Digitala och sociala medier är en ständigt föränderlig bransch och det gäller att hänga med i svängarna. Även om de flesta plattformarna är här för att stanna finns det trender och nya funktioner du bör ha koll på.

Här är fem trender vi kommer hålla ett vakande öga på och implementera under 2019:

Video är den nya bilden

Det är numera old news att video är roligare att ta till sig än en stillbild. Det känns däremot ändå nödvändigt att nämna eftersom den rörliga bilden verkligen är här för att stanna – och möjligheterna är oändliga! Du kan använda Instagram-stories, göra informativa “kortfilmer” som förenklar och förklarar komplexa sammanhang, använda GIF’s (gärna med lite humor!), filma den senaste produktlanseringen eller lägga ut en video från sommarfesten tillsammans med lite härlig musik och så vidare. Bara fantasin sätter gränserna för hur kreativ du kan vara!

Interagera mera

Eftersom jag nämnt Instagram-stories kan vi fördjupa oss lite mer i denna briljanta funktion. Här kan du verkligen öka engagemanget bland dina följare! Du kan skapa omröstningar rörande vilken logotyp dina följare tycker bäst om eller så kan du ställa öppna frågor till alla i ditt nätverk. Du kan även skapa delaktighet via livesändningar från exempelvis ett webinar där tittarna kan skicka in egna frågor som besvaras live, eller varför inte inkludera följarna i en AW-quiz live under fredagseftermiddagen? Allt som får dina följare att känna sig delaktiga uppskattas!

Augmented Reality

Vad är ens augmented reality, eller AR som det brukar förkortas? Jo, AR är en blandning av den verkliga miljön runt omkring dig och dataanimerat innehåll. Snapchat har redan provsmakat på detta genom nya AR-filter där du som användare kan spela spel via filtren. Du kontrollerar spelet med hjälp av beröring, ansiktsuttryck och rörelser. I vissa av spelen kan man dessutom utmana sina vänner och se vem som fångar flest ägg med hjälp av munnen, till exempel. Här ligger Snapchat verkligen före sin största konkurrent Instagram. Vi får se vem som vinner denna fight i slutändan, men liknande funktioner på sociala medier är något att spänna ögonen i inför framtiden.

Chatbotar

Den supertrendiga funktionen med chatbotar härstammar inte från AR utan från AI (artificiell intelligens). Genom förprogrammerade scripts kan man förutspå och förinställa vissa vanliga kundfrågor och utifrån det kan boten göra resten själv. En bot kan alltså föra verkliga samtal med oss dödliga. En robot kan så klart aldrig ersätta en verklig människa (hoppas vi!) men det är helt klart ett sätt att effektivisera arbetet hos till exempel företagets kundservice. Chatbotar introduceras mer och mer och inom en ganska snar framtid är det inte alls omöjligt att man kommer kunna boka biobiljetter eller beställa thaimat med hjälp av botar.

Våga bryta vanor

Bara för att något har fungerat bra på sociala medier i fem år betyder det inte att det fortfarande funkar bra idag. Vi har till exempel nyligen valt att stänga ner vårt Twitter-konto (läs mer om varför här). Man måste inte nödvändigtvis synas och höras på exakt alla sociala plattformar utan titta var er målgrupp finns och fokusera sedan på den eller de kanalerna. Med detta sagt rekommenderar vi alltså att inte fastna i gamla vanor bara för att de är just vanor. Är det någon vana ni bör ha är det istället att utvärdera era sociala medier med jämna mellanrum och satsa på det ni ser ger resultat för er.

Happy scrolling!