Nyhetsbrev har skickats sedan Internets begynnelse och mycket har hänt sedan de första stapplande stegen. I det här inlägget tar vi upp 5 vanliga misstag många gör när de skickar nyhetsbrev – och hur du undviker dem!

1. Nyhetsbrevet är inte responsivt. Att behöva zooma in med fingrarna på mobilen för att läsa ett nyhetsbrev är inte speciellt användarvänligt. Texten blir liten och svårläst samt att länkarna blir krångliga att trycka på, särskilt om man har klumpiga och stora fingrar. En mailmall som är responsiv flyttar om moduler så att de blir specialanpassade för läsning på alla handburna enheter.

2. Nyhetsbrevet är för generiskt. Att skicka iväg samma content till alla i er databas ger ofta ett ganska kasst resultat. Försök sortera upp era kontakter efter relevanta parametrar så som:

  • Intresse
  • Tidigare köp
  • Ålder

Anpassa sedan innehållet efter vad som intresserar just dem, det kommer både mottagarna och er statistik uppskatta.

3. Nyhetsbrevet har inget tydligt mål. Varje utskick bör ha en tydlig tanke och ett satt mål. Mål kan vara allt från att mottagarna tar del av viktig information, genomför köp med en kampanjkod till att de laddar ner ett visst content eller bokar ett möte. Nyhetsbrev är en investering i både tid och resurs så det är fint att svart på vitt kunna se vad det genererat i slutändan.

4. Nyhetsbrevet saknar personlighet. Våga vara humoristisk och oförutsägbar! Testa att ha en verklig person som avsändare, ett citat från en medarbetare/kund eller en nyhet om vad som händer hos er. Det här stärker relationen med era kontakter. Få nyhetsbrev generar ett skratt, ni kommer bli ihågkomna om ni lyckas med det 😉

5. Nyhetsbreven saknar jämförbar och historisk statistik. Många gånger fastnar man i hjulspåren man alltid kört i. A/B-testa era nyhetsbrev med:

  • Olika ämnesrader
  • Att skicka på olika tider och på olika dagar
  • Små förändringar i mallen – fler eller färre moduler
  • Olika textlängder
  • Olika färger på knappar

Testa inte allt på en gång, kör ett test om gången. Till slut kommer ni att hitta en formula som passar just er och era kontakter.

Lycka till 🙂