Just nu är jag irriterad. Irriterad på myndigheter som gör livet surt för oss företagare! Vem finansierar alla statliga jobb som finns? Retorisk fråga – privata sektorn givetvis. Vad borde man då tänka inom den statliga sidan? Typ, kan vi göra ett riktigt bra jobb som kanske till och med underlättar eller stimulerar den privata sektorn så är det ju kanonbra.

Man kanske också borde göra sin läxa:

Vi kan väl anta att dessa små-medelstora bolag står för något liknande vad gäller betald företagsskatt i Sverige. Troligt är ännu mer eftersom små bolag sällan har samma möjlighet som stora bolag att komma undan skatt med olika finurliga lösningar som kräver global spännvidd och dyra juristers hjälp.

Tror ni jag är nöjd än med min lilla uppvärmning? F**k no! Vilka jobbar dessutom hårdast i Sverige? Min gissning är egenföretagare. Tro mig, jag är själv en och jag känner rätt många därtill – vi småföretagare vet alla vad det innebär att jobba och att alltid ha saker som borde göras!

Statiska Centralbyrån – vilka spån

Så till sak. Idag fick jag återigen ett brev från SCB om två undersökningar ”Kortperiodisk sysselsättningsstatistik” och ”Konjunkturstatistik över vakanser”. Sexiga rubriker, va? Man liksom längtar efter att läsa mer…

Klicka för att se hela brevet

Det är här jag går igång på alla tolv cylindrar: båda undersökningarna är av typen ”Det är obligatoriskt att delta”. Det här är inte direkt en sådan arbetsuppgift som hamnar högst upp på önskelistan. Tänk när du sitter och funderar på hur bolaget ska klara ett kvartal till eller inte och får ett sådant brev. Jag har varit där. Man funderar på om man ska gå i konkurs med flit för att jävlas lite med dem eftersom det är sån ironi i det hela. (Kollegor på Invise: andas ut! Jag är inte orolig för konkurs idag, det va back-in-the days när vi va lite grönare som bolag).

En anledning till att vi blir egenföretagare och entreprenörer är frihetskänslan och att få bestämma själva. Att någon myndighet då kräver att vi ska svara på frågor har inte önskad inverkan.

Tror jag att undersökningarna överlag är meningslösa?

Nej! För hur trista än rubrikerna verkar vara eller hur kassa undersökningarnas utformning än är så förstår ju även jag att det finns ett värde i att hålla koll på sysselsättningen i Sverige. Jag menar om AMS kan blåsa 100 mkr på att utveckla en ny hemsida som sedan inte blev av så förstår jag att det i sin tur kan ha negativ inverkan på sysselsättningen i landet. Suck…

Men infallsvinkeln måste ändras. Statliga myndigheter måste tänka om. Utan oss småföretag så fungerar inte samhället. Utan stat och kommun funkar det inte heller. Men grejen är att det måste vara ett ge och ta-spel. Om jag ringer en myndighet och säger att något är brådskande brukar det normala svaret vara: jaha, då vet jag – vår handläggningstid är 1 000 år så vi återkommer då… You get my point.

Viktig läxa

Baserat på allt som du just nu läst, hur benägen blir man att besvara en sådan undersökning på ett bra sätt? Jag va tvungen att fråga en annan egen företagare om hen fått sådana här brev. Oh boy – reaktionen va densamma!

Hen sa: ”Ja jag får det hela tiden. Struntar jag i att svara kommer massa enerverande påminnelser och hot om straff. Så nu klickar jag bara i vad som helst för att bli av med eländet så snabbt jag kan”. Bra va..? Allt jobb, för alla parter, er på SCB och oss som tvingas göra undersökningen är förgäves. För tillvägagångssättet är dåligt = ni får dåliga svar.

Varsågoda!

Nu ska jag sträcka ut en hand. Jag hoppas detta inlägg når fram till så många myndigheter som möjligt, för här kommer inspiration på hur detta kan göras bättre!

