Vad ska ingå i ett bra CRM-system?
Senast uppdaterad
Ett bra CRM-system kan hjälpa dig stänga fler affärer och bli en motor i din tillväxtmaskin. Men har du koll på vilka funktioner ett kraftfullt CRM ska innehålla för att ditt företag ska lyckas idag och i framtiden? Om inte – this one’s for you!
Vad är ett CRM-system?
Back to basics – CRM står för customer relationship management. Att skapa och bibehålla relationer med dina kunder är hela poängen med ett CRM-system. I en drömvärld hjälper systemet säljare med allt från prospektering till stängda affär – och allt som sker däremellan.
Vilka funktioner ska ingå i ett bra CRM-system?
CRM-systemets funktioner ska organisera, strukturera och stödja säljare i processen att förvandla ett lead till kund. Från ett grundläggande perspektiv ska du se till att följande ingår i ditt CRM-system:
- En vy med information som samlats in om varje kontakt. Till exempel arbetstitel, företagsstorlek, bransch och stad.
- Möjlighet att skicka mail och se vilka kontakter som öppnat dem – direkt i systemet. Tidsbesparing deluxe!
- En pipeline som visar alla affärer som är på gång och vilket stadium de befinner sig i.
- Lista på allt säljaren ska göra, så kallade tasks. Med en sådan på plats glöms till exempel inte den utlovade återkopplingen till en kund bort.
- Statistik rörande säljarna – budget, antal bokade möten, utförda möten och stängda affärer är ett “need to have” i ett CRM-system.
Läs mer: Möjligheter och begränsningar — lär dig mer om HubSpot CRM
CRM-system för tillväxt
Ta ditt CRM till nästa nivå och highfiva lite oftare med dina säljare! Kolla in checklistan över vad du behöver för att ta ännu bättre hand om kunderna – idag och imorrn.
1. Spåra kontakterna via cookies
Då ser säljaren vilka sidor kontakten besökt på hemsidan och hur de hittade ditt företag. Genom att ha koll på kontaktens intressen kan säljaren inleda en relevant dialog! Win-win.
2. Videokommunikation är det nya svarta
Mixa vanliga mail med videor du själv spelar in och maila dina leads direkt via systemet. Ta hjälp av marknadsteamet för att få till en proffsig nivå.
3. Motivationshöjande dashboards
Nu generaliseras det – men säljare tenderar att vara tävlingsmänniskor. En vy av hur alla ligger till mot budget på månaden och året är därför en bra funktion. Det kommer kicka igång motivationen!
4. Automatiserad säljprocess
Yes, du hörde rätt. Säljare kan skapa mail som går ut automatiskt när en kontakt visar intresse. CRM-systemet arbetar för säljaren utan att denne behöver röra ett finger. Tråkigt? Opersonligt? Inte alls! Säljaren kan såklart personalisera alla sina mail och ställa in regler för när och hur de ska gå ut till sina olika kontakter. Nu snackar vi framtid!
CRM-system – snabb sammanfattning
- Ett bra CRM-system ska kunna ge dig tillräckligt med information om varje kontakt för att du ska kunna inleda en dialog på ett relevant sätt.
- Det ska ge dig en klar bild av uppsatt budget och hur säljare ligger till gentemot det.
- CRM-systemet är ett stöd för att säljare ska spara tid – se till att de kan skicka mail direkt via systemet.
- Se till vad dina säljare behöver för att öka motivationen – och vad ett CRM-system kan bidra med för att ni ska vinna kunder på ett smartare och mer effektivt sätt.
Läs mer! Vilket CRM-system är bäst? Hubspot vs Salesforce vs Upsales
Behöver du rådgivning kring vilket CRM-system som passar din verksamhet? Hör av dig till våra specialister på hej@invise.se