Att rekrytera rätt medarbetare är avgörande för alla företags framtid, oavsett om du är ett startup-företag eller har 500 anställda. Du behöver helt enkelt rätt människor för att växa. Men det är svårt, och har varit svårt länge nu. Alldeles för länge om du frågar mig! Med så många rekryteringsföretag som poppat upp de senaste åren, och inte tala om all den specialistkunskap som finns i rekryteringsbranschen, så tycker jag att det är konstigt att vi inte har kommit längre.

Framför allt när man ser att att företagsledare världen över faktiskt sätter rekrytering högst upp på sin prioriteringslista, före omsättning och ökad försäljning. Det svåra med rekrytering är dock att talanger oftast inte aktivt letar efter ett nytt jobb. De är nöjda där de är idag. Det är därför ytterst liten sannolikhet att en talang ser din jobbannons och ansöker. Rekrytering är inte längre en prioritet för HR, utan en prioritet för hela företaget.

Vi måste ändra vårt sätt att rekrytera!

Det var ett bra tag sen som företag hade makten och kontrollen över rekryteringsprocessen, eftersom vi ganska länge har sökt våra nya jobb via Google. Det är också lättare än någonsin att ta reda på hur en arbetsplats är, vilka positioner som är tillgängliga och till och med vad folk tjänar. Och det är precis det här som har gjort att ett företags employer brand (arbetsgivarvarumärke) är otroligt viktigt. Läs mer om vad ett employer brand är här

Recruiters need to think more like marketers to create an engaging, helpful candidate experience (HubSpot)

Låt oss presentera Inbound Recruiting!

Äntligen kommer vi till det mest spännande i det här blogginlägget – inbound recruiting! Som du säkert märker så ligger det väldigt nära inbound marketing. Ja, man byter bara ut marketing mot recruiting, svårare än så är det egentligen inte! Inbound recruiting skapar en fantastisk kandidatupplevelse som hjälper ditt företag att bygga långsiktiga relationer med topptalanger. Och det gör du genom employer brand-content och inbound-strategier. 

Vi byter ut “buyer” mot “candidate”!

Precis som du nyttjar din inbound marketing-strategi för att attrahera, underhålla och behålla kunder – använder du samma metod för att attrahera, rekrytera och behålla kandidater. Det som skiljer metoderna åt är att du vänder dig mot potentiella medarbetare istället för potentiella kunder, och istället för att ta fram en buyer persona så tar du fram en candidate persona. Du använder dig av candidate’s journey istället för buyer’s journey och istället för att använda sig av marketing automation så använder vi begreppet recruiting automation.

Genom att föra ihop inbound marketing och rekrytering, kan ditt företag få kontakt med passiva och aktiva potentiella kandidater, och interagera dem i ert nätverk och underhålla dem genom hela ansökningsprocessen.

Låter det intressant? Hör av dig så kan vi prata mer om det! 🙂