LinkedIn är ett kraftfullt verktyg för att knyta nya affärsrelationer, rekrytera medarbetare och söka sig vidare i karriären. Det fungerar också som en plattform där du eller ditt företag kan profilera er gentemot kunder och konkurrenter. En genomtänkt profil och en tydlig, konsekvent strategi är viktiga för att lyckas.

Tyvärr missar dock även de mest erfarna användarna att optimera sin närvaro. Här kommer därför 10 enkla tips för att du ska komma igång ordentligt och få ut mesta möjliga av LinkedIn och kanalens möjligheter.

1. Vad du vill få ut av LinkedIn?

Börja med att ställa dig frågan varför du är på LinkedIn? Är det för att hitta nya medarbetare, samla nya kontakter, leta nytt arbete eller bara knyta affärskontakter? Ditt mål bör genomsyra hela din närvaro.

2. Använd en professionell profilbild

Du bör ha en representativ profilbild på LinkedIn så att folk kan koppla ditt namn till en bild. Om du är obekväm med att rekryterare eller presumtiva kunder ser din bild bredvid din yrkeskompetens kan du ändra dina sekretessinställningar så att bara dina kontakter kan se ditt foto. Med det vill vi bara uppmana att inte ha en bild på din hund, katt, bil eller vad det nu kan vara.

3. Ta hjälp av LinkedIn för att komma ihåg

Har du lätt för att komma ihåg namn men desto svårare att komma ihåg ansikten – eller tvärtom? Du är inte ensam! För att undvika pinsamma situationer kan du enkelt använda LinkedIn för att pussla ihop bekanta namn med mindre bekanta ansikten.

4. Få ut mesta möjliga av din rubrik

Din rubrik bör inte enbart innehålla din jobbtitel. Beskriv det du gör med lite känsla. Exempelvis ”Begåvad webbutvecklare söker nya möjligheter”. Skillnaden med att bara skriva ”webbutvecklare” säger sig själv, i det tidigare exemplet betonas just ”begåvad”. Du sticker dessutom ut lite från övriga webbutvecklare. Kanske inte verkar som en stor grej men för andra som läser det är skillnaden enorm.

Lästips! Ibland (läs alltid) är det så f**bannat svårt att komma på en schysst rubrik

5. Statusuppdatera

När du uppdaterar din status blir du synlig för alla dina kontakter på LinkedIn. Ser du någonting intressant som dina affärskontakter delar så dela det vidare! Genom att vara aktiv kommer du sakta men säkert bygga på ditt nätverk med nya kontakter. Det krävs alltså inte en egen företagsblogg för att ha material att uppdatera med.

6. Skriv en bra men kortfattad beskrivning

Din sammanfattning ska handla om dig, inte företaget du arbetar på. Din profil bör handla om vad du gör på ditt företag, inte vad företaget gör som helhet. Ett bra tips är att beskriva vad du gör på en daglig basis, vilka mål du nått och vad det har betytt för dig.

7. Lägg till fler sektioner till din profil

LinkedIn erbjuder flera sektioner utanför normerna så att användarna kan visa upp volontär erfarenhet, projekt, främmande språk och liknande. Det är särskilt användbart för unga nätverkare som kanske inte har lång arbetslivserfarenhet, men som ändå har erfarenhet från andra områden. Det kan ge en helt annan tyngd än att inte ha något att alls att visa upp. All erfarenhet är bra, oavsett vad det är!

8. Nätverka med omsorg

Ditt LinkedIn-nätverk är bara så värdefullt som styrkan i dina kontakter. För vissa användare som rekryterare eller säljare är det fördelaktigt att ansluta generöst men återigen är kvalitet bättre än kvantitet. Om du vill ansluta med någon och tror att det kan vara långsökt, se till att anpassa meddelandet du skickar med inbjudan att förklara varför du vill ansluta och varför den här personen skulle vilja få kontakt med dig. För vad är LinkedIn om inte ett värdefullt utbyte mellan människor?

9. Var aktiv och kommentera andras uppdateringar

Förutom att göra egna statusuppdateringar bör du vara aktiv och kommentera andras. Genom att visa dig intresserad ökar du snabbt din egen synlighet i andras flöden och sannolikheten är stort att branschkollegor snabbt börjar känna igen dig.

10. Uppdaterad profil

Har du gått en kurs eller varit på ett event nyligen? Eller kanske bytt arbetsuppgifter? Glöm inte att hålla din LinkedIn-profil uppdaterad! Det är lätt att tänka att man gör det senare men ha det som rutin att uppdatera så fort du har något nytt att dela med dig av. Följ oss gärna på LinkedIn för fler tips!

Vill du läsa mer?

Ladda ner våra guider:
• Vad är Inbound Marketing?
• Så fångar du läsaren
• 14 enkla tips för en bättre digital närvaro
• Den nya försäljningsmodellen

Vill du veta mer vad du kan göra på LinkedIn (och vad LinkedIn kan göra för dig)? Hör av dig till oss så berättar vi mer!