Marknad, Sälj

Bästa tiden och dagen att skicka nyhetsbrev och email


Den ständiga frågan alla som jobbar med marknadsföring och sälj ställer sig r är bästa tiden att skicka sitt nyhetsbrev eller mailutskick? Det finns mycket statistik och uppfattningar om du googlar på ämnet, men här kommer mina tankar kring när du ska trycka på send.

Jag önskar att det fanns ett svar som tisdag kl. 08.17. Men riktigt så enkelt är det inte, även om det finns vissa dagar som generellt är bättre än andra – beroende på din målgrupp.

Skriv för kunden  Stora content-guiden för inbound marketing Ladda ner guiden

Dagar och tider för utskick till företag

Vi har märkt att det funkar bra att maila företagspersoner på vardagar mellan 08 – 11. Du kan testa för att se vad som fungerar bäst för dina mottagare men mail som skickas på förmiddagar presterar ofta bäst.

För vissa av våra kunder har även 12.45 varit en kanontid, då mailet ligger högst upp efter lunch. Jag rekommenderar inte att skicka efter 15, det har inte gett bra resultat. Klockan 14 skulle man kunna säga är ”sista chansen”.

De bästa dagarna är tisdag och torsdag. Onsdag kan du prova om tisdag eller torsdag inte funkar. Måndagar är en stor mötesdag då många har frukostmöten och planerar veckan. Plus att många är lite deppiga över att helgen är över och pallar inte läsa alla utskick som samlats i inkorgen)

På fredagar är folk inne i helg-mode och kan ha checkat ut mentalt för dagen. De kanske också har tagit tidig helg och ditt utskick riskerar att raderas när de kommer tillbaka på måndagen. På helgen undviker vi helt och hållet att skicka nyhetsbrev eller mail till företag.

Läs mer: 5 vanliga misstag du gör med nyhetsbrevet

Dagar och tiden för utskick till privatpersoner

Här anser jag att det kan vara lite mer högt och lågt. Det beror mycket på innehållet. Ska du pusha för en rea, specialerbjudande i butik eller något inom nöje kan faktiskt fredag vara en utmärkt dag så att folk har det top of mind inför helgen. Om du vill vara på den säkra sidan , skicka mailet 3-5 dagar innan helgen för att sedan göra ett till utskick och påminna på fredagen.

Här kan även lördag och söndag vara bra dagar att göra utskick på – dock inte tidigt på morgonen. Testa dig fram och jämför! Söndag brukar ha en lägre open rate men en högre click through rate – som förkortas CTR. Det visar hur hög procent av de som öppnat mailen som klickat på något i mailet.

Ett exempel på optimal tid för utskick kommer från en av våra kunder inom rekrytering som hade en kampanj för kandidater som sökte jobb. De mailen gick ut klockan 07 på vardagar så att mottagaren kunde läsa det innan de kom till sitt nuvarande jobb. Det företaget hade galet bra siffror: 63% open rate och 37 % click through rate.

Att skicka mail till olika åldrar

Ålder kan även vara en parameter att ha i åtanke. Ska mailet skickas till en ung målgrupp, upp till 25 år, har det visat sig att man kan skicka lite senare på förmiddagen med bra resultat. Är målgruppen äldre än 25 är det bättre att skicka nyhetsbrev och mail mellan 08 – 10.

Guide: Så fångar du läsaren

Ämnesraden är minst lika viktig i nyhetsbrev och mail

Dåligt resultat trots alla tips ovan? Se till att jobba med ämnesraden! En trist och oinspirerande ämnesrad är ämnat att misslyckas för vilket nyhetsbrev eller vilken marketing automation som helst. Våga vara lite annorlunda i ämnesraden. Jag själv skulle inte öppna mail som har ämnesraden: ”Exklusivt erbjudande” eller ”Nyheter från oss”.

Tyvärr är det vanligt att ämnesraden är något du sätter ihop snabbt precis innan du ska skicka ditt mail eller nyhetsbrev. Du kan gott lägga lika mycket tid på ämnesraden som på att skapa innehållet i nyhetsbrevet – men det har man sällan tid eller möjlighet till. Men försök börja fundera på ämnesraden tidigt i arbetet.

Jag brukar bolla ämnesrader med kollegor i copyteamet på Invise. Vi skriver ner många förslag  som sedan bakas ihop och det resulterar ofta i något kort och slagkraftigt.

Googla gärna på best practice vad gäller ämnesrader. Det finns mycket som kan trigga spamvarningar och vägen tillbaka därifrån är tung och lång. Undvik utropstecken, stora bokstäver och specialtecken.

Farligt läge  Lära av konkurrenter eller bli den andra följer? Ladda ner guiden

Övriga tips

  • Ha din målgrupp i åtanke och testa att utgå från dig själv om du befinner dig i den. När vill du helst ta emot mail?
  • Ska du skicka på kvällar och helger när de flesta inte sitter framför en dator – måste du se till att emailet är optimerat för mobiler.
  • Ha skollov och andra ledigheter i åtanke. Om det är ett viktigt event eller liknande som mailet ska pusha för är kanske inte påsklov och höstlov är de mest optimala veckorna att skicka under.
  • Många vet att tisdagar och torsdagar är bra dagar att skicka mail på. Därför kommer du inte vara ensam i inkorgarna. Testa en onsdag för att se vad som händer.
  • En av mina vänner mailar studie- och yrkesvägledare samt lärare. För henne har det visat sig att fredagar runt kl. 13-15 är bäst, eftersom de generellt har mindre att göra då.
  • Är målet med utskicket att mottagarna ska gå in på er sajt eller ta annan action? Då ska du inte stirra dig blind på open rate, då är det click through rate du ska hålla koll på när du analyserar vilka dagar och tider som funkar bäst för er.
  • Håll koll på om dina mail blir levererade genom att kolla bounce rate, alltså hur många mail som studsar. Om dina kontakters mailadress inte längre fungerar kallas det hard bounce.

Lycka till!

 

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer