För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om nackdelar med Facebook Instant Articles, så det känns inte mer än rimligt att även täcka LinkedIn Pulse, det är ju trots allt mer eller mindre samma tjänst.

Precis som med Facebook Instant Articles så kan man med LinkedIn Pulse publicera artiklar direkt på det sociala nätverket, i det här fallet LinkedIn.

Fördelar med LinkedIn Pulse

Med risk för upprepning så finns det tydliga fördelar med LinkedIn Pulse, men självklart kommer dem inte utan nackdelar, och även här är nackdelarna betydligt mycket obekvämare än fördelarna är behagliga.

1: Ni behöver ingen blogg

Du kan enkelt få ut ditt innehåll till er målgrupp, utan att skapa en blogg på er site och utan att behöva dela det vidare till LinkedIn.

2: Det är lättare för innehållet att få spridning

Eftersom läsarna redan är på LinkedIn så är det mindre ansträngande för dem att dela/likea artikeln än det hade varit att dela den från er site.

Nackdelar med LinkedIn Pulse

1: Ni missar viktig länkkraft

Nu för tiden kan man med säkerhet anta att ämnet ‘SEO’ inte undgått någon. Det är ju trots allt så att ca 64% av all trafik på internet kommer ifrån sökmotorerna (källa) så att öka chanserna för att ta del av den kakan bör vara top och mind för alla som har en hemsida.

Om vi lite kort tittar på grund-komponenterna inom SEO så är sitens innehåll självklart viktigast, men länkarna man lyckas få till sin site är även dem extremt viktiga om man vill ranka högt.

Publicerar ni artiklar på LinkedIn Pulse så ligger de inte på er site, och det innebär att om någon gillar det ni skriver så kommer de länka till LinkedIn, inte er.

2: Läsarna missar er site

Om allt ert innehåll är på LinkedIn så kommer besökarna aldrig till er site. Det innebär att ni missar er chans att konvertera dem till leads/kunder, och i slutändan så är ju det målet med hemsidan.

3: Minskad branding

LinkedIn Pulse fungerar som en innehållskurator d.v.s. att läsarna möts av mängder med artiklar de kan ta del av. Eftersom allt presenteras på samma plattform så blir innehållet det som är viktigt, avsändaren blir sekundär. När era besökare befinner sig på er site så exponeras de för er logotype, ert formspråk och er färgpalett, kort och gått så brandas de av er. Det ökar igenkänningsfaktorn och är långsiktigt en viktig aspekt för bolag som vill växa.

Men vad skall man med LinkedIn Pulse till?

Precis som med Facebook Instant Articles så är tjänsten självklart inte helt oduglig. Det finns användningsområden för den. Här är ett sätt du kan använda LinkedIn Pulse på:

Publicera utdrag

Hitta era mest populära inlägg och publicera kortare utdrag, i slutet av utdragen så hänvisar ni tillbaka till er site. På så sätt kan ni utnyttja spridningen som artiklarna kan få, utan att tappa trafiken till er site. Tänk på att avsluta med en bra “cliff hanger” och att kombinera den med en iögonfallande bild.

Summering

Om ni inte sitter i en ekonomisk knipa och samtidigt är i digert behov av en blogg så avråder jag er starkt från att använda LinkedIn Pulse som substitut till en blogg.