Inbound marketing slår allt mer i Sverige vilket vi tycker är helt fantastiskt! Fler företag börjar förstå vikten av att förtjäna sina besökares och kunders uppmärksamhet istället för att tvinga sig till den via outbound marketing. Reklambruset är helt enkelt för massivt för att lyckas sticka ut (om man inte heter Volvo och har en sjungande Zlatan som springer över snötäckta fjäll) och kunderna har blivit allt mer pålästa och kritiska i sina val.

Men först: om du inte är helt införstådd med vad inbound marketing är föreslår jag att du läser vår artikel om inbound marketing eller laddar hem vår guide och sen klickar dig tillbaka hit.

Pfft – sociala medier? Nej nej nej, där hittar vi inga kunder.
Se på mig, jag har inte ens ett Facebook-konto!
– Gemene bakåtsträvare på vilket företag som helst

Sociala medier ökar er synlighet

Du kanske anser att sociala medier inte är värt att lägga energi på eftersom du inte själv använder det. Men vet du vad? Så fungerar inte dina kunder. De använder sig av sociala medier i allra högsta grad! Dels för att hitta företag som ditt, dels för att diskutera tjänster och produkter inom din bransch.

Nu är det mer eller mindre standard för företag att ha konton på sociala medier. Dina besökare/kunder kan faktiskt reagera negativt om de inte hittar dig där. Även att ha sociala konton som inte sköts ordentligt, med exempelvis kontinuerliga uppdateringar, är minst lika illa eftersom besökarna kan tro att något är galet med ditt företag.

Det är via de sociala kanalerna du delar och sprider ert värdefulla innehåll genom

  • blogginlägg
  • infographics
  • artiklar
  • guider
  • whitepapers

Ert material får snurr bland era kunder, leads och potentiella leads. Ni blir experten inom ert område som folk börjar gilla. Och experter man gillar vill man träffa.

Sociala medier – hjärtat inom inbound marketing som genererar leads

Många företag som är duktiga på inbound marketing märker att en stor del av deras relevanta leads kommer in från sociala medier. Det här gäller i allra högsta grad oss på Invise och då rankar vi ändå riktigt bra på Google på bra relevanta sökningar. Sökningarna är självklart också viktiga men utan sociala medier hade vår egen inbound marketing inte alls varit där den är idag. Sociala medier är inbound marketings pumpande hjärta som får oss att nå ut med vårt budskap, knyta kontakter och generera leads.

Vill du läsa mer?

Ladda ner våra guider:
• Vad är Inbound Marketing?
Så fångar du läsaren