Marknad, Business

ROI på sociala medier – hur då?


Vi har tidigare tryckt på vikten av att lägga resurser på arbetet i sociala medier och samtidigt förklarat att det inte behöver vara rocket science. Men hur vet man att investeringen man gör faktiskt ger avkastning i slutändan? Du är inte ensam om att undra, men tro mig – att räkna ROI på sociala medier behöver inte heller vara någon raketforskning.

6 viktiga steg  B2B - Strategi för sociala medier Ladda ner guiden

Affärsmodellen styr innebörden av ROI

Till att börja med – ROI för mig är med största sannolikhet inte ROI för dig. Utgå från er produkt eller tjänst och affärsmodell för att se hur sociala medier kan stödja era affärer. Några mätvärden som i sig inte visar ROI men som är viktiga att mäta på vägen kan till exempel vara följande:

  • Öka trafik till hemsida
  • Ifyllda formulär
  • Nedladdning av filer
  • Generera fler inkomna leads
  • Få mer branding, räckvidd och synlighet
  • Ta positionen som thought leader/expert i branschen
  • Öka försäljningen

Minskade utgifter är också ROI

Någonting som lätt glöms bort är att minskade utgifter ökar vinsten, och sociala medier är de facto ett kostnadseffektivt sätt att synas på. Slopa den alltför ofta ineffektiva printannonseringen och våga lägg halva den budgeten på sociala medier-annonsering istället så lovar jag att du får se positiva resultat för betydligt lägre kostnader.

Vad är värdet av ett lead eller ett sälj?

HubSpot är ett grymt verktyg för att mäta precis allt som är viktigt att mäta i sociala medier – som gjort för att mäta ROI. Genom ett snabbt knapptryck ser jag exakt varifrån ett lead eller en kund har kommit in och kan således enkelt räkna ut om mina spenderade hundralappar på min LinkedIn-annons har gett avkastning.

Ta värdet av den inkomna affären (eller värdet av ett lead) och dra av kostnader som spenderade annonspengar och nedlagd arbetstid (t.ex. lön eller kostnaden för byrån som ni anlitar) för att räkna ut avkastningen.

ROI och ROE går hand i hand

ROI i all ära men minst lika viktigt är ROE – Return on Engagement. Större nätverk, ökad lojalitet, starkare relationer, ambassadörer som sprider kännedom om ert varumärke och möjligheten att stanna top of mind och ta positionen som thought leader i branschen är alla faktorer som på sikt kommer vara avgörande för att räkna ut faktisk ROI på sociala medier.

Känns det fortfarande oklart? Ingen fara! Läs vår guide om ROI på Inbound Marketing för en lite bredare förståelse eller hör av dig så berättar vi gärna mer!

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer