För att kunna jobba effektivt med Inbound Marketing så är det kritiskt att analysera en hel del data och sedan agera på den. Gör man inte det så är det inte riktigt Inbound Marketing man håller på med, utan snarare en kvalificerad gissningslek.

Men frågan som omedelbart uppstår när man blir medveten om det är så klart: ”Vad skall man mäta?”

Kvalité över kvantitet

Precis som med det mesta så bör man prioritera kvalité över kvantitet när man sätter upp sin mätning och sina mål. En första impuls är ofta att man vill mäta precis allting, men det blir väldigt lätt grötigt om man försöker spåra och analysera precis allt som händer på ens webbplats. Det är även väldigt sällan man faktiskt kan använda datan till något vettigt.

En tumregel att gå efter är: “Kan jag använda den här datan som beslutsunderlag?” Om svaret är nej så bör man inte mäta vad det nu är man är sugen på att mäta.

Här är 3 nyckeltal som är direkt kopplade till webbplatsen som jag rekommenderar att alla som jobbar med Inbound Marketing håller koll på:

3 Nyckeltal du bör hålla koll på

1: Vilka blogginlägg och guider genererar flest leads?

En stor del av att jobba med Inbound Marketing är att generera värde genom att sprida kunskap. Därför rekommenderar vi alltid våra kunder att jobba aktivt med sin blogg och sin kunskapsbank.

Men precis som med allt så bör man ha koll på vad som faktiskt fungerar, så att man inte skriver 100 blogginlägg om ett visst ämne, när det visar sig att er målgrupp egentligen vill läsa om något helt annat.

2: Vad har ni för avvisningsfrekvens?

Avvisningsfrekvensen beskrivs bäst som när en besökare kommer in på siten och vänder i dörren.

Det är dock bara halva sanningen, och på vissa siter är en hög avvisningsfrekvens inte alls något konstigt, eller något att oroa sig för.
Men absolut vanligast är att man vill hålla koll på sin avvisningsfrekvens och hålla den så låg som möjligt, för den berättar en hel del om innehållet på ens site.

Exempel
Vi ponerar att vi jobbar med en helt vanlig webbplats vars syfte är att ens besökare skall ladda ned en guide eller fylla i ett kontaktformulär.

Formuläret finns på kontakt-oss-sidan och guiderna finns i kunskapsbanken.

En hög avvningsningsfrekvens den här webbplatsen är mer eller mindre alltid dåligt, då det tyder på något av följande:

  • Innehåller intresserar inte besökaren
  • Innehållet stämmer inte överens med vad besökaren förväntade sig hitta
  • Webbplatsen är förvirrande och besökaren orkar inte leta runt hela dagen
  • Besökarna är irrelevanta för webbplatsen (t.ex. en privatperson som vill köpa en kaffebryggare och hamnar på en grossists site)

Som du ser så är ingen av ovanstående punkter önskvärd. Om avvisningsfrekvensen är hög så bör man agera på något sätt.

3: Vilken trafikkälla genererar flest relevanta leads?

Med trafikkälla så menar jag t.ex.

  • Söktrafik Från Google
  • Facebook
  • Mailkampanjer

Men förväxla inte källor med kanaler, vilket är grupperingar av olika källor inom samma område, t.ex. Sociala Medier (Facebook + LinkedIn etc.).

Det här är ett viktigt nyckeltal att hålla koll på eftersom det visar om man lägger energi på rätt ställe.

Utan att veta detta så kanske man lägger 20h i månaden på att växa på Twitter, men i slutändan så är 95% av alla leads som kommer från Twitter irrelevanta. Det kanske är så att ni bör lägga all er energi på att annonsera på Facebook istället, för leadsen som kommer därifrån är mer eller mindre alltid högst relevanta.

Den här typen av information får man fram om man mäter kvalitén och måluppfyllnaden per trafikkälla.

Är ni intresserad av att sätta upp den här typen av rapporter så hjälper vi gärna till! Kontakta oss så berättar vi mer.

”Men du har ju glömt xxx och xxx!”

Listan ovanför är väldigt grundläggande, och det finns utan tvekan en hel del andra parametrar som man bör mäta. Men i det här blogginlägget så fokuserar vi på de mest basala nyckeltalen som är direkt kopplade till webbplatsen i sig. I framtida inlägg och guider kommer vi gå in mer detaljerat i vad man bör titta på i ett lite större perspektiv, t.ex. annonsering, engagemang i sociala medier etc.

Vad skall man använda för mätsystem då?

En mycket bra fråga, med ett väldigt kort svar.

Det överlägset vanligaste systemet för att mäta trafik och statistik kopplad till sin webbplats är Google Analytics. Där får man enkelt fram grundläggande information. Vill man dock ha lite mer avancerad data så som målspårning så gör man bäst i att använda sig av Google Tag Manager.

Hubspot Analytics

Vi arbetar som bekant med Hubspots Marketing Automation-system med alla våra kunder. Där finns också ett bra analysverktyg och man får enkelt grundläggande information om sina leads, sin webbplats och sin trafik.

Behöver ni hjälp?

Behöver ni hjälp med något av ovanstående så är ni varmt välkomna att kontakta oss så berättar vi mer om vad vi rekommenderar och hur vi kan sätta upp den mätning som just ni behöver.