Att jobba hemifrån är business as usual för oss på Invise. Eftersom vi har fria arbetstider är det också fritt att jobba var vi vill och där vi har som mest flow, förutsatt att det funkar med övriga mötesbokningar. Dessutom har vi två kollegor som jobbar remote på heltid! Vi är med andra ord proffs på att jobba hemifrån. Här har vi samlat Invise-medarbetarnas bästa tips på hur du lyckas vara produktiv på hemmaplan.

#1 Gör dig klar för arbetsdagen

Duscha och “gör dig i ordning” som om du skulle till kontoret innan du börjar jobba. Du kommer inte igång om du jobbar i pyjamas och rufsigt hår! Det kan krävas att du går in i din yrkesroll precis som vanligt för att hålla motivation och energi uppe. För många känns det mer “på riktigt” om man är sitt vanliga yrkes-jag.

#2 Ta dig ut en stund varje dag

Se till att komma ut varje dag! Även om det är grått ute så mår man bra av frisk luft och pausen är nyttig. Det kan också vara skönt mentalt att komma iväg från hemmet en liten stund.

#3 Promenera, spring eller träna på utegymmet

Använd dina pauser till att lägga in en aktivitet eller ett träningspass. Det kan vara en promenad, en sväng till utegymmet eller ett varv i spåret. 

#4 Jobba tillsammans online

Håll i känslan av att jobba tillsammans! Kom överens med en eller flera kollegor att sitta och jobba ihop digitalt. Vi använder Google Hangouts och där funkar det fint att skapa virtuella möten. Ni behöver inte ha en plan, det kan vara skönt att bara se och höra varandra och utbyta spontana tankar, även om ni jobbar var för sig.

#5 Skärma av din arbetsplats hemma

Om det är möjligt: Försök skärma av din arbetsyta så att du inte behöver distraheras av andra “måste göra”-saker som brukar finnas i hemmet. Det finns alltid saker att plocka undan, disk som ska diskas eller ett tv-spel som ska spelas.

Nyfiken på en mer flexibel arbetsvecka? Här kan du läsa om våra fria arbetstider

#6 Ät frukost och lunch som vanligt

Det är lätt att glömma bort att äta när man är hemma, eller så ligger det nära till hands att bara slänga i sig en macka till lunch framför datorn. Men ät din matlåda – precis som du gör på jobbet, och ta en paus när du äter. Att fylla på med bra energi är lika viktigt hemma!

#7 Koppla bort under pausen

Se något roligt på tv, lyssna på en podcast eller bläddra i en tidning när du tar en break från jobbet. När du inte har det vanliga kaffemaskins-snacket behöver du hjälpa hjärnan att ta mentala pauser från arbetet då och då.

#8 “Gå till jobbet”

Eller låtsas att du går till jobbet. Gå en lång eller kort morgonpromenad och när du kommer hem igen så har du “kommit till jobbet”. Det psykologiska värdet av att ha gjort rutinen kan vara stort, och du får den där omtalade friska luften och solljuset på köpet.

#9 Ha tv:n på i bakgrunden

Malou efter 10 är ett populärt program på det virtuella Invise-kontoret. Att ha ett trivsamt tv-program eller radion igång i bakgrunden gör att det inte känns lika ensamt.

#10 Se till att ha städat hemma

Om det inte hjälper att skärma av din arbetsplats från distraktioner (kan vara svårt om du bor i en liten lägenhet) kan du helt enkelt minimera distraktionerna. Börja dagen med att lägga lite tid på att plocka undan och se till att få en ostörd miljö där du arbetar. 

#11 Planera din dag

Få en översikt över hur din dag ser ut genom att planera din arbetsdag i timmar eller block. Avsätt tid för det du ska fokusera på för dagen, och glöm inte att planera in pauser. Till exempel kan du köra tre timmar – lunch – tre timmar – fika – två timmar.

#12 Skapa flow

Bara för att du inte är på jobbet måste du inte “visa att du är på jobbet” hela tiden genom att svara snabbt på mail och i chatten. Stäng av aviseringar när du ska fokusera på en uppgift och tillåt dig själv att komma in i flow och jobba ostört. Om du behöver – sätt upp en tid för när du svarar på allt i ett svep.

#13 Gå hem från jobbet

Det är lätt att ledig tid och arbete flyter ihop när du jobbar hemma. Dela upp dagen i arbetspass så att det blir en tydlig skillnad på när du jobbar och när du är ledig. Stäng av datorn och alla aviseringar när du inte jobbar längre. Om man älskar sitt jobb är det lätt att falla in i ett “ska bara”-beteende. Men hjärnan behöver återhämtning också!

Så funkar det med fri semester

#14 Skapa listor

Att vara en listperson är särskilt givande när man jobbar hemma. Tillfredsställelsen i att bocka av något från en lista skapar välbehövliga dopaminkickar som håller dig motiverad och skapar en känsla av produktivitet. Men kom ihåg att inte lista för mycket. Poängen är att du ska kunna kryssa i allt och känna dig klar med dagen.

#15 Treat yo self

Skapa morötter och belöna dig själv när du fixat något bra! “Gör du det här eller klurar ut den här uppgiften så får du ta en fika eller göra det här roliga i pausen” kan göra susen för motivationen.

#16 Luncha med kollegorna

Bjud in kollegorna till ett videomöte över lunchen. De som vill kan snacka på som vanligt, och andra kan bara hänga med och ha kollegorna i bakgrunden. Ett bra sätt att både få till lunchrutinen och träffa kollegor. Gör samma sak med fikarasten.

#17 Jobba i pyjamas

För många känns det viktigt att hålla i sina rutiner, men om du är mer produktiv i mjukisar – kör. Det kan vara ganska skönt att för en gång skull få slippa att lägga tid på att göra sig i ordning. 

#18 Köp riktigt gott kaffe

Äntligen har du chansen att uppa ditt kaffe-game. Nu är det perfekt läge att testa lite nya kaffesorter, kanske hittar du en ny favorit! Eller te, om det är din grej.

#19 Byt miljö

Sitt inte bara på en pinnstol hela dagen och fastna inte i soffan. Ombyte förnöjer både kropp och arbetshjärna, även om det bara handlar om en ny vinkel av rummet.

#20 Ring en kollega

Ring kollegor ibland istället för att maila eller chatta. Det är nice att höra andras röster!

#21 Öppna fönstret

Att öppna fönstret och få in lite luft ska inte underskattas. Du behöver inte alltid ta en promenad för att få en syreinjektion som får hjärnan att kännas lite mer crispy!

#22 Gör stretchövningar

Ställ alarmet och gör regelbundna stretchövningar en gång i timmen för att få lite mer energi.

#23 Gemensam playlist

Skapa en gemensam playlist där alla får lägga till musik som de gillar. Antingen kan du lyssna på hela “kontorslistan” eller bara hämta inspiration från de som har den coolaste musiksmaken.

#24 Lunchträna hemma

Är du medlem på ett träningscenter har du säkert tillgång till digitala träningspass, annars finns det en hel drös på Youtube. Flytta vardagsrumsbordet åt sidan och riv av en svettig halvtimme eller timme framför tv-skärmen.