Marketing automation (läs om det här) är numera ett vedertaget begrepp inom marknadsföring. Det har även börjat krypa sig in på säljavdelningar, även om det kan stöta på visst motstånd. Lite att ”det där pysslar marknad med”.

Och visst är det så men det är även ett otroligt värdefullt verktyg för dig och dina säljare. Här listar vi tre bra anledningar till varför sälj bör öppna armarna för marketing automation.

1. Leads – Fokus på kvalitet och kvantitet

Inbound marketing ökar antalet besökare till er sajt och till följd av det antalet leads. Under förra året fick vi in 1 033 leads (antal personer som laddat ner en eller flera guider) av 47 908 besökare. Det skulle vara orimligt att skicka alla leads till våra två säljare, de hade hatat mig 😉

De har inte tid att analysera, kontakta och värma upp varenda en. Därför har vi ett smart marketing automation system som vi på marknad sätter upp för att värma upp och sortera alla kontakter innan de når sälj.

Vi, marknad tillsammans med sälj, har även satt upp kriterier som gör att vi kan identifiera när en kontakt är redo att säljas till. Så sälj får dem inte förrän leadet nått upp till dessa. Under 2016 skickades 303 säljredo kontakter över (ca 25 i månaden) till våra säljare. En helt hanterbar summa med heta leads!

Vi strävar alltid efter att öka vårt totala antal leads in, en lista med kontakter bör alltid minska med 20% – 25 % varje år då de har ett ”utgångsdatum” vad gäller relevans. Så ut med 20% av förra årets kontakter – in med 40% nya under 2017! (dvs. fler heta leads!)

Ladda ner guiden ”Den nya försäljningsmodellen

2. Varma leads att kontakta tack vare marketing automation

En av våra säljare har jobbat med både kalla samtal och varma leads. För några år sedan försökte vi oss på att sälja kallt men när vår inbound fick ordentlig spinn kunde vi sluta med det.

Som hon förklarar övergången: ”Det är så otroligt skönt med varma leads, jag sparar så mycket tid på att sälja på det sättet och resultatet går inte att jämföra med kall-sälj”. Hon kan prioritera sin tid på det som faktiskt ger resultat tack vare att de hon kontaktar redan känner till oss. De är redan är nyfikna och intresserade.

Marketing automation trackar all aktivitet en kontakt gör: nedladdade guider, besökta sidor, lästa blogginlägg, klickade mail mm. Den här informationen är finfin att ha innan man tar det första samtalet. Det ger verkligen en bra bild av vad leadets utmaningar och behov är!

3. Tar hand om de som ännu inte är redo

Inget system är vattentätt, ibland smiter det in leads att kontakta som inte är så redo som de verkat. Där hakar marketing automation på igen. Istället för att dina säljare ska sitta och markera i kalendern när de ska återkoppla till leadet och se status, kan de istället förlita sig på att ett automatiserat system sköter kontakten fram till det faktiskt är redo.

Leadet skickas tillbaka till marknad som fortsätter att värma med marketing automation. Sedan skickas det tillbaka till er när det är dags att höra av sig på nytt 🙂

Vill du veta mer om marketing automation och sälj? Kontakta oss här!