Alla marknadsförare som arbetar med utskick, vare sig det är i Mailchimp, Apsis eller HubSpot, råkar ut för hard bounce, soft bounce och ibland även den allra värsta – spam.

Det finns en rad olika anledningar till att dina mailutskick studsar. Vissa av dem kan du inte rå över men mycket kan du aktivt jobba med. I det här inlägget kommer jag att:

  • Förklara skillnaden på hard och soft bounce
  • Lista anledningar till att utskick inte kommer fram och tips på hur du skickar bra mail
  • Ge förslag på hur du kan rädda ett skadat konto

Hard bounce

En hard bounce indikerar att kontakten inte går att maila till. Har kontakten en gång hard bouncat är det (oftast) kört. Vissa leverantörer av emailsystem kan gå in och ”unbounca” en kontakt om man kan komma med faktiska bevis på att man tidigare har haft vanlig mailkontakt med den. Mer stökigt och krångligt än att bara radera kontakten.

Med det sagt – en hard bounce är att betrakta som en återvändsgränd. Vanliga anledningar till hard bounces:

  • Kontakten existerar inte. Personen har bytt email eller så har ni lagt in en felstavad mailadress.
  • Domänen du försöker mail existerar inte (namn@denhärärfel.se).
  • Kontaktens emailserver har helt blockerat leveransen.
  • Lågt sender score. Ju fler hard bounces desto sämre sender score. Det här är ett eget blogginlägg i sig, så gå gärna till Sender Score för att läsa på och testa ert score.
  • + en rad andra anledningar. Om du jobbar med ett bra system kan du se på varje kontakt varför de hard bouncade och dra slutsatser utifrån det.

Soft bounce

Mailet du skickade kom inte fram – den här gången. Det går bra att testa att maila den igen. Många leverantörer försöker att leverera mailet under 72h för att se om servern slutar strula. Om det inte går igenom då så slutar den försöka.

Här är några anledningar till soft bounces:

  • Det är något tillfälligt trubbel på mottagarens ända – exempelvis servern.
  • Mailet du skickar är för stort för att tas emot (tänk på att ha ”lätta” bilder i ditt mail).
  • Mailboxen hos mottagaren är full.

Vissa leverantörer väljer att hard bounca mail om kontakten haft för många soft bounces på utskick.

Läs även: Bästa tiden och dagen att skicka nyhetsbrev och email

Tips för att skicka bra mail och undvika bounce och SPAM!

Håll koll på era listor – de är grunden för ROI

Se till att alltid ha rena listor. Maila inte köpta listor och se till att alla mailadresser som laddas upp är rättstavade och faktiskt existerar – och fortfarande är relevanta.

Friska listor med säkra kontakter är A och O. Verkligen. Jag har skällt på kunder som har dåliga listor, de gör mitt arbete omöjligt och ni kan vinka hejdå till ROI. Jag skojar inte. Har man investerat i ett mailsystem så är det hål i huvudet att lägga in dåliga kontakter.

Många företag tycker att det är coolt att de har en nyhetsbrevslista med 68 000 kontakter. Det spelar absolut ingen roll om 20 000 av dem är irrelevanta och oanvändbara. Det skadar i längden att fortsätta dundra på, på dåliga listor. Så gör detta:

  • De som inte inte öppnat 20 av era senaste 30 mail – radera
  • De som inte klickat på 10 av era senaste 20 mail – radera
  • De har hard bouncat – radera

Se alltså till att endast maila kontakter som är engagerade och intresserade. En bra tumregel är att radera 20% av listan varje år. Bara gör det, ni vinner på det. Lovar 🙂

Om ni byter emailsystem så är det av yttersta vikt att ni inte importerar hela den gamla listan och kör igång på den. Här gäller det att sålla ut de dåliga kontakterna så att ni ger er själva de bästa förutsättnignarna.

Ämnesrader

”BLACK FRIDAY SALE!!!!! SAVE MONEY NOW!!!***” – Kul ämnesrad, men nu är du fast i spamfilter.