  1. Ni borde först ändra inställning totalt. Gör något som känns uppmuntrande, exempelvis skicka någon värdefull statistik till oss som egenföretagare för att motivera oss. Kanske en snygg PDF eller webbsida med information som vi kan ha nytta av. Ni är ju trots allt en byrå som borde sitta på en jäkla massa data.
  2. Uppmana till att vi ska hjälpas åt och att vår hjälp att besvara frågor gör ert jobb bättre vilket i sin tur kanske är bra för oss som driver företag. Motivera exempelvis genom att påvisa att det är kostnadsbesparande om vi hjälper till.
  3. Digitalisera hela processen. Att detta kommer som ett brev är ett skämt. Som företag får vi tre kategorier av post: reklam, räkningar, brev som detta. Så det är ju inte direkt som att man hoppar till av glädje när man ser ett myndighetsbrev. Sen har vi en sak till att tänka på – miljön! Själva undersökningen (som vi kommer till är ju digital, men även informationen om detta borde komma som ett mail).

Så för att inte bara rikta kritik och nöja oss med några korta förslag: här har vi gått steget längre för att utvärdera upplevelsen. Som jag tidigare påpekat tycker jag i grund och botten att detta är en attityd- och inställningsfråga. Att vilja göra något bra och smidigt för oss som ska göra undersökningen. Men utöver det finns det så många områden med förbättringspotential i själva undersökningen.

Så till er på SCB: här kommer feedback och förslag för hur ni kan förbättra samma undersökning som jag just nu gått igenom. Hoppas det kommer till nytta!

Steg 1 – Att välja undersökning.

Första steget som det ser ut idag

OK, det här är ingen katastrof, bara ett otroligt tråkigt interface. Nu hade jag två undersökningar på en och samma gång men jag hoppas verkligen att man inte ens behöver komma till detta steg om det bara är en aktuell undersökning!

Steg 2 – praktisk information

Nada, zip, zero

Nu bär det av! Redan när jag möts av det här är åker mitt tålamod ned till noll, nada, zip, zero. Detta är någon form av rekord: ett gränssnitt som detta måste vara intuitivt, inte behöva förklaras. För om det behöver förklaras så är det fel. Jag menar, vem behöver läsa en fetstilad text som förklarar hur en spara-knapp fungerar???

Kommer ni ihåg när den första iPhone:n kom? En pryl utan en instruktionsbok högst upp i paketet och bara skrek: använd mig så förstår du hur jag funkar! Så vårt förslag för hur steg 2 kan förbättras lyder: ta bort hela detta steg. 

Steg 3 – Företagsinformation

Snark

Denna sida borde baserat på vår tidigare feedback bli det första användaren kommer till. Detta steg kommer ganska lindrigt undan, det är något man klarar av rätt snabbt. Ändå känns det som att man inte riktigt tänkt till, det är en väldans massa fält och data som visas, men hur mycket är egentligen relevant och viktigt att få företagets hjälp med? De första två fälten går inte att göra något med så varför visa dem? Samma med ”Benämning – Hela företaget”, inget jag direkt förstår vad jag ska göra med. Sen är kommentars-rutan bara frustrerande, eventuellt skulle man kunna ha en liten textlänk istället som säger ”Lägg till kommentar” men vi har valt bort även det i vårt designförslag.

OBS!!! I våra designförslag som följer här nedan så är det just förslag. Ha i åtanke att detta inte är gjort som ett gediget arbete, vi har inte gjort någon analys eller på något sätt utvärderat detta i detalj. Det vi vill påvisa är hur stor skillnad vi kan åstadkomma även med små medel. Innehållet är inte heller exakt, exempelvis syns en ”progress bar” i orange i ovankant, denna är inte i proportion till var man befinner sig i processen utan bara där för att illustrera sin funktion.

Vårt förslag

Som ni ser har vi jobbat med ett gränssnitt som vi själva tycker är renare, tydligare och modernare. Det mesta av innehållet är centrerat för att få högt fokus plus att det underlättar för att ge en bra upplevelse i mobiler och läsplattor. Vi har också städat upp en hel del. Tänkbart kan kanske vara att ha en liten knapp för ”lägg till C/o adress”.

Steg 4 – Kontaktperson

Dubbelsnark

Som du ser här återkommer rätt mycket av problemen som finns i steget innan. Jag menar ”fax”, vad är det? Ta bort och förenkla, se vårt förslag nedan! En sak till: vi har gjort dessa undersökningar massa gånger tidigare, varför finns inga förinställda uppgifter?

