Hemsidan är nästan alltid det första du ser av ett företag eller varumärke. Det är nog därför många säger att hemsidan ska agera som företagets bästa säljare – finnas tillgänglig 24/7, vara anpassad för alla sorters mobila enheter och svara på alla besökares frågor. Men hur skapar man en grym hemsida? Vi frågade webbteamet här på Invise för att samla de fem mest avgörande frågorna du behöver ha svar på när det är dags att bygga ny eller uppdatera din hemsida.

1. Hur ska informationsstrukturen på en hemsida se ut?

Den första frågan som är viktig för att kunna skapa en bra hemsida är att ta reda på hur man kan strukturera upp informationen ur ett hierarkiskt perspektiv. Att paketera innehållet på ett tydligt och informativ sätt är en otroligt viktigt för att era besökare ska hitta till rätt, oavsett syfte. En hemsida ska alltså vara till lags för flera olika personer och jobbtitlar – både potentiella medarbetare som vill jobba hos er, marknadschefer som vill ta reda på mer information, samt vd:n som ger det slutgiltiga köpbeslutet.

Hjälp användaren vidare – lär dig grunderna i UX writing

Informationsstrukturen är också viktig ur en SEO-synpunkt eftersom majoriteten av besökarna oftast inte kommer direkt till startsidan, utan vanligtvis via sökmotorer. Hela 53% av all webbplatstrafik kommer från sökmotorer. Försök att paketera era olika tjänster, produkter eller budskap så att det blir tydligt för användaren. Ta ett mobilföretag som exempel. Mobil 1, 2 och 3 måste paketeras på ett tydligt sätt för att användaren ska se skillnaden. Ett tips som är bra att ha i bakhuvudet är att en besökare bara ska kunna kolla igenom hemsidans meny för att ha klart för sig vad företaget gör och erbjuder. På mindre än 50 millisekunder bildar sig användare ett första intryck som avgör om de borde stanna eller inte.

2. Hur mycket vill du styra själv?

När din hemsida är klar, vill du vara den som uppdaterar texter, publicerar nya blogginlägg och byter bilder? Eller vill du outsourca hela den biten till en webbyrå? Den frågan är bra att ta ställning till innan ni påbörjar arbetet, för det ger oftast svar på vilken plattform ni bör välja att bygga hemsidan på. 

3. Hur ska hemsidan se ut?

Vill ni skapa en helt ny hemsida eller uppdatera den befintliga och jobba vidare på den? Och vill ni göra ett omtag på varumärket samtidigt? Oavsett så är det viktigt att veta hur designen ska se ut. Så många som 90% har lämnat en hemsida för att den varit dåligt designad. Har ni en grafisk profil? Och ska ni följa den strikt? Rätt design kan verkligen lyfta varumärket. Lyxig, billig, sofistikerad, start up-ig, personlig eller generisk? Fundera på vilken känsla ni vill förmedla och vilka andra varumärken som inspirerar er. Hjälp den som ska designa att få en känsla av hur ni vill ha det så att det blir rätt från början.

4. Vilket mål och syfte har er hemsida?

En avgörande fråga när ni ska bygga hemsida är vilket mål ni har med den. Ska ni sälja en viss produkt eller tjänst, få besökaren att ladda ner viktig information eller upplysa om en specifik sak? När ni sätter mål och syfte så bör ni även beskriva er målgrupp – er buyer persona. På så sätt har ni också riktlinjer för hur hemsidan ska se ut och fungera. 

5. Ska du bygga hemsidan själv?

Idag finns det flera olika lösningar som Squarespace, Wix och Webflow där du kan bygga din hemsida själv. Det går både snabbt och är enkelt att bygga en hemsida själva, och samtidigt få den att fungerar ok. Vad är nackdelarna då? Allt annat! Dessa webblösningar erbjuder enkla mallar som är bra till en viss gräns, men som tyvärr inte är SEO-anpassade eller kan anpassas efter din grafiska profil. Vill du göra små justeringar kräver det oftast en duktig kodare. Du behöver dessutom lägga upp allt content själv och ofta krävs det mycket tid för att lära dig systemet. För vissa företag passar det suveränt, men för andra fungerar det inte alls.

När tar du hjälp av en webbyrå?

  • Om din hemsida ska fungera långsiktigt samtidigt som den ska leva, uppdateras och vara modern länge.
  • Om ni är i behov av olika systemkopplingar som exempel ett CRM eller marketing automation-system.
  • Om ni vill få analys på plats så att er hemsida kan tracka från start till köp med hjälp av Google tag manager.
  • Om ni vill ha en skräddarsydd lösning som är skapad bara för er.
  • Om ni vill ha en lösning som är anpassad för alla mobila enheter.

Här kan du läsa mer om hur det funkar att samarbeta med Invise som webbyrå för er nya hemsida

Vill du veta mer om att bygga en ny webb eller uppdatera er befintliga? Hör av dig med dina frågor!