Undvik bara versaler, !!!, ??? och spammiga ord som ”gratis”

Ämnesrader är viktigt för att undvika spam och är något som alla marknadsförare bör läsa på om. Det kommer ett eget blogginlägg om det här, men fram tills dess – Google it 😉

Marketing automation – våra 7 bästa tips

Försök att vara konsekvent

Byt inte mallar åt höger och vänster för dina utskick. Låt inte mailen bli väldigt breda ibland, för att vara smala andra gånger. Att maila 30 000 kontakter en månad, för att sedan låta det gå lång tid tills nästa utskick, kan höja röda flaggor hos servrar.

Responsiva mallar

Se till att dina utskick ser bra ut i mobilen. Och i desktop. Ett bra system låter dig se hur ditt mail ser ut i olika klienter. Ett utskick som ser bra i din gmail kanske ser helt galet ut i Outlook och iPhone.

Jobba för öppning och klick

Se till att tänka ut riktigt bra ämnesrader. Läs om best practice, analysera tidigare mail – hitta en tonalitet och formuleringar som går hem hos mottagarna.

Lägg inte det viktigaste lång ner i mailet. Se till att det finns något intressant att klicka på tidigt i mailet. Länka även era bilder.

Tänk på att inte gå bananas i texten i mailet. Undvik allt för stora typsnitt, olika färger, för många !!!! och ???, versaler och många knasiga tecken. Det kan trigga spam.

Tester tyder på att röd är en allmänt dålig färg att ha i mail + att du straffas om du har vit text på vit bakgrund.

För många bilder eller tunga mail

Bilder är fint, men mail som nästan bara består av det får dålig respons och mailservrar är inte så förtjusta i det. Det kan i värsta fal ses som spam. Se till att jobba med relevanta texter, låt bilderna lyfta texten istället för tvärt om. Vissa väljer även att inte visa bilder i mail de tar emot.

Ha inte för tunga bilder och se till att använda alt-taggen.

Gör det enkelt att avregistrera sig

Kanske inte låter så kul, men du vill inte ha kontakter i ditt system som inte vill ha era mail. Hellre att de unsubscribar än slutar bry sig om utskicken. Eller markerar er som spam bara för att sluta ta emot mail.

E-postmarknadsföring vs. Marketing Automation

Email Authentication

I de flesta system kan du verifiera att du är du när du skickar. Att mailadressen @dittföretag.se verkligen är din. Vanligast är med SPF och DKIM. Hör med supporten om du inte vet hur man gör.

Double opt-in

Skicka ett mail där du ber kontakten att konfirmera att den vill ha mail från dig, efter att ha fyllt i ett formulär. Våga även be dem att lägga till dig i deras adressbok.

Personliga avsändare

Istället för att skicka från ditt företagsnamn och info-mail, testa att ha en verklig person som avsändare. Det är förtroendeingivande och känns personligt 🙂

Håll mailen korta

Många vill klämma in mycket info med långa texter. Ain’t nobody got time for that. Försök att hålla dig koncis och tydlig, länka istället till sidor där de kan läsa mer. Skriv gärna personligt, folk gillar det! Använd dig av styckeindelningar för att lätta upp.

Så hjälper du ett konto som inte mår bra

Whitelist

Be dina kontakter att whitelista er. Kontakta supporten för verktyget du använder för att få hjälp med detta.

Skapa försiktiga listor att maila till

Om öppningsfrekvens och klickfrekvens börjar dala oroväckande mycket eller snabbt – pausa allt ni gör!

Om du jobbar i ett bra system ska du utan problem kunna får ut listor med de kontakter som faktiskt har öppnat och klickat på era senaste mail. De här listorna är guld värda för att få tillbaka förtroendet hos servrar. Det är ofta det som hänt när allt börjar falla.

Under några månader (ja, det tar tid) mailar ni bara de här försiktiga listorna med kontakter ni vet öppnar och klickar. När ni efter några månader har riktigt bra utskick, med fina siffror, kan ni börja gå bakåt i tiden och lägga till fler kontakter allt eftersom.

Och! Nästa punkt – lyd den slaviskt. ⬇️

Följ best practice

Läs tipsen här ovan och se till att läsa på, på egen hand. Håll dig uppdaterad om lagar, spamfilter och allt som rör marknadsföring via mail. Om det känns övermäktigt, ta hjälp av en tredjepart.