Vi på Invise har skrivit mycket material kring ämnet Inbound Marketing, för det är ju det vi pysslar med! Vi älskar att dela med oss kring vad inbound är, varför det bör implementeras och vad det gör för ert företag – bland mycket annat! Jag saknade dock rubriken på detta inlägg när jag började jobba här, och har därför valt att ta saken i egna händer!

Så, nu ska jag göra mitt bästa för att beskriva min syn på det: Varför jag anser att inbound är det enda rätta framöver och varför ni som företag faktiskt måste se till att det implementeras, för annars kommer era kunder och potentiella kunder att välja någon annan. Punkt.

Kunden är smart

Vi är alla kunder på ett eller annat sätt, och vi är inte dumma. Vi är smarta, och vi vet hur vi vill bli behandlade. Vi förstår givetvis att alla företag vill sälja, det är så de går runt. Vi som kunder är dock rejält kräsna nu för tiden när det kommer till hur vi vill bli ”bearbetade” av företag.

Två saker som jag vill fokusera på med detta är:

  • Vi vet att företaget vi gör research kring eller talar med vill sälja till oss
  • Vi backar direkt när vi känner att företaget “bara vill sälja” till oss

Slusatsen mellan de två: Även om vi vet att de vill sälja, så vill vi aldrig någonsin kännas vid det!

Som kunder vill vi känna att vi har kontroll, eller hur? Att företaget vi hittar ska bry sig om oss på riktigt. Att ett företag ska tillåta oss att ta vår tid och bestämma själva. Det är detta som är framtiden. För ju mer den digitala världen växer, desto mer kommer vi människor att kräva genuint material som ger oss ett mervärde, annars vet vi att vi hittar det någon annanstans. Hos dem som redan implementerat inbound.

Visa genuin kärlek

Hur visar ni då som företag att ni verkligen bryr er om era kunder? Det handlar om att ge kunden vad denne behöver, genom hela kundresan. Erbjud värde, kunskap och guida dem vidare mot ett köp med bra material. Kunden får aldrig någonsin känna att ni som företag “bara vill sälja”. Ni ska finnas där när de behöver er. Engagera dem, agera branschexperter, och utbilda dem. Då blir kunden tacksam och ser er som företag som det självklara valet.

Det är så ni blir ett omtyckt företag – som bryr sig som sina kunder! Den kärlek ni ger, är också den ni kommer att få tillbaka.

 

 

Vad är buyer’s journey? Läs blogginlägget här!


Jobba inte med dolda säljbudskap

Inbound handlar inte alls om att låtsas bry sig om sina kunder, för att de ska köpa. Det kommer inte att fungera (kom ihåg; kunden är smart!). Säljet kommer liksom att komma på köpet när man arbetar genuint med inbound, så mycket vet vi! Faktiskt så mycket som att dubbelt så många leads genereras via inbound-kampanjer om man jämför med outbound, och de är dessutom varma leads!

Inbound fungerar när företag verkligen visar ett genuint intresse, vill hjälpa och utbilda sina kunder. Det är då siffrorna ökar. Det är faktiskt ganska enkel psykologi när man tänker efter. Du vet att det fungerar, för allt du behöver göra är att tänka på hur du själv fungerar när det kommer till köp. Hur vill du som kund bli behandlad av ett företag?