Vi brukar säga att inbound marketing funkar för alla – oavsett vad din kund är värd, om dina produkter och tjänster riktar sig till andra företag, eller om du arbetar med B2C. Men egentligen ljuger vi lite när vi säger så. För det finns sammanhang där inbound marketing, tro det eller ej, kanske kostar mer än det smakar. I dessa fall finns det bättre saker att lägga tid och energi på.

Inbound marketing kräver en helhjärtad investering från dig som företag. På samma sätt som det inte räcker att bara ha en person som sköter företagets marknadsföring så fungerar det heller inte att bara en hanterar er inbound marketing. Inbound marketing handlar nämligen inte bara om marknadsföring, utan även försäljning och inte minst löpande kundkontakt.

Lästips: Inbound marketing kräver kompetens från flera specialister

Vi ska inte sticka under stol med att inbound tar mycket energi och tid om du ska få allra störst nytta av det. Det innebär i förlängningen att du inte kan ha en hur flyktig verksamhet som helst – för då kommer inbound marketing inte att ge samma resultat. Allting handlar om värdet på kunden! Låt oss kika närmare på den lilla detaljen.

Snabbrörliga konsumentprodukter vs inbound marketing

Generellt kan man säga att produkter och tjänster som riktar sig direkt till slutkonsumenter ofta är billigare än produkter och tjänster i B2B-kategorin. Självklart finns det undantag, som vid köp av allt från bil och bostad till installering av värmepump, till exempel. I dessa fall har slutkunden ett högre värde än det företag som beställer en router till kontoret. Men om ditt företag exempelvis säljer vinterkängor, schampoo eller grönsaker, står var och en av dina kunder för knappt en spottstyver av din omsättning. Ja, självklart – “många bäckar små gör en stor å”, men inbound marketing har lite andra förutsättningar för att kunna visa riktiga resultat.

Här handlar det inte bara om en investering från din sida – utan kunden i sig måste också vara investerad i sitt köp. Att gå in i en butik och välja bland elva varianter av ketchup får inte hjärtat att bulta särskilt fort. Men när kunden gör sin research ordentligt innan – ja, då betyder inbound plötsligt någonting HELT annat.

Utbildar du din kund?

Har du någonting mer att tillföra kundens vardag än chansen att få kränga, kränga, kränga? Vill du få hen att välja dina ekologiska alternativ, de första på marknaden, före konkurrenternas traditionella varor? Har du utvecklat en helt outstanding ny aktivitetsklocka som går på solenergi? Tillverkar du ekologiska hudvårdsprodukter, och har du kanske en miljömedveten produktionskedja som avslöjar och ställer den traditionella marknaden helt på ända? (Och köper folk dina produkter – till följd av just detta?) Då är chansen stor att du har mycket att vinna på att börja jobba inbound. Produkter som lever och andas hållbarhet är ofta mycket populärt för slutkonsumenten. Här har du också en kund som gör sin research. som grottar ner sig i marknadens erbjudanden, jämför och ifrågasätter. Hand i hand med detta beteende ser vi också att beslutsprocessen hos en sådan kund ofta tar lång tid – betydligt längre än att välja ketchup!

Lästips: Din guide till inbound marketing för B2C

Om du har ett visst syfte att utbilda din kund en aning, och samtidigt kan lösa hens pains på ett helt revolutionerande sätt – då är inbound marketing relevant. Oavsett om du säljer tält, eller hyr ut skillad personal. Har du en gång vunnit kunden på dessa premisser, då kanske du har kunden för evigt. Men observera! Det handlar inte bara om att spela på känslosträngarna och försöka etablera en käck liten relation med kunden. Du är inte Apple. (Eller…? Hör i så fall av dig till vår VD Camilla, pronto.)

Du säljer aldrig bara på relation

En personlig relation med en kund är ovärderlig för att sälja, oavsett om du jobbar B2B eller B2C. Men – det är inte ALLT. Det räcker inte med att du klickar på ett personligt plan med en produktchef, eller att ditt familjeföretag har massor av gamla kontakter. Relationen måste backas upp med fullt fokus på det värde er produkt eller tjänst faktiskt har för kunden, och vilka problem och utmaningar hen kan lösa med hjälp av er. Det är däri som värdet ligger – och det är så inbound marketing funkar.

Står du på randen till att fatta ett nytt marknadsföringsbeslut, och vet inte om din bransch eller din produkt skulle fungera i kombination med inbound marketing? Vi skulle kunna säga att “inbound marketing är inte något för dig om din kund är värt under 1000 kronor” – men det vore att ljuga och förråda. Det krassa svaret när det handlar om snabbrörliga konsumentprodukter är att; det finns inget universellt svar!

Börja med att kontakta oss istället, så kan vi resonera oss fram till den rätta lösningen för just dig. Kanske det är ett samarbete med Invise – eller kanske det är någonting helt annat.

PS: Fråga en strateg – inte någon av våra säljare. 😉