Att börja inlägget med något om hur viktigt det är att satsa på digitala kanaler känns onödigt eftersom du redan är här. Jag hoppas att anledning till att du vill läsa inlägget är för att skaffa dig en uppfattning om vilka olika möjligheter det finns inom det digitala. Som exempelvis marketing automation.

Många är bekanta med marketing automation (MA). (Om du inte är det, kolla in vår guide först.) Även du som VD bör förstå MA, men då menar jag självklart inte regler i workflows och trigger-mail till sälj. Det du som VD ska ha kunskap om är hur:

  • MA stödjer er affär och verksamhet
  • MA binder samman och effektiviserar marknad & sälj (två avdelningar som inte alltid förstår varandra)
  • MA stödjer HR och rekrytering

Och viktigast av allt – hur mätbart det är! Så vi börjar där.

1. Förenklar mätbarhet från insats till ROI

Som VD har du mycket på ditt bord när det kommer till åtaganden och ansvar. Allt som i slutändan präntas svart på vitt; investeringar, intäkter, kostnader, utgifter, resultat och vinst.

Att satsa på marknadsföring kan för många kännas mer som en utgift mer än en investering då det kan vara svårt att mäta. Speciellt outbound-kanaler som reklam i tidningar och tunnelbana. När det kommer till det digitala är det mycket enklare att mäta eftersom allt går att spåra.

Marketing automation gör det än enklare att både mäta och spåra. Här kan du med ett inbound marketing-system i ryggen se exakt vilken digital satsning som gav vad, in till godkänd offert. Du kan samla alla kostnader (löner såväl som systemkostnader) och slå ut på intäkter från inbound marketing och marketing automation. Även positivt för marknad som får det lättare att be om högre budget 😉

2. Ökar samarbetet mellan marknad & sälj

Marknadsavdelning och säljavdelning drar inte alltid jämt. Alternativt så arbetar de i silos långt ifrån varandra, vilket är både synd och dumt eftersom de är så beroende av varandra. Att implementera inbound marketing och marketing automation betyder att de måste arbeta med varandra. Eller, måste och måste. De kommer att vilja!

Sälj är beroende av att marknad levererar och marknad är beroende av att sälj säljer på det som levereras. Annars är marknad (vanligtvis) det första som stryker på foten när det ska sparas in.

Med inbound marketing och MA blir det mer motiverande att samarbeta för att se vad som ger leads och sälj. Marknad får en större förståelse hur sälj jobbar och vad som ger affärer samtidigt som sälj ser vad marknadsarbetet ger för resultat. Win-win!

Gemensamma mål ger en vinstökning på 27%

Mål som tidigare var separerade för marknad och sälj vävs samman då de går att bryta ner till hur mycket besökarantalet till sajten måste öka (marknad) för att nå XX relevanta leads (marknad), XX möten (sälj) och XX nya kunder (sälj). Det förenklar och förbättrar varje individs ansvarstagande samt motiverar och engagerar!

Sälj och marknad får en gemensam förståelse för köpresan vilket gör att de kan prata samma språk och begriper vikten varandras arbete. Undersökningar visar att B2B-företag där avdelningarnas mål länkas ger en ökad vinst på 27% under en treårsperiod jämfört med företag där de inte är på samma sida.

3. Ökar effektiviteten

Marknad – Insatser baserat på data påverkar både budgetplanering och strategier. Att arbeta med databaserade strategier effektiviserar allt från content, kampanjer och kanaler till format. Tack vare automatiseringen sparar man in på mycket manuellt arbete.

Sälj – Undersökningar visar att marketing automation ökar säljs produktivitet med 14.5%. Tack vare en automatiserad plattform får sälj möjlighet att samla information om prospekts intressen och ”pains & gains”. Att ha all den här informationen som underlag är ovärderligt eftersom den första kontakten blir så mycket mer personlig och givande – för båda parter!

4. Gör er till ett företag i framkant

All insamlad data ökar sälj och marknads kunskap om förändringar på marknaden. De ser när behov förändras och kan anpassa arbetet därefter. Ni kommer identifiera nya pains and gains långt före era konkurrenter.

Fun fact! Nyligen var vi på möte hos ett företag som berättade att de ville bli lika grymma som konkurrenterna XXX och XXX – konkurrenter som de ansåg vara i framkant inom sin bransch och synligheten på webben. Båda konkurrenterna visade sig vara våra kunder 😉

5. Effektiviserar rekryteringar

Inbound marketing och MA kommer att öka er synlighet på webben. Förutom att ni lättare når ut till er önskade målgrupp når ni även personer som jobbar inom er bransch.

För att ta oss själva som exempel så kommer många spontanansökningar in tack vare våra guider och blogginlägg. Vi är ett vasst och drivet företag i framkant som sticker ut bland de som söker jobb (har vi fått höra i alla fall). Alla våra tjänster läggs ut som blogginlägg som enkelt sprids i sociala medier + att vi länkar ut dem i passande grupper på Facebook och LinkedIn.

Självklart lägger vi in alla som har sökt tjänster i vårt marketing automation-system HubSpot. Det gör att vi har en databas med proffs inom vår nisch som vi snabbt kan ta kontakt med så snart en tjänst blir tillgänglig.

Även om de inte blir anställda hos oss ser vi dem som ambassadörer eftersom vi finns med dem när de kommer in i andra organisationer. När inbound marketing kommer på tal där är vi redan top of mind. Så MA inom rekrytering kan även bli sälj framöver!


Vill du veta mer hur ni kan jobba med inbound och marketing automation? Kontakta oss här så bokar vi in ett möte!