Marknad, Sälj, Business

Din guide till Inbound Marketing för B2C


Digital närvaro – en viktig del för B2C

Sociala medier är ett obligatoriskt verktyg inom Inbound Marketing, men i ett hav av Facebook, Twitter och LinkedIn kan det vara svårt att veta vart man ska börja. Inbound Marketing bygger på att kontakt sker först efter att kunden själv visat intresse – perfekt för B2C-kunder som föredrar att leta efter produkter på egen hand.

Med hjälp av sociala medier kan vi skapa oss en stark digital närvaro och kommunicera med kunder på deras villkor. En viktigt sak att lägga på minnet är att kontinuitet är A och O när det kommer till sociala medier – det gäller att vara på alerten. Svara alltid på frågor, lyft fram information som speglar företagets värderingar, dela blogginlägg för större spridning och gå med i relevanta grupper. Vad är aktuellt i din bransch just nu? Släng dig in i diskussionerna!

Sammanfattningsvis:

  • Öka aktiviteten på sociala medier
  • Främja dialog (och inte monolog!)
  • Häng med i diskussionerna

Vill du veta mer? Ladda ner vår guide ”Vad är Inbound Marketing?”

Värdeskapande

Olika versioner av din produkt finns hos hundratals olika återförsäljare, så varför ska kunden välja just ditt företag? The million dollar question. Visste du att 81 % gör research online innan de köper en produkt? Och majoriteten av dem är B2C-kunder. Marknadsföring handlar inte längre om att du ska hitta kunderna, det handlar om att kunderna ska hitta dig.

Med Inbound Marketing kan du sätta ditt företag på kartan genom att producera content som är av värde för din målgrupp. Bra content bemöter kundens problem och kommer med förslag på lösningar. Men för att kunna hjälpa våra kunder måste vi förstå dem på djupet först. En stor del av värdeskapandet handlar därmed om att lära känna sin målgrupp. Det handlar inte om att överrösta reklambruset, det handlar om att överlista det. Kort och gott ett smidigt sätt att fånga in B2C-kunder som ständigt omges av marknadsföring som skriker efter deras uppmärksamhet.

Sammanfattningsvis:

  • Låt kunderna hitta dig
  • Skapa problemlösande content
  • Ha koll på din målgrupp

Så räknar du ut ROI på Inbound Marketing

Inbound marketing är mätbart

Kundbeteendet är något mer flyktigt inom B2C än B2B. Det räcker inte att ha koll på antalet besökare din hemsida fått. Som B2C-företag behöver du förstå vart kunderna kommer ifrån, hur de hittade ditt företag och vilka länkar de klickat på. Med Inbound Marketing kommer du åt samtliga aspekter som kan och ska analyseras. Mätningen börjar vid kundens första interaktion med företaget och fortsätter efter att första köpet är gjort. Det är både potentiella, nuvarande och gamla kunder som ska inspireras till köp.

Du kan se hur köpbenägen en kund är genom att mäta individuella klick och besök. En fördel med Inbound Marketing för B2C är att man får lära känna kunden på riktigt och anpassa köpupplevelsen därefter, exempelvis genom att lyfta fram produkter kunden visat extra intresse för. Vi brukar säga att man ska sälja som den moderna kunden vill handla – med andra ord, eftertänksamt.

Sammanfattningsvis:

  • Börja mäta kundens beteende från första interaktionen med företaget
  • Fortsätt mäta även efter första köpet
  • Använd resultatet för att anpassa köpupplevelsen efter kunden

När det kommer till kritan fokuserar Inbound Marketing på relationer mellan människor, oavsett om det rör sig om B2C eller B2B. Det handlar om att förtjäna uppmärksamhet – kunderna vill kunna lita på oss och vi vill kunna lita på dem. Mer komplicerat än så behöver det inte vara. Man kommer långt genom att bygga förtroende, skapa värde och vara lyhörd.

Du som arbetar med Business to Consumer (B2C) ser dagligen prov på hur medvetna dagens konsumenter är. Före ett köp gör de ofta egen research, väger olika alternativ mot varandra och ställer kritiska frågor. Så hur får du ditt företag att sticka ut bland konkurrenterna? Genom att skapa värde, såklart!

Publicerad

Vad tyckte du om inlägget?

Läs mer