LinkedIn är det absolut största sociala nätverket inom B2B – och växer fortfarande så det knakar i fogarna. Vill du inte halka efter och ge bucklan till dina konkurrenter, ja, då räcker det inte med att ha en profil och ett snyggt cover photo och tro att du kan vänta in affärerna. Det krävs noggrant uttänkt optimering, frekvent uppdatering och sprudlande aktivitet. För att bara nämna några få delar!

Så, vill ni kunna växa och nå ut till nya kunder gör ni bäst i att följa våra 11 tips till en perfekt optimerad företagssida på LinkedIn. Häng med!

1. Presentera ert varumärke

Let’s start with the basics! På er företagssida fyller rubriken Om Oss precis samma funktion som på er hemsida. Här har ni chansen att skriva en intressant och informativ text om ert företag; vad skapar ni för värde hos era kunder, vad gör ni, vart finns ni, i vilken bransch jobbar ni, vilka produkter har ni och vad är ni bäst på? Lägg ned lite tid på att få texten riktigt bra, den här delen av er sida är en av de absolut viktigaste!

2. Är er företagsinformation uppdaterad?

Har ni anställt Eva på ekonomi, Steven på webb, Emma på marknad och Hilda till receptionen nyligen? Då är det möjligt att ni passerat gränsen för exempelvis “Företag på mellan 1-10 personer” och behöver uppdatera er företagsinformation. Se alltid till att all er information är rätt och uppdaterad, allt ifrån adressen ni huserar på till ert telefonnummer och mailadress. För ni vill väl inte tappa potentiella kunder för att ni låtit er LinkedIn-sida tyna bort och dessutom säga fel saker?

3. Glöm inte er SEO

Alla LinkedIn-sidor är bästa vän med sökmotorerna och den text ni skriver där bör därför alltid vara sökmotoroptimerad.

  • Använd dina viktigaste sökord (nyckelord som passar in i just er bransch) i början av er företagsbeskrivning för bästa optimeringseffekt. LinkedIns egen sökmotor känner av de textändringar ni gör i er beskrivning direkt så är ni inte nöjda med vart ni syns på sökorden kan ni modifiera den tills det blir perfekt. Kom också ihåg att Google bara visar drygt 150 tecken av din företagstext i sökresultaten så se alltid till att beskrivningen är fullproppad med rätt nyckel- och branschord.
  • Byt ut den förinställda url:en till er företagssida till ert företagsnamn. (Vi kan nog enas om att det varken är snyggt eller användarvänligt att ha en sifferkod som url-adress!)

4. Skapa en Career Page

För större företag är tillägget Career Page guld värt. Här kan ni bland annat lägga upp era lediga tjänster med exempelvis länkar till er hemsida där tjänsten kan beskrivas närmare. För de lite mindre företagen fungerar tillägget också bra, men här kan det vara en bra idé att låta karriärsfliken ligga gömd medan ni inte har några utlysta tjänster. Det här tillägget är dock inte gratis, utan kräver att ni uppgraderar er till en s.k. Career Page.

5. Profilbild och cover photo

Måhända skriver vi någon på näsan nu, men profilbilden är till för er logotyp och inget annat. På Cover photo-sektionen däremot kan ni med fördel vara mer kreativa och skapa en varumärkesriktig bild som drar till sig uppmärksamhet. Byt gärna ut den här bilden lite då och då, så den inte förlorar sin kraft! Och ta förresten det där med att vara kreativa med en nypa salt. Handlar ert företag om exempelvis rekrytering är det smart att hålla sig någorlunda till ämnet i bildvalet. Använd fingertoppskänslan och fundera kring vad er målgrupp är mottagliga för. Är ni exempelvis ett företag som är verksamma inom den mer kreativa sektorn kan ni vara mer experimentella när det gäller ert bildval. När ni känner er målgrupp riktigt väl kommer ni automatiskt att veta vad som kommer att gå hem och vad som inte gör det. Låt er målgrupp styra!

6. Var aktiva!

I sociala medier är det tala som är guld och tiga som är silver (eller t.o.m. brons). Att sitta och vänta in besökare till er hejdlöst snygga och sökmotoroptimerade sida kommer inte ge er några nya kunder – ni måste engagera er. Det som är det tveklöst svåraste och som också tar mest tid är att få fart på aktiviteten. Men! Lägger du bara ned lite tid varje dag på att gilla, kommentera och posta inlägg, ja, då kommer ni garanterat snart att se en successiv ökning av antalet följare. Så vad för aktivitet bör man ägna sig åt på LinkedIn?

  • Dela, favoritmarkera och kommentera på andras inlägg. Ju mer ni dyker upp och syns i mängden, desto större chans har ni att öka antalet följare.
  • Posta ofta och frekvent – gärna 3-4 inlägg i veckan. Både ert eget content och vissa branschrelaterade artiklar (ni vill väl inte riskera att era besökare tycker att ni lider av narcissistiska drag?) Posta gärna frågor på exempelvis olika problem era besökare kan sitta med, eller bara en fråga som generellt är kopplat till er bransch – det genererar ofta  betydligt större aktivitet och engagemang än en ”vanlig” post.
  • Var aktiv i grupper som rör just er bransch (från ditt privata konto). Det finns en uppsjö branschspecifika grupper på LinkedIn där du kan dela kunskaper och skapa nya kontakter. I skrivande stund finns dock ingen möjlighet för en företagssida att gå med i grupper, däremot hjälper det er business stort om de anställda på ett företag är med i grupper som rör er bransch. Genom att vara aktiva i grupperna blir de mer synliga och hittas lättare av personer med samma intressen som er (och er målgrupp) – vilket i sin tur betyder att ert företag också blir mer synligt!

7. Posta alltid med bild

Alla inlägg ni lägger ut kommer att få betydligt (och då kan vi inte nog betona betydligt) mycket mer uppmärksamhet. När du postar en länk kommer LinkedIn automatiskt att läsa in den bild som hör till sidan, men lägger ni upp en egen text behöver ni ladda upp en egen.

8. Håll varumärket konsekvent

Se till att ert varumärke kommuniceras korrekt och konsekvent i alla era sociala kanaler. Använd er av ert varumärkes grafiska profil, tonalitet och bildspråk så att era besökare snabbt känner igen sig när de besöker er sida. Det sista ni vill är att besökaren ska uppfatta er som spretiga och bli osäker på om det verkligen är samma företag de tittar på när de besöker er i era olika kanaler.

9. Uppmuntra era anställda att interagera med er företagssida

Berätta för era medarbetare om vikten av aktivitet på LinkedIn och uppmuntra dem till att följa, dela och kommentera på era inlägg. Det är som vi redan nämnt bara genom aktivitet som ni kan växa. Och vem vet, kanske sitter rekryteraren Jonna på dyrbara kontakter som i slutändan kan generera i en stor affär!

10. Be om feedback – och bemöt kritik

Var inte fega, be era besökare om feedback! Ju mer ni lär er om vad era kunder/besökare tycker desto bättre kan ni bli som företag! Har ni fått en negativ kommentar? Bemöt den. Här bör ni ha med er fingertoppskänslan och representera ert företag på ett professionellt sätt även i kommentarerna. Var positiva och trevliga i tonen. Alltid.

Hoppas våra tips hjälpt er en bit på vägen i att lyckas med er företagsprofil på LinkedIn, vi önskar er ett stort lycka till! 

… och förresten, om du vill ha ett (i vårt tycke) strålande exempel så gör du bäst i att kolla in hur vår egen LinkedInsida ser ut!