Vårt förslag

Steg 5 – Första frågan

Hur det ser ut idag

Här börjar själva undersökningen och det som genast stör mig är mängden (dessutom svårtolkad) text. Det måste gå att formulera en fråga bättre och kortare. Ni har väl alla hört uttrycket: Vill du ha bättre svar? Ställ bättre frågor! Genom att fälla undan beskrivningen så förenklas också detta  i visuell upplevelse vilket gör att man som användare lägger mer fokus på att förstå själva frågan.

Lite tydligare, lite bättre

Steg 6 – Fler frågor

Det här är by far det jobbigaste steget i hela undersökningen. Spontant måste jag också säga att det känns som SCB slagit knut på sig själva. Flera av frågorna känns onödigt invecklade och jag undrar helt enkelt om det är värt att krångla till det på det här sättet med risken att svaren man får blir felaktiga? Jag förstår att det finns en god tanke bakom frågorna och att man gjort bedömningen att det är frågor som behöver ställas. Men det är att missa det viktigaste: på internet är vi snabba och vi är slarviga. Förenkla för att lyckas bättre!

Till att börja med har vi delat upp detta i två steg och vi har gjort frågan enkel och konkret (tycker vi själva i alla fall :)).

Sen fortsätter vi med följdfrågorna (a-c) och vi har delat upp detta i ytterligare två rubriker och jobbat med att få det lite lättare att ta ett steg i taget. Vi fick hålla tungan rätt i mun för att ens förstå vad som frågades i frågorna a-c av SCB. Med det här upplägget tror vi att det blivit klart tydligare!

Steg 7 – Kommentarsfält och tid

Det här steget har vi helt hoppat över. Det gör undersökningen längre och går att lösa på bättre sätt. Kommentarsmöjligheten flyttar vi till ”Tacksidan” när undersökningen är klar och lägger bakom en knapp. Sen undrar jag varför frågan ”hur lång tid det tog” ställs? Sånt går att mäta vilket underlättar för användaren samtidigt som det ger bättre data!

Special

Denna sida borde få av användarna komma till. Men ni kommer kanske ihåg hur vi valde att ta bort ”Steg 2 – praktisk information” för att göra undersökningen intuitiv och kortare. En av dessa delar var tidsbegränsningen om 60 minuter. Jag menar: vem har tänkt sig att sitta med det här i 60(!) minuter. Därför föreslår vi en aktivitetsvarning istället.

 

Och det här med att ”spara” på det steg man befinner sig. Då är undersökningen felaktigt utformad, det måste gå så fort att ”nästa steg” blir den automatiska spara funktionen. Välkommen till 2017 – Spara ska ske utan att man behöver tänka på det, testa att skriva i Google Docs för den som inte är van med auto save…

Steg 8 – Tacksidan

Till sist är det steget vi valt att kalla ”Tacksidan”. Detta är kanske det steg vi har minst synpunkter på, man är ju trots allt klar och kan återgå till ”viktigare saker”.

Här har vi försökt lätta upp tacksidan, göra den lite mer personlig och komma ifrån känslan som annars är så vanlig (upplever vi i alla fall): att man som myndighet klär sig bakom krånglig och facklig tonalitet och struktur. Genom att få in lite mer personlig upplevelse så blir det så mycket trevligare och vi som användare förstår att det är människor bakom undersökningen, det väcker en mer positiv attityd som användare!

Avslutningsvis

Jag hoppas att ni på Statiska Centralbyrån har glädje av detta! Jag förstår att ert jobb inte heller alltid är en dans på rosor och att det säkerligen riktas både rättvis och felaktig kritik mot er, som alltid (även för oss i vår bransch). Det här kanske kan vara en liten knuff i en riktning där ni funderar på vilka metoder ni tillämpar, hur dessa utformas och framför allt att ändra synsätt på vad ni gör. Just nu uppfattas det som att ni ställer krav på oss företagare för att tillgodose era intressen utan att på minsta möjliga sätt motivera oss till varför vi ska hjälpa till.

Till dig som läst inlägget: hjälp gärna till att dela detta i dina sociala medier så har vi större chans att det kommer fram till rätt personer på både SCB, som det gäller i det här fallet, men även andra myndigheter som kanske finner det läsvärt!