Fråga nästan vem som helst som jobbar med försäljning vad som är en säljares viktigaste verktyg och svaret lyder: telefonen. Vad väldigt få har förstått är att LinkedIn håller på att ta över den rollen.

LinkedIn är världens största affärsnätverk. Med en kombinerad funktion av kontakt/affärsnätverk, diskussionsforum och digitalt CV är det ett fenomenalt verktyg för alla säljare.

Här följer några fördelar med att använda LinkedIn för att öka sin försäljning:

  • Du kan enkelt se om någon du känner även har kontakt med personer du vill komma i kontakt med. På så sätt kan du få en rekommendation eller en ”dörröppnare” via din redan befintliga kontakt
  • Du ser när personer du har kontakt med byter jobb, om det är en befintlig kund så vet du direkt om denna byter arbetsplats och du kan ta kontakt på nytt för att sälja in dina tjänster igen
  • Många är trötta på att bli kontaktade via telefon, att det sker via LinkedIn istället känns både nytänkande och konkurrensen är betydligt lägre
  • En kund vill veta vem den har att göra med, LinkeIn gör att du måste vara öppen och transparent. Kunden kan direkt läsa mer om dig, dina meriter och se vilka du jobbar med
  • På LinkedIn kan du bygga upp ett förtroendekapital hos potentiella kunder, genom att delta i grupper och diskussioner kan du tillföra värde i en pågående dialog. På så sätt kan kunder få upp ögonen för dig och din kompetens och känna ett förtroende redan innan en affärsrelation är inledd

Alltså rekommenderar vi alltid att du som säljare kommer igång med LinkedIn och ser det som ett viktigt verktyg för att höja din försäljning. Avsett helst tid varje dag för att komma igång. Precis som med telefonen så handlar det till en början om träning. Att kliva ur komfortzonen och börja jobba med sociala medier för att nå sina mål är inte bara viktigt, det kan vara avgörande för vilka som blir morgondagens toppsäljare.

Vidare läsning: Vad är LinkedIn och hur lyckas du? 10 tips