg ansikten – eller tvärtom? Du är inte ensam! För att undvika obekväma situationer kan du enkelt använda LinkedIn för att pussla ihop bekanta namn med mindre bekanta ansikten.

4. Få ut mesta möjliga av din rubrik

Din personliga rubrik på LinkedIn bör inte enbart innehålla din jobbtitel. Beskriv det du gör med lite känsla. Exempelvis ”Begåvad webbutvecklare söker nya möjligheter”. Du sticker då ut lite från övriga webbutvecklare. Det är en liten skillnad som leder till stor skillnad för personen som läser.

Guide: Den kompletta guiden för annonsering på LinkedIn

5. Statusuppdatera

När du uppdaterar din status blir du synlig för alla dina kontakter på LinkedIn. Ser du någonting intressant som dina affärskontakter skrivit – dela det vidare! Genom att vara aktiv kommer du sakta men säkert bygga på ditt nätverk med nya kontakter.

6. Skriv en bra men kortfattad beskrivning

Din beskrivning ska handla om dig, inte företaget du arbetar på. Din profil bör handla om vad du gör på ditt företag, inte vad företaget gör som helhet. Ett bra tips är att beskriva vad du gör på en daglig basis, vilka mål du nått och vad det har betytt för dig.

7. Lägg till fler sektioner till din profil

LinkedIn erbjuder även sektioner för att du ska kunna visa upp erfarenheter som volontär eller andra mindre projekt du jobbat med. Det är särskilt användbart för unga användare som kanske inte har så lång arbetslivserfarenhet, men har erfarenhet från andra områden. Det kan ge en helt annan tyngd än att inte ha något alls att visa upp. All erfarenhet är bra, oavsett vad det är!

8. Nätverka med omsorg

Ditt LinkedIn-nätverk är bara så värdefullt som styrkan i dina kontakter. För rekryterare eller säljare är det fördelaktigt att nätverka generöst men återigen är kvalitet bättre än kvantitet. Om du vill skapa kontakt med någon du inte träffat, se till att anpassa meddelandet du skickar tillsammans med förfrågan. Förklara varför du önskar knyta kontakt. För vad är LinkedIn om inte ett värdefullt utbyte mellan människor?

Fördjupa dig: Annonsera på LinkedIn – 3 missar du måste undvika

9. Var aktiv och kommentera andras uppdateringar

Förutom att göra egna statusuppdateringar bör du vara aktiv och kommentera andras. Genom att visa dig intresserad ökar du snabbt din egen synlighet i andras flöden och sannolikheten är stort att branschkollegor börjar känna igen dig.

10. Uppdaterad profil

Har du gått en kurs eller varit på ett event nyligen? Eller kanske bytt arbetsuppgifter? Glöm inte att hålla din LinkedIn-profil uppdaterad! Det är lätt att tänka att man gör det senare men ha det som rutin att uppdatera så fort du har något nytt att dela med dig av. 👉 Följ oss gärna på LinkedIn för fler tips!