Statistik visar att du som marknadschef knappt använder dig av 60% av systemen du köpt in. Men varför köper du in verktyg som ska ”lösa dina problem” – när du inte ens utnyttjar dem till fullo? Tänk så här istället!

Med HubSpot kan du som marknadschef slopa en hel del av dina befintliga system och faktiskt samla allt under ett tak. Kostnadseffektivt, right? Det kommer dock krävas en del jobb av dig för att komma igång med alla funktioner och få allt att snurra. Men är du redo, och kan tänka dig göra grovjobbet, så kan HubSpot vara nyckeln till din framgång. Det kan vi nästan lova.

Med HubSpot kan du bland annat:

Samla in all data du vill  (men se till att ha en plan för den!)

Rätt data är nödvändigt för att kunna optimera utskick och personalisera kommunikationen. I HubSpot krävs det dock en gedigen plan för vad du ska göra med all data. Det är nämligen du själv som sätter gränserna. Det innebär att det är du som väljer helt fritt vilken information du vill samla in om dina leads. Kanske är det inte intressant hur mycket företaget de arbetar på omsätter, utan mer relevant för er att ha koll på när de köpte in sin senaste kaffemaskin? Fundera kring vad just ni verkligen behöver veta om era leads.

Marknadschef ? Därför är HubSpot din bästa vän!

Analysera och mäta. Allt. 

Baserat på den data du väljer att samla in kan du i HubSpot få samma statistik som i Google Analytics, fast mer. Du slipper öppna de sociala kanalerna för att se statistik – allt hamnar direkt i HubSpot. Nyfiken på vilken buyer persona som laddat ned vilken guide och vilka av era blogginlägg som presterar bäst? Svaret finns i HubSpot. Hur ser öppnings-, klick- och svarsfrekvensen ut på nyhetsbrev och kampanjmail? You guessed it – HubSpot har statistiken. 

Vi utmanar dig även att gå ner på detaljnivå. Med HubSpot kan du till exempel plocka fram en graf som visar: 

  • Hur många av alla dina kontakter i Sundsvall som sökt jobb i över tre månader, och…
  • …har minst ett barn, och…
  • …bor i hyreslägenhet och… 
  • …tidigare har arbetat inom serviceyrket, samt
  • …har besökt er hemsida som beskriver er försäkring 
  • … de senaste tre veckorna.

Planera, schemalägga, automatisera, SEO-optimera…

HubSpot talar ofta om att deras vision är att hjälpa företag att växa bättre. Det innebär att HubSpot är skapat för att hjälpa dig som marknadschef att spara tid och pengar. I systemet finns alltså verktyg där du dels kan planera alla dina marknadsaktiviteter så de syns i systemet, samt verktyg för att utföra varje del av olika kampanjer. 

Du kan till exempel:

  • Schemalägga inlägg på Facebook, Twitter och LinkedIn
  • Automatisera olika mailutskick som går ut till alla som laddat ner material på er sajt
  • Använd det inbyggda SEO-verktyget för att optimera era texter
  • Skapa blogginlägg direkt i systemet
  • Använda drag and drop-funktioner och skapa en unik design på dina nyhetsbrev och landningssidor

Så, marknadschef. Det vi beskrivit i detta inlägg är inte på långa vägar allt du kan göra i HubSpot (det skulle ha krävts minst sjutton blogginlägg till…) Är du redo för allt HubSpot faktiskt kan göra för dig och ditt team i vardagen? Hör av dig om du vill veta mer om de många finesser som finns i verktyget.