Marknad, Sälj, Business

Säljchef, därför skall du sluta motarbeta HubSpot!


Så, låt oss nu komma till syftet med det här inlägget, att prata om den delikata balansen mellan säljtid och olika verktyg, i det här fallet Hubspot.

Säljchefen vill alltid skydda sina säljares tid

Jag vet att din roll som säljchef i diverse ledningsgruppsmöten, processmöten, månadsmöten (alla möjliga avdelningsöverskridande möten egentligen) väldigt ofta går ut på att skjuta ned diverse idéer och förslag som i slutändan kommer att stjäla säljtid från dina säljare. Din erfarenhet säger dig nämligen att ju mer tid säljarna kan spendera vid telefonerna och ute på möten desto fler affärer kommer det in, vilket är det huvudsakliga målet med avdelningen och det mål som du personligen mäts och utvärderas på.

Och visst borde mer tid innebära fler affärer – den här urgamla ekvationen visar faktiskt tydligt på det:

”Antal säljare * antal minuter i telefon ^antal hårda avslut = Cash money hela veckan”

Kalla samtal är ute  Den nya försäljningsmodellen Ladda ner guiden

Men det är 2016 nu

Den eleganta ekvationen ovanför har stämt i många år, och då har det varit väldigt viktigt att som säljchef rösta emot diverse processändringar och nya system som kanske kan hjälpa marknads- eller ekonomiavdelningen i deras vardag. Däremot hade det inneburit att säljarna tappar 1-2h per vecka av sin säljtid för att de skall administrera nya system och beställningsmallar.

Men som sagt, även om mer arbete av någorlunda kvalité rent matematiskt innebär mer effekt så innebär det dock inte att det alltid är det mest effektiva och mest uppskattade i dagens samhälle. Det finns många sätt man kan bygga en båt på. Man kan hugga ned ett träd och hyvla fram plankor, eller så kan man åka till brädgården och köpa ett par plankor.

Hubspot handlar inte om att lägga till fler uppgifter, utan om att skala ned befintliga uppgifter

Varje dag måste dina säljare spendera tid med att prospektera, de måste hålla koll på sina ringlistor och de måste följa upp eventuell maildialog för att se vilka som har kommit närmare ett avslut. Det blir med andra ord en hel del administrativt arbete, vilket är motsatsen till säljtid.

Ett marketing-automation-system som HubSpot gör en stor del av det där åt dem. HubSpot håller till exempel koll på leadsen åt dem, värmer dem, och säger till när någon är redo för ett kvalitativt säljsamtal.

Och det bästa är att man anpassar HubSpot efter sin egen organisation, produkt och säljprocess. Det är alltså inte ett färdigt paket som man måste lära sig jobba runt, utan man anpassar det till hur man själv jobbar.

Sparad tid = Mer tid

Som vi såg i Arkimedes välkända ekvation ovan så är alla säljchefers högsta önskan att säljarna skall ha fler timmar på dygnet, för mer tid i säljdialoger = mer dineros. Det är precis här HubSpot kommer in i bilden. HubSpot sparar säljarna stora mängder tid. Tid som de sedan kan lägga på kvalitativa säljsamtal, istället för administrering av halvkalla säljdialoger och leads.

”Hur kommer jag igång då?”

Känner du dig redo att ta din säljavdelning till 10-talet och jobba mer efter kundens villkor och önskemål? Då tycker jag att du skall börja med att ladda ned vår guide: ”Vad är marketing automation?”. Men precis som HubSpot så är vi också flexibla, känner du inte för att läsa ett långt dokument så kan du istället bara maila Camilla på c@invise.se så kommer de ut till dig och presenterar HubSpot på ett tydligt, enkelt och effektivt sätt – så att du kan lägga mer tid på att sköta om din säljavdelning. Visste du att Invise är HubSpot partner

Jag har jobbat inom försäljning i många år – både som säljare och säljledare. Dessutom har jag jobbat sida vid sida med många säljchefer. Jag har dock inte 35 års erfarenhet (vilket vore sjukt eftersom jag är 30) så du som läser detta är troligtvis mer erfaren än jag. Vad jag vill ha sagt med det är att jag förstår hur du som säljchef tänker, och jag vet vilka dina utmaningar är.

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer