Ibland får vi frågor eller rena pikar från folk runt om oss som inte riktigt förstått det här med inbound marketing. Som (fortfarande!) tror att vi lever i en naiv värld där kunder kommer till oss på löpande band utan ansträngning. Det här är personer som säger att om de slutar med ”outbound” (kalla samtal, massutskick via mail osv) så kommer de att:

  1. Inte sälja ett dugg
  2. Gå omkull inom några månader

Det här är ofta personer som menar att hårt jobb med kallkundsbearbetning är det enda sättet för dem att ta sig framåt.

Rädslorna för inbound

I själva verket är de här personerna rädda för två saker. Det första är att övergången från outbound till inbound inte kommer fungera – och att de därför kommer sluta sälja. Detta är en befogad rädsla eftersom fungerande försäljning ju är a och o för alla företag. Men hur hanterar man det då? Enkelt – genom att stegvis integrera inbound medan den ”vanliga” försäljningen finns kvar!

Men den andra rädslan är nog så stark: man förstår inte vad man ska göra med sin tid om man helt plötsligt ska byta sätt att jobba på. Detta är fullkomligt logiskt, om du gjort något i en herrans massa år och byggt din karriär på en viss typ av arbetssätt så är det ju inte helt lätt att veta vad du ska göra istället  Det är lätt att borra ned huvudet och fortsätta med samma sak som tidigare.

Unga organisationer

Det här är också anledningen till att vi ser så många nya och relativt unga organisationer ha stor framgång med inbound marketing. De är inte främmande för den här typen av verktyg. Att blogga, använda sociala medier och röra sig online är helt naturligt för yngre organisationer, medan inarbetade, etablerade företag blir rädda av bara tanken på att jobba annorlunda (läs: digitalt).

Jag vet exempelvis en ung svensk advokatbyrå (nämner inga namn) som startade för några år sedan av den enkla anledningen att de kunde SEO väldigt bra. De tog massa positioner i Google på sökningar inom juridik, och vips började telefonen gå varm. Så vitt jag vet växer det här bolaget fortfarande.

Så – vad gör man med sin tid istället för outbound?

För att svara på den frågan ska jag börja med att enkelt definiera det vi här kallar för ”outbound” – det är alltså jobb ni gör för att hitta och nå fram till kunden för att fånga deras uppmärksamhet.

Inbound är alltså det omvända – att få potentiella kunder och personer i omgivningen att hitta till er, eller sprida ert ord vidare av egen vilja, så att medvetenheten om er verksamhet ökar.

Här är typiska arbetsuppgifter man gör inom inbound:

  • Bloggar
  • Skriver whitepapers/guider
  • Sprider intressant och värdefull information i sociala medier
  • Bidrar med kunskap i digitala forum
  • Håller webbinarium
  • Gör informationsfilmer
  • Knyter kontakter inom SEO (samarbeten)
  • Optimerar sin webbplats via analys och förbättring
  • Bygger nätverk inom exempelvis LinkedIn

Som framgår tydligt finns det alltså massor att göra inom inbound marketing. Och märk väl: det här är saker som inte gör sig själva! Det kräver sin tid men det ger också utdelning.

Många konstiga ord? Kolla in den ultimata inbound marketing-ordlistan!

Våga växa ännu mer med inbound

Vi på Invise vet att man inte kan ha en verksamhet och bara leva på hoppet att nya kunder ska höra av sig. Tvärtom, man måste förtjäna att kunder hör av sig. Och du har större sannolikhet att lyckas med detta med hjälp av inbound eftersom det både är skalbart, lätt för kunden att tycka om, rätt i tiden och passar som handen i handsken med vår digitala värld.

Sammanfattningsvis vill jag knyta tillbaka till min liknelse av unga företag som växer tack vare inbound marketing. Nya företag har helt andra utmaningar, låg erfarenhet, dåligt kassaflöde – alltså oerfarenhet inom i princip alla områden eftersom verksamheten är ny. Därför finns det en stor möjlighet för er som är ett etablerat företag att växa ännu mer med hjälp av inbound marketing. Ni har inte de barnsjukdomar och utmaningar som alla nya företag har – utan det ni kan tjäna på är att våga satsa på inbound som en ny kanal för er försäljning och marknadsföring.