Skomakarens barn går i de sämsta skorna är ett ordspråk som jag tror många företag kan känna igen sig i. Hur många säljer inte tjänster, lösningar eller processer som de inte använder själva eller i värsta fall, inte tror på själva? Det är lätt hänt att glömma bort sig själv och sin egen verksamhet när det går bra, man växer och nya kunder ramlar in. Man får helt enkelt lite för mycket att göra och man tenderar att enbart fokusera på kunderna istället för på sig själv. Jag ska berätta varför du måste leva som du lär.

Utveckling är framtid

När all fokus riktas mot kunderna finns det risk för att din egen produkt, lösning eller tjänst stannar i utvecklingen. Avsätt tid varje vecka för att kontinuerligt följa upp, analysera och utveckla din verksamhet. På så sätt kommer du lära dig saker på vägen, ligga i framkant och undvika att konkurrenter springer ifrån dig.

Trovärdighet

Tänk dig att ditt företag är ett skyltfönster till din butik. Visar inte skyltfönstret upp en ärlig bild av företaget så går inte folk in i butiken, eller de kanske går in men de kommer definitivt inte köpa något. För varför ska någon tro på er tjänst om ni inte själva använder eller tror på den?

Internt engagemang

Det är samma princip här. Om ni inte tror på det ni gör och därför inte lever som ni lär, hur ska då era medarbetare göra det? Tänk på att varje medarbetare är en förlängd arm av ditt företag. Tror de på företaget och dess tjänst, blir de engagerade och skapar bättre resultat.

Att vara sin egen bästa kund

När vi började arbeta med Inbound Marketing hade vi långt ifrån koll på alla delar. Vi var i ett nytt och experimentellt stadie där vi helt enkelt var tvungna att testa oss fram. Eftersom vi ville ha långsiktiga samarbeten med våra kunder vågade vi inte ta risken att testa något nytt på en kund och därmed riskera att förlora den.

På så sätt var vi tvungna testa allt på oss själva först, vilket vi har fortsatt med. Vi är vår egen bästa kund och vi försummar (nästan) aldrig vårt eget arbete. Vi har två möten varje vecka där vi enbart pratar om oss ­– hur vi kan bli bättre, vilka blogginlägg och guider som ska skrivas och vilka nya delar i HubSpot vi ska utforska. Ett tecken på att vi verkligen tror på det vi gör och att vi hela tiden vill bli bättre.

Vi vet nämligen att det är detta arbete som gör oss engagerade, får andra (potentiella kunder) att tro på det vi gör, och i slutändan det som gör att vi kan leverera ännu bättre resultat för våra kunder.

Att leva som man lär gör också att man blir ett omtyckt företag, läs mer om hur ni blir ett omtyckt företag